zondag 3 januari 2021

Ett gott nytt år


Ett gott nytt år!!

                                                                               ett gott nytt år


Een goed, gezond, liefdevol 2021 wensen Gerrit en ik jullie allemaal toe. Ook een wens voor een jaar waarin we na verloop van tijd weer die keuzes kunnen maken die we graag willen maken, een jaar waarin we weer vrije mensen kunnen zijn.



Onze jaarwisseling is heel rustig verlopen. 
Net als zovelen hebben wij ons gestort op het bakken van oliebollen. Hiertoe heb ik eerst het internet afgespeurd naar het recept voor de lekkerste oliebollen. Zo kwam ik uit op 'Foodtube'. Nooit van gehoord! Maar erg leuk. Er staan korte filmpjes op waarin de lekkerste dingen worden gemaakt. Wij vonden daar banketbakker Cees Holtkamp en zijn kleindochter die vanuit de eigen keuken laten zien hoe de bakprocessen van verschillende gerechten dienen te verlopen. Ik heb me stipt aan dat van de oliebollen gehouden. Henk en ik hebben samen in onze keuken van het gästhus die heerlijke oliebollen staan bakken, ondertussen ook steeds even proevend of ze echt wel lekker waren. Het uiteindelijke resultaat was drie schalen vol en daar hebben we twee dagen over gegeten. Tijdens dat oliebollen bakken haalden Henk en ik herinneringen op aan de laatste keer dat hij dit deed.  Dat was in de tijd dat Henk nog op de middelbare school zat en het leuk vond om buiten op een oud elektrisch kookplaatje van mijn pake de bollen te bakken. Ook toen waren ze heerlijk en het bakken gaf de oudejaarsdag de sfeer die erbij hoort. Echter het opruimen van de bakrommel dat liet wel wat te wensen over. Zo bleef de pan met olie wel eens buiten staan. Zo ook die ene keer.....Eerst om af te koelen natuurlijk maar na een paar weken afkoelen stond die pan er nog steeds. Destijds hadden wij een Golden Retriever met de naam MAX. Dat was een legendarische hond waarmee we de wonderlijkste dingen hebben beleefd maar dat terzijde. Het zal ongeveer in maart zijn geweest dat MAX die pan olie ontdekte en hem in een onbewaakt ogenblik besloot leeg te drinken. Dit zonder dat wij er erg in hadden. De volgende ochtend ging Gerrit naar beneden toe om de honden uit te laten en ontdekte dat de vloer van de bijkeuken, die was belegd met zeer fijn siergrind, die nacht bedekt was geworden met een dunne bruine en bijzonder stinkende substantie. Nu kan Gerrit veel hebben maar deze keer ....... Ik zal me er verder niet over uitlaten, het was echter wel een hele klus de vloer weer enigszins toonbaar te maken. bovendien moesten we flink luchten!! We schieten samen noch weer in de lach bij de herinneringen aan dit verhaal.

Het hele proces in beeld





Ondertussen ligt oud en nieuw alweer achter ons en gaat het nieuwe jaar z'n gang. Langzaam maar zeker wordt alles weer gewoon. We hebben een gezellige tijd achter de rug met vele kopjes koffie aan de keukentafel en 's avonds de thuisbioscoop met films als The Matrix, TeneT (die ik overigens niet snapte), The Greyhound met Tom Hanks, Casablanca (een ware klassieker), Her (een psychodrama en deels opgenomen in Shanghai met de community waar H en Ch hebben gewoond voluit in beeld), The Rainmaker (naar een boek van John Grisham), Rear Window met Grace Kelly, Kingdom of Heaven (een mooie ridderfilm), Master and Commander (film speelt in de tijd van Napoleon en toont de strijd op de wereld zeeën), Das Leben der Anderen (over de rol van de Stasi in de DDR), Capernaun (over het leven van een kind in de arme wijken van Beiroet) en dan vergeet ik er vast nog eentje want dat is het risico van een opsomming. En zo vlogen de dagen voorbij. Vandaag zijn H en Ch weer afgereisd, terug naar huis. 

Vol goede moed beginnen wij aan dit nieuwe jaar. Een jaar waarin we hopen terug te kunnen keren naar het normaal of wellicht het nieuwe normaal. Goede voornemens hebben we niet echt, niet over nagedacht. We willen graag door met ons leven en dit vooral doen in goede gezondheid zoals we dit tot nu toe hebben gedaan. Die goede gezondheid die wensen we natuurlijk iedereen toe!!

Wordt vervolgd....












10 opmerkingen:

  1. Jullie ook een goed en gezond 2021 gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een gezond en creatief 2021 gewenst. Én ik hoop nog veel mooie blogs over Zweden te mogen lezen. Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Jet! Ik hoop van harte door te gaan met het schrijven van blogs over ons leven in Zweden :-)

      Verwijderen
  3. Cees Holtkamp is wel legendarisch natuurlijk. Waren ze inderdaad lekker? En wat een verhaal van Max!
    Fijn dat jullie het gezellig hadden.
    En een gelukkig nieuw jaar natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jullie ook een fijn nieuwjaar. Ik hoop ook voor jullie dat het leven weer normaal wordt en voor de jongens dat ze weer door kunnen met hun leven en hun studies.

      Verwijderen
  4. Hej Johanna, ik las je stukje over Torsö nog eens terug en ik herinnerde me dat wij daar een jaar of 2 of 3 geleden ook eens waren. Het was begin juni mooi weer en we besloten eens een paar dagen naar Mariestad te gaan met de de caravan. Dat doen we vaker zeker nu we niet meer zoveel klussen in ons Zweedse huis. We gingen toen naar de camping bij Mariestad die prachtig gelegen is aan Vänern. We zagen daar o.a. elke avond lange en prachtige zonsondergangen en ook in de verte de brug naar Torsö. Uiteraard wilden we die wel eens van dichtbij zien. We lunchten buiten voor het restaurant aan de voet van de brug. (Er is daar ook een camping). Daar vertelden de (aardige) beheerders over het eilandje achter Torsö, waar je met het veer naar toe kon. De volgende dag zijn we dus weer daar naaartoe geregaan en hebben we er een dagtocht van gemaakt en inderdaad op Brommö een prachtige wandeling gemaakt. Het was er nog erg stil zo in begin juni. Je moet wel even goed plannen want het veer gaat op bepaalde tijden. Wij waren net te laat maar we hebben toen eerst nog wat koffie gedronken bij de Hamnkrog. Er waren daar al aardig wat toeristen zo vlak voor MS want er staan vakantieverblijven. Maar eenmaal op Brommö was het erg stil en aangenaam. We hebben er een wandeling gemaakt, maar je kan er ook fietsen. De wegen waren zoals vaker in Zweden ongelijk maar met een mountainbike lijkt het me daar heerlijk fietsen. De wandeling was prachtig hoewel de lange rechte weg op de terugweg naar de boot wel een beetje saai was. Een aanrader om er eens een dagje naar toe te gaan, zeker als je buiten het drukke seizoen gaat. Er waren ook mooie grillplaatsen. Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen Jet dat jullie Brommö al eens hebben verkend! Wij zijn er ook nieuwsgierig naar geworden en gaan zeker de overtocht ook eens maken. Waarschijnlijk ook in het voorjaar. Houden jullie het nog een beetje gezond?

      Verwijderen
    2. Ja gelukkig nog steeds geen corona. Maar af en toe toch wel eens gewoon verkouden. Na enige dagen laten testen (ook herhaald) maar gelukkig geen een keer pos. We zijn ook erg streng, altijd mondkapje, altijd 1,5 meter, vit. D, resveratrol voor versterken immuunsysteem (zie onderzoek UmG) en gezond eten en bewegen. Maar, we hebben af en toe wel bezoek van kinderen en kleinkinderen gehad. Zeker, van de zomer zijn we ook naar Zweden geweest. Maar we wegen steeds de risico's goed af en nemen ook het steeds schoonhouden (handen, knoppen) zeer serieus. Eigenlijk zoals jullie doen, maar in NL is het nu nog strenger dan in Zweden.
      Winkels zijn dicht dus alles wordt besteld. Bij de deur doe ik ook altijd mondkapje op en natuurlijk handen wassen. Verder herken ik het verhaal van de supermarkt ook, ik had het met een man die die hele corona onzin vond duwde tegen mijn kar.Ik schrok me dood toen hij plotseling tegen mij uitvoer toen ik vroeg of hij niet zo dichtbij naast me wilde gaan staan. (later dacht ik die heeft geen besef, maar wel stress..) Sneu.
      Ook wij zijn in NL aan het klussen. Een nieuwe keuken. Lastig alles via Ikea online bestellen. Werklui over de vloer, maar wel coronaproef. Zij werken in een andere ruimte en hebben eigen toilet. Wij slapen bivakkeren tijdelijk boven. Hopelijk is alles klaar in april maart. Als we dan daarna gevaccineerd kunnen worden kunnen we hopelijk in mei weer naar Zweden. Mooi om weer vooruit te kijken...
      Groet, Jet

      Verwijderen
    3. Gelukkig dat het nog steeds goed gaat. Ook wij hebben ons eenmaal laten testen toen we in oktober een aantal dagen niet helemaal fit waren. Negatieve uitslag gelukkig. Hier zijn de winkels nog open. Het lukt ook prima voldoende afstand te houden zeker op werkdagen en bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze. Dan zijn de winkels bijna leeg. In Zweden is nu een tijdelijke Corona-wet aangenomen die de regering meer mogelijkheden biedt maatregelen op te leggen. Ik ben benieuwd. Ik verwacht dat voor ons de vacinatie zo ongeveer april mei zal komen. Resveratrol daarover hadden we gelezen. Dat nemen wij niet maar wel de vit D en ook nog Betaglucan (ook ter versterking van het immuunsysteem) maar dat doen we al veel langer.Het is nog even volhouden voor ons allemaal en wachten tot het april/mei wordt. Dan zal er uiteindelijk toch wel eens iets veranderen. succes met de verbouwing, een nieuwe keuken is toch een hele ingreep in een huis. Ik kan me goed voorstellen dat jullie ernaar uitkijken weer onbevangen naar Zweden af te reizen. Groet Johanna

      Verwijderen