vrijdag 2 augustus 2019

Camper of Caravan....

Eigenlijk waren wij fervente kampeerders met onze Vergrote Zilvermeeuw van De Waard. Die hebben we aangeschaft na de geboorte van Greetje onze oudste dochter en tweede in een rij van vier. We dachten een mooie ruime tent voor het hele gezin die goed stevig staat en waarin je je geen zorgen hoeft te maken over het weer. En dat was ook zo! Die tent was fantastisch, we hebben er meer dan 25 jaar gebruik van gemaakt, toen was het stiksel van de nokstokken (twee stuks voor de ingewijden) gaar en werd met het repareren de lak duurder dan de brief. Het opzetten van de tent ging ons met de jaren beter af. Aanvankelijk moesten we eerst het kinderbedje in elkaar zetten om daarin een van de kinderen te zetten met een speeltje, De andere zetten we dan in de zandbak of op de driewieler en dan was het een kwestie van opzetten en opletten. Ik herinner mij ook één keer een vakantie naar Zuid Frankrijk. Die begon al mooi want net toen we zouden vertrekken diende er zich  in Gerrits praktijk een bevalling aan. Die moest eerst worden afgewerkt en dat betekende dat ik de kampeerspullen in het karretje moest doen zodat bij thuiskomst van Gerrit de kinderen in de kinderstoeltjes konden worden gebonden en de kar kon worden aangehaakt. Dat ging allemaal als een trein en we waren mooi de volgende dag om half tien in Zuid Frankrijk en liepen daar rond met ogen op steeltjes na een lange nacht op de Route du Soleil. Kind in een bedje vergrendeld en uitpakken en opletten en toen kwam de vraag van Gerrit of ik hem de haringen even wilde aangeven. Ik naar de kar om de haringen te pakken, ik vond dat al wat vreemd want meestal zaten die gewoon in de zak van de Vergrote Zilvermeeuw maar goed. Ik zoeken en zoeken, en Gerrit stond daar maar te wachten en vroeg nog of ze bijna kwamen. Wat blijkt....geen haringen mee. Ja dan sta je daar met je tent om half tien 's ochtends zonder haringen met ogen op steeltjes op te letten op twee kleine peuters op een camping in een heel klein dorpje in Frankrijk...En ja...wat zijn haringen in het Frans... Ik kon het in elk geval niet bedenken. Het is goed gekomen en we hebben een heerlijke kampeervakantie gehad!  Toen onze kinderen iets ouder werden had iedereen bij het opzetten een taak en konden we de tent in 20 minuten geheel ingericht klaarzetten voor verblijf. Mensen gingen er speciaal voor zitten om te kijken hoe dat allemaal ging bij ons. 
Ook in Scandinavie kampeerden wij met onze Vergrote Zilvermeeuw maar o wee.....wat was dat soms koud...en die ene vakantie met alleen maar regen. We zijn een week eerder naar huis gegaan met de belofte aan de kinderen, inmiddels waren er toen vier, dat we in die week een dag naar Walibi zouden gaan. Die belofte werd ons overigens wel wat afgedwongen omdat ze maar niet ophielden met zingen van: ' Wij gaan naar W A L I B I, wij gaan naar W A L I B I enz.

Afbeeldingsresultaat voor vergrote zilvermeeuw
De Vergrote Zilvermeeuw
Vanwege deze traumatische ervaring van een afgebroken vakantie en omdat wij geen pretparkmensen zijn hebben Gerrit en ik toen besloten een caravan aan te schaffen. Een tweedehansje want we hadden het toen niet breed, een KNAUS zo eentje met een bruin en oranje streep op de zijkant. Ik weet nog dat we eerst de bodem moesten repareren want die was deels doorgerot. Na reparatie zou die nooit weer problemen geven, het werd het sterkste deel van de caravan. Ik heb er nieuwe gordijntjes in gemaakt en al met al hebben we veel plezier beleefd aan de KNAUS. Toen de kinderen wat ouder werden en niet meer met ons mee gingen op vakantie en wij ook ietsje welgestelder raakten hebben we de Knaus ingeruild voor een Tabbert Vivaldi. Wat een mooie nieuwe caravan was dat. Ik laat hem even zien.
Afbeeldingsresultaat voor caravan vivaldi te koop


Dit is niet die van ons maar zo eentje was het. Die Vivaldi had één nadeel en dat was dat de banken niet lang genoeg waren om er languit op te zitten. Eén van ons beiden kon slechts lounchen en dat wilden we graag beide kunnen, lekker languit met een boek op schoot. Daarom nog een laatste keer overgegaan tot de aanschaf van een nieuwe caravan. Die keuze was snel gemaakt toen we in Groningen een prachtige KABE caravan zagen staan. Dit zou hem gaan worden.

Afbeeldingsresultaat voor kabe royal 520 xl

We zijn echt helemaal verliefd op onze KABE. Het is een prachtige caravan waarin we zelfs een aantal maanden hebben gewoond toen we ons huis in Dokkum al hadden verkocht en nog geen nieuw huis hadden gevonden. Dat ging toen prima in de KABE op de camping bij Schreiershoek.

Nu wij in Zweden wonen ligt dit hele grote land naar ons te lonken en niet alleen dit land maar ook de landen ernaast. Wat we ons nu afvragen is of we misschien ook over moeten stappen op een camper. Het is nu namelijk zo dat we voor het trekken van onze Kabe een zware auto nodig hebben. Op dit moment is dat een vervuilende diesel. Bij een eventuele overstap naar een camper zouden we voor een volgende auto een kleinere en milieuvriendelijker auto kunnen overwegen. Maar ja....wat laat je en wat krijg je bij een overstap naar een camper. 
In onze laatste vakantie heb ik op de lange ritten die de thuisreis kenmerkten een vergelijkend waren onderzoek gedaan. Ik heb anderhalve dag zitten turven wat ons aan vakantievoertuigen voorbij kwam op de E4 van Luleå tot Sundsvall. Ik heb de volgende voertuigen geturfd Caravan- Camper Alkoof-Camper  half Geïntegreerd, Camper Geïntegreerd en Busje. Ik heb ook de merken gescoord maar die gegevens bevatten een vertekening. Het vaakst scoorde ik een Hymer maar ik denk dat dit komt omdat Hymer het merk zo duidelijk op de voorkant heeft geplaatst. Je kunt ze daardoor gemakkelijk herkennen. Ik had veel scores voor 'anders' een verzamelnaam voor campers die ik niet kon herkennen. Wel de uitslag van mijn onderzoek was als volgt:
Caravan 200, Alkoof Camper 38, Half geïntegreerde camper 127, Geïntegreerde Camper 81 en Busje 62. In totaal dus meer campers dan caravans en meer half geïntegreerde Campers dan geïntegreerde. Maar wat kan ik nu met die uitslag. Eigenlijk niet zoveel!  Koopt men een Camper omdat dit fijner kampeert dan de caravan, koopt men een half geïntegreerde omdat dit fijner is dan een geïntegreerde of heeft het met de prijs te maken of zijn er andere overwegingen?
We weten hoe het kamperen in de caravan bevalt, op de camping ideaal maar op de weg iets minder en daarnaast de autokeuze. Wat ik nu graag wil weten is hoe een camper bevalt. Wat is het fijne van een camper? Waarom gekozen voor de camper? Waarom een specifiek merk? Waarom half geïntegreerd of geïntegreerd of alkoof ? Ik zie ook veel campers te koop aangeboden. Waarom verkoopt iemand zijn camper? Wellicht dat je me hierover iets wilt schrijven als reactie op deze post. Wellicht dat je reactie ons meer duidelijkheid kan geven over de camper en bepaalde specifieke campers.

6 opmerkingen:

  1. Hej Johanna,

    Wij hadden een camper en hebben daarmee vele vakanties Scandinavië doorkruist. (Overigens hadden we daarvoor een De Waard tent, Albatros. En daarmee dezelfde ervaring als jullie in Zweden, soms behoorlijk koud en nat en niet geschikt voor trekvakanties) Dus een camper gekocht, maar in 2011 kochten we ons vakantiehuis in Zweden en hebben de camper toen verkocht. Nooit spijt van gehad.

    Echter... nu wonen we in Zweden en hebben een caravannetje gekocht, super klein, maar erg grappig. Een t@b 320. Leek ons handig voor als we op bezoek zijn in NL, als ik dan bv met een vriendin ga afspreken, kan mijn man gewoon op de camping blijven in het t@bje en ik neem de auto mee. In een camper is dat toch wat lastiger, als je apart van elkaar op stap wil. Maar ook leek ons een kleine caravan handig om in Zweden/Noorwegen op vakantie te gaan, kun je iets handiger mee "wild" staan tijdens een trekvakantie.

    Maar goed..... nu komt het. Mijn man heeft al voorzichtig laten weten dat hij een camper toch wel handiger vindt. We gaan dit jaar nog wel met het t@bje in Zweden op vakantie en in september hebben we een tripje naar NL gepland. Maar ik denk dat we volgend jaar of het jaar erna toch weer op zoek gaan naar een camper. Wij vinden het vooral een voordeel dat er vele camperplaatsen zijn onderweg in Duitsland, maar ook steeds meer in Zweden, waar je voor weinig geld of soms gratis kunt staan. Een 2e voordeel is dat je bij slecht weer je de camper neerzet en bij wijze van spreke niet eens naar buiten hoeft, zoals je wel hebt als je vanuit de auto naar de caravan moet, soms nog wat uit de kofferbak wil meenemen en dan kom je kletsnat de caravan in. Een 3e voordeel is dat de camper goedkoper is op de boot en brug. Mits je onder de 6 meter lengte blijft. Dus een tip, koop een camper korter dan 6 meter. En denk eraan dat er geen fietsenrek of iets dergelijks uitsteekt. Vrienden van ons kwamen bij ons op bezoek met hun camper <6m, maar betaalden op Öresundbron toch het dubbele, vanwege een fietsenrek. Met een camper <6m is het ook gemakkelijker parkeren bij winkelcentra en zet je ook wat gemakkelijker neer met wild kamperen.

    We hebben nog steeds geen spijt dat we onze vorige camper verkocht hebben, want dat was een oude vervuilende Mercedes brandweerauto, leuk om te zien, maar reed op benzine 1 op 5. Dus echt goedkoop waren onze zwerftochten door Scandinavië niet... haha.

    Onze ideale toekomstige camper zou een verhoogd busjesmodel zijn. Geen witte en zeker niet iets met een alkoof. Ik kan door een lichamelijke beperking toch niet in zo'n nest bovenin klauteren. Wij zijn beide 1.75 m, dus hoeven geen "hoge" camper. Wel een tip dus voor jullie om op te letten of je er rechtop in kunt staan. Wij willen in ieder geval een vast bed achterin en een klein zitje voorin, waarbij de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel kunnen draaien.Dan heb je idd maar 1 lounchebankje, maar je kan altijd nog languit op bed gaan liggen lezen, immers.

    Nou zo ging het ongeveer bij ons, Johanna. Samengevat camper verkocht, caravannetje gekocht, caravannetje gaat weer weg (Die t@bjes hier duurder dan in NL, dus kan altijd uit voor ons) en weer op zoek naar een camper.

    Succes jullie met deze "overdenking" en we lezen later wel weer wat het gaat worden. Ik vind jullie best wel "campermensen", eigenlijk.... Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hejsan Janneke, Wat een leuke reactie schrijf je op mijn vragen. Ik lees dat we gedeelde ervaringen hebben en dat maakt het voor mij interessant. Tent, caravan en jullie dus ook een camper. Ook wij zullen geen Alkoof Camper gaan kopen wanneer we overgaan naar een camper. Die alkoof zorgt denk ik voor een draaikolkje in je tank net als jullie brandweerautobus. Een bus zal het bij ons denk ik ook niet worden, we zijn een beetje verwend met onze Kabe. bovendien hebben wij beiden wel wat lengte zodat we ook hoogte nodig hebben in een eventuele camper. Wij trekken veel met de Kabe en Gerrit kan zich er prima mee redden. Het enig is dat ik het niet fijn vind om met de caravan te rijden, ik kan het wel maar geniet dan niet meer van de reis. We kunnen elkaar dus niet even afwisselen. Ik heb zo het idee dat ik met een camper wel uit de voeten kan. Dan blijft de vraag openstaan wat de verschillen zijn tussen half geïntegreerd en geïntegreerd. Ik hoop daarop ook nog wat reactie te krijgen.
    Over dat fietsenrek overigens. Aan onze caravan hangt ook een fietsenrek. Toen we de caravan kochten vroegen we de dealer dit te monteren. Daarbij aangegeven dat we over de meest kleine weggetjes rijden in Zweden en het fietsenrek dus goed vast moest worden gezet. Wel...aan het einde van onze eerste vakantie met de caravan stonden we op de ferry terug naar huis en bleek het fietsenrek met fietsen helemaal los te zitten. Het had er zo af kunnen vallen. Voor ons dus geen fietsen meer al hebben we het rek nu wel helemaal door de caravan heen laten monteren. Gerrit houdt ook niet zo van fietsen:-) En die 6 meter grens dat is een goede tip, die had ik ook al eens vaker gehoord.
    Dank voor je leuke reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi gerrit en Jehanne wy ferliene jier in tocht troch frankryk makke mei de camper fan us Ebbing. Understel mei fiat moter. Bêd achteryn boppe in grutte opberg under en fan bûten fan twa siden te berikken.foar mei twa draaibere stuollen. En de rest as alle oaren. Namme wit net mear. Wat in luukse! Skoan foldien.6 meter en faaks 7. Dochs alles kompakt. Oan dit in fantastyske reis. Mar de fiets moat mei wolle net mei de kamper om in pakje bûter. Wy no mei karavan op de Veluwe west. Ein augustes nei Londen nei de pleegdochten Roberta en har gesin. Fjirder mei nocht en wille yn de tún. Hjir goed. Meitsje in goede kar mei jim beslút. Goede snein tawinske.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha..Cor en Geartsje, Wat erg leuk om sa efkes maai elkoar te beljen. Dat kin wol faker hjer! En Cor, dyn reaksje wie prima oankomman mar ik moast em earst goedkeure. Ik hie um no twa kear krigen en haw um der ien kear opsetten. Erg bedankt foar de info. We nimme ut maai yn us 'overwegingen'! Groetnis Gerrit en Johanna

      Verwijderen
  4. Hallo Johanna en Gerrit .

    Jullie weten dat wij al (30) jaren camper reizigers zijn en hebben al ervaring met 5 verschillende campers. Wij vinden het de mooiste manier van reizen. Dat je het beste onder de 6 meter kan blijven is al bespoken. Zeker als je regelmatig pontjes neemt in Noorwegen of overtochten als je weer eens naar Nederland gaat. Scheelt je handen vol geld. Ook met parkeren ideaal en/of als je een pas in Noorwegen neemt kan je in één keer de bocht om en hoef je niet te steken. Een alkoof is voor ons een must want dan houd je veel meer ruimte over voor het leefgedeelte. Je kan ook b.v. vroeger naar bed terwijl de ander nog wat aan de tafel kan doen (lezen of computeren). ´s Morgens net zo met het dekken van de tafel terwijl de ander nog wat uitslaapt. En je hoeft niet elke avond een bed te gaan maken van je bank. Het bed ligt ´s avonds gewoon voor ons klaar. Het doet mij altijd aan mijn Beppe denken waar ik altijd in de bedstee sliep. Wij hebben een ruime rond zit achter waar je eventueel met 6 personen kunt zitten en ook ruimte genoeg om zelf languit in een hoekje te zitten, lekker in de kussens! We slapen er zelfs wel eens uurtje onderweg. Van de zithoek kan je ook een bed maken mocht je een keer visite mee willen nemen of zelf last van je rug hebben of zo en niet boven kan komen. De buitenkant van onze camper is van polyester dus roest niet en heeft weinig onderhoud nodig buiten het poetsen. Let vooral al op het gewicht van de camper als je er één koopt en hoeveel kg je nog kan laden. Heel veel campers zijn te zwaar beladen, zeker als je watertank en gasflessen nog vol zijn weegt dat er best in. Jan heeft het liefst een achterwiel aandrijving omdat je dan lang zo gauw niet doorslipt. Zonnepanelen zijn ook ideaal voor als je wilt gaan wild kamperen. Je kan ze er later ook nog opzetten maar dan moet er wel plaats voor zijn. Ik verwerk elke dag mijn foto´s op de computer en laad de batterijen op van de camera´s en telefoons allemaal via de accu´s. Onze vorige camper was een Hymer en alles wat we niet wilde zoals voorwielaandrijving, over de 6 meter lang en geen alkoof maar het aller ergste vond ik dat ik geen eigen passagiersdeur had. Moest of via Jan zijn (veel te smalle) deur naar buiten of helemaal naar achteren waar de tweede deur bij de keuken zat. Een drama voor iemand die graag fotografeert en heel vaak even uitstapt om een plaatje te schieten. We hebben hem toen gekocht omdat we nog dik in de verbouwingen zaten en hij voor ons betaalbaar was. En zonder camper werkte echt niet bij ons. Die we nu hebben is een Karmann Missouri 600H die jammer genoeg niet meer gemaakt word maar voor ons helemaal perfect is. Hij rijd 1 op 10 waar Jan zeer tevreden over is. Als jullie meer vragen hebben, bel gerust. Succes met het uitzoeken en beslissen wat jullie nu echt willen. Wij zijn begonnen met een oude Bedford waar een caravan opgebouwd was en ook daar hebben we de mooiste reisjes mee gemaakt.

    Groetjes van Jan, Liefs Nel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Nel, Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie op mijn blog 'Camper of Caravan'. Ik had al eens van jullie gehoord dat jullie heel enthousiast zijn over de alkoof camper, dit i.v.b. met het kant en klare bed. Dat hebben wij in onze caravan ook, zo'n kant en klaar bed en dat is idd heel fijn. Niet steeds slepen met beddengoed en op je eigen tijd naar bed kunnen gaan.
      Deze vakantie zijn wij eens gaan nadenken over een camper. Dit in verband met de vraag wat je gaat doen wanneer je een andere auto gaat kiezen. Dat is dan zo'n moment. Zover is het gelukkig nog niet, onze huidige auto doet het nog prima. Maar het is goed om je ver van tevoren te oriënteren. Dat beschrijf je zelf ook al. Wanneer je snel gaat kiezen maak je soms keuzes waarvan je later zegt, dat had ik toch liever anders willen hebben. Op onze caravan hebben wij ook een zonnepaneel, dat geeft toch wat ruimte in je stroomverbruik, in de zomer altijd een volle accu en dat is een fijn gevoel. Net wat je zegt, tegenwoordig doe je niet anders dan opladen: telefoons, fototoestellen, laptoppen etc.
      In meerdere reacties komt de 6 meter grens voorbij, dat is zeker iets om rekening mee te houden.
      En als collega blogger zal ik zeker ook een deur binnen handbereik willen hebben. Dat had ik al goed in mijn oren geknoopt toen jullie dit als kritiek puntje op je vorige camper benoemden. Ik kijk tegenwoordig daardoor bij elke camper of die bij de passagiersstoel een deur heeft.
      Waar we nog niet zo uit zijn is de afweging van het gemak van een camper tegen het comfort van een caravan. We zijn ook verwend met onze Kabe die best wel luxe is en een heel goed zitcomfort heeft in de rondzit. Bovendien heb ik een oven in mijn keuken die ik veel gebruik. Dat heb ik bij de campers nog niet voorbij zien komen. Wij vinden het altijd wel fijn om iets langer op een plek te staan en van daaruit de omgeving wat te verkennen, uitstapjes te maken en boodschappen te doen. Met een camper moet je dan altijd weer de hele camper meenemen. Dit laatste is eigenlijk het grootste vraagteken naast meer duidelijkheid in de keuze voor een geïntegreerde camper of een half geïntegreerde camper. En zoals ik in mijn blogpost schreef het rijden. Gerrit rijdt graag en goed met de caravan maar ik vind het niks het besturen van de auto met zo'n wiebelding achter de auto. Ik denk dat ik me in een camper meer op mijn gemak zal voelen achter het stuur.
      Je hoort wel aan mijn toon van reageren dat we er nog lang niet uit zijn.
      Nogmaals bedankt voor je reactie, die is zeer gewaardeerd. Je hoort of leest wel eens wat het gaat worden.

      Hartelijke groet van Gerrit en mij ook voor Jan!

      Verwijderen