zaterdag 24 augustus 2019

Een nieuwe Hannemand en elk een ticket.....



Het was in de zomer van 2014 dat wij ten noorden van Örebro reisden om daar bij Eva een stel bankjes op te halen voor in de woonkamer. We hadden die bankjes zien staan op Blocket en ze leken wel net de goede kleur te hebben en er nog goed uit te zien. Toen we bij Eva aankwamen nam haar man ons mee naar een schuur waar de bankjes inmiddels stonden opgeslagen. Helemaal fris zag het er toen niet meer uit maar de kwaliteit leek wel oke dus we hebben de koop toen toch gesloten. Als bonus kregen we er een blauw bankje gratis bij geleverd. Thuisgekomen heb ik zoveel mogelijk alle kussens ontdaan van hun tijk en deze allemaal gewassen en de banken uitgezogen en afgeboend met azijnwater. Toen waren ze waardig genoeg om ons huis te betreden, die bankjes dan. De oranje/bruine bank met fauteuil kwam in de woonkamer en het blauwe bankje in de keuken. Daar werd het later tot de 'Hannemand' gepromoveerd. Dat moet ik wellicht even toelichten. Ik heet Johanna (naar de moeder van mijn moeder) maar bij mij thuis werd ik Hanneke genoemd. Gerrit noemt mij altijd Han, net zoals mijn moeder altijd deed. Mijn vader noemde mij 'Honke', behalve als hij boos op me was, dat was hij gelukkig niet zo vaak, dan riep hij 'Jehanne'!  Nou dan wist ik wel hoe laat het was! Op school en door mijn vriendinnen werd ik overigens altijd Johanna genoemd. Zo ben ik dus een vrouw met vele namen. Maar terug naar de Hannemand. Meestal zitten Gerrit en ik in de keuken, Gerrit op zijn stoel die we twee jaar geleden hebben gekocht toen het mis ging met zijn rug en ik op de bank, die blauwe. Op die bank doe ik van alles. Ik schrijf er altijd mijn blog, net zoals nu, en ik zit er te breien en te lezen etc. Ik heb van alles om me heen liggen. Dit maakt dat Gerrit mijn zitplaats op de bank de 'Hannemand' begon te noemen en inmiddels is dat in ons gezin een begrip geworden. Ik zit op de bank zoals de honden in hun mand liggen. Ik vind het allemaal wel prima :-) Hieronder nog even de Hannemand, gratis gekregen van de man van Eva van boven Örebro, in beeld.

De 'Hannemand' zat niet lekker. De kussens rustten op veren en die waren wat uitgerekt en daardoor zakte het zitgedeelte door. Meestal zat ik dan ook een beetje met de rug tegen de zij-leuningen de benen op de bank en dan helemaal vooraan op de voorbalk van de bank. 
In de afgelopen vakantie hebben we bedacht dat we in de keuken een nieuw bankje willen. We zitten zo veel in de keuken, zeker in het winterseizoen omdat de Karl-Johan daar ook staat.
Gisteren was het een regendag en dat vonden wij wel een geschikt moment voor onze zoektocht naar het nieuwe bankje.
We begonnen bij de bröderna Andersson in Töreboda. Daar zagen wij een bankje naar onze zin in de goede kleur. We zijn ook nog even bij de Mio (dat is hier een meubelzaak met filialen door het hele land) wezen kijken en daar zagen we ook wel een bankje maar net iets minder naar onze wens dan het eerste bankje.
Dus terug naar de bröderna Andersson en daar het bankje gekocht. De levertijd zou 5 weken zijn. Ik dacht ik vraag toch even of we het betreffende bankje in de winkel niet konden kopen. Wel dat zou de verkoopster vandaag even vragen aan haar chef. Vanochtend ging de telefoon en kregen we de mededeling dat de chef het een goed plan vond en dat we het bankje konden halen. Het bankje is afkomstig uit dezelfde fabriek als Gerrit zijn stoel (de bröderna Andersson uit Småland maar geen familie) (de helft van de Zweedse bevolking heet ongeveer Andersson) (zelfs onze Fredrik heet van Andersson, de meest voorkomende achternaam in Zweden, overigens is de meest voorkomende voornaam voor jongens Fredrik, dus onze Fredrik heeft twee keer geluk en nooit problemen met het schrijven van zijn naam). Nu staat het bankje dus in onze keuken bij de stoel. Eerst even schoongemaakt, niet het bankje maar de keuken. We vinden het een hele verbetering zo voor het oog en ik kan nu heerlijk zitten. We hebben er gelijk een nieuw bijpassend wollen vloerkleedje bij aangeschaft en bij het afrekenen bleek dat we dit er gratis bijkregen. (dus lezers, voor je nieuwe meubelen naar de bröderna Andersson in Töreboda, geschikte lui en goede handel)!


Toen dat allemaal klaar was, was de dag ook al op z'n helft. Ik heb mijn schilderskleding weer aangetrokken en ben verder gegaan met het schilderen van het balkonhek. Op de foto hieronder ben ik ongeveer op de helft. Het schilderwerk had nog wel een jaartje kunnen wachten maar Gerrit en ik vonden de kleur niet zo mooi. Destijds heb ik het geschilderd met de verf die ik over had na het schilderen van de voormalige altan. Dat was wit met een beetje rood erdoor. Die kleur hebben we verder nergens op ons huis en het stond wat triest en dof. Nu heb ik het in Äggvit geschilderd ('Ägg is -ei -en vit is -wit-), net zoals de rest van het witte schilderwerk aan ons huis. Nu is het weer een geheel.
Op de helft...
Hieronder nog even het visuele bewijs.
Eén en al concentratie en nu zelfs een keer met de handschoentjes aan. 

klaar....
 Ondertussen had Gerrit ook een 'ticket' opgepakt namelijk het herstellen van het kozijn van de altandeuren. Die deuren zijn prima en het grootste deel van het kozijn ook maar de aftimmerlatten waren aan de onderkant verrot. Die heeft hij nu losgehaald zodat we ze kunnen vervangen en dat geeft hem gelijk de kans het stucwerk langs de rand van het kozijn te herstellen.


 Op de foto hieronder zie je duidelijk dat er een stuk van de afwerklaag van het stucwerk mist. Het is wel geschilderd maar niet mooi bijgewerkt. Gerrit heeft het kaal gehaald en de toplaag hersteld. Nu kan het drogen zodat ik het  in de primer kan zetten en vervolgens de muur in zijn geheel, want er zijn meerdere plekken gerepareerd, kan overschilderen.


 Zo hebben we straks weer twee tickets (nog steeds noemt Gerrit het bonnetjes) aan kant!
Het was dus een gevulde dag vandaag.
Morgen komen Suzanne en Fredrik en belooft het erg mooi weer te worden. Wellicht dat we nog even met de boot op stap kunnen, wie weet... De rest van het gezin zit vandaag namelijk met z'n allen op Ameland en doet daar drankjes op terrasjes en luieren op het strand aan zee. Daar willen wij natuurlijk ook iets tegenover stellen :-).

Wordt vervolgd......





1 opmerking:

  1. Thanks for finally talking about >"Een nieuwe Hannemand en elk een ticket....." <Loved it!

    BeantwoordenVerwijderen