vrijdag 28 januari 2022

De badkamer X...De sloop is gedaan

Vandaag hadden we eerst een wandeling en daarbij hadden we heel zonnig weer. Heerlijk!


We begonnen met een klein rondje met Arvid en Gösta, waarna we Arvid thuis brachten en met Gösta verder zijn gaan wandelen. Rondje advocaat deze keer, zo ongeveer 6 km. Dat was wel verdiend want de honden hadden twee dagen achter elkaar veel thuis gezeten vanwege onze missie met het bouw afval.

We hebben er allemaal van genoten. Ik had aan Gerrit gevraagd om weer eens een foto van ons te nemen, uit zichzelf denkt hij hier niet zo aan, zeker niet wanneer we, zoals nu, aan het klussen zijn. Dan zijn de gedachten elders. het mooie is dat het dan niet bij een foto blijft, nee dan heb ik er gelijk een stuk of 4 of 6.


Wel de klus die hebben we vandaag weer opgepakt. De afronding van de afbraak en dat betekende vele kleine stukjes hout en spijkers en schroeven wegnemen. Je gelooft het niet maar daar zijn we de hele klusdag mee bezig geweest. We hebben de badkamer nu kaal tot op de fundering. We hadden nog twee bakken vol kleine stukjes hout. Ik had het nog op de foto zullen zetten maar Gerrit was me net voor met de afvoer ervan. Hieronder enkele foto's van hoe het er nu na de eind schoonmaak en het opruimen van het materiaal, uitziet.




Deze opening naar de slaapkamer gaan we dichtmaken. Het vloertje van de inbouwkast/nis hebben we weggehaald. Dat vind ik dan weer een heel risicovol gebeuren. De ruimte onder het vloertje zat tussen de balken eronder namelijk vol met houtzaagsel. Gerrit zaagde het laminaat en de ondervloer door met de 'Fein multi-tool' en mijn angst daarbij is dat door de hitte van het zagen de hele boel in de hens gaat. Zaagsel is ontzettend brandbaar. Ik had daarom de brandspuit er maar even bij gezet. Gelukkig is het goed gegaan. Nu hebben we al het zaagsel weggehaald, er komt steenwol voor in de plaats. Wel zo veilig. Ik heb de Fein maar weer even opgeborgen, voor mijn eigen gemoedsrust.


Op de foto's zie je de oude dragende balken van de vloer van de bovenverdieping met het oude plafond van de keuken daaronder gespijkerd. De vloer van de badkamer die is er niet meer, dat was een spaanplaat met gips en tegels. En dat hebben we eruit gehaald. Die oude balken die gaan we verstevigen met nieuwe balken die we ernaast gaan aanbrengen en die we dan 0.5% laten aflopen naar de doucheruimte. Dus vanaf de raamkant (buitenmuur) van de badkamer naar de douches die op de achtermuur komen en we gaan nog dwarsbalkjes aanbrengen om nog meer stevigheid te verkrijgen. Met de laser zetten we straks eerst een rechte lijn uit en vanaf daar kunnen we naar beneden meten op een wijze die de 0.5 % helling geeft. Die 0,5 % dat is een 'GVK norm för badrum', zodat bij verstopping van de afvoer het water niet over de drempel heen gaat. Het zal nog wel een heel gedoe worden om die nieuwe balken in de badkamer gemonteerd te krijgen. Er moeten namelijk zoals je ziet allemaal inkepingen in worden gemaakt voor de elektriciteitsbuizen. Bovendien zullen ze uit twee delen moeten bestaan omdat we de balken anders niet onder de elektriciteitsbuizen kunnen krijgen. 
Overigens hebben we nu ook een echte constructietekening van de badkamervloer, vanochtend tijdens het ontbijt door Gerrit vervaardigd:

Wat kan er nu nog misgaan

We zijn positief gestemd. Vandaag hebben we het waterpas langs alle bestaande wanden gehouden en het geheel is heel behoorlijk waterpas. De nieuwe wanden van de badkamer willen we zo goed mogelijk waterpas maken omdat het anders een heel gedoe gaat worden het vinyl er goed in de plakken. De hoeken moeten precies 90 graden zijn. Morgen hebben we nog even een klusje om het bochtje van het lucht ventilatiekanaal van slaapkamer IV te vervangen voor een ander bochtje zodat het precies onder het plafond van de badkamer gaat passen (dat wat we strak willen hebben). Dat zal een geduldig werkje worden. Eigenlijk wordt dit één van de eerste dingen van de wederopbouw van de badkamer. Na een flinke dag werken hebben we de hele boel weer opgeruimd, op de foto legt Gerrit nog net even een laatste dingetje neer in de badkamer.


En dan kan de deur dicht......Rust!!


Gisteravond heb ik dan mijn eerste echte Zweedse diploma gehaald. Nee nog niet dat van de afvalsortering voor het verkrijgen van de 'grönt-kort' dat moet nog starten, nee net hiervoor heb ik me opgegeven voor een cursus tot gecertificeerd hond eigenaar. Een poosje terug had ik op een loppis een boekje gekocht over hondentraining geschreven voor Fredrik Steen. Ik zocht hem eens op, op internet en zag dat hij een online cursus in de aanbieding had. Hiervoor heb ik me ingeschreven en deze week al het certificaat gehaald .-)


Moeilijk was het overigens niet maar wel leuk om te doen! Al vond ik 50 euro wel wat aan de dure kant....

Heb een heerlijk weekend allemaal en ontvang een hartelijke groet van Gerrit in mij!

Wordt vervolgd......






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten