zondag 4 november 2018

Visioner vid vatten........

We ontwaakten vanochtend met een stralend blauwe hemel in een lichte dag. Het verschuiven van het uur naar de wintertijd maakt dat de dag veel meer naar voren schuift. Het is 's ochtends al vrij vroeg licht maar zo half vijf begint het al behoorlijk te schemeren. De activiteiten voor buiten moeten we dus wat vroeger starten.
Toen ik bij het wakker worden deze mooie dag inkeek wist ik al dat ik zin had aan een mooie wandeling langs het Götakanal. Na de rituele handelingen zoals een beetje opruimen, afwassen en een lesje Zweeds zijn we met onze honden op stap gegaan. Eerst een eindje rijden....op zich is het Götakanal ook vlak bij ons maar ik wilde graag een stukje lopen dat we jaren terug, toen er nog geen sprake was van hier een huis kopen laat staat hier wonen, samen hadden gewandeld en waarvan ik toen heel erg heb genoten. Ik was een beetje kwijt waar dit stukje precies was maar vandaag herinnerde ik het me weer en stelde ik aan Gerrit voor hier een wandeling te gaan maken met de honden.
Dat was eerst even een eindje rijden naar Tatorp. In Tatorp ligt een sluisje in het Götakanal dat je met de hand moet bedienen. Zomers is dat erg leuk wanneer er boten door het kanaal gaan. Nu in de wintertijd is het kanaal voor scheepvaart gesloten. In deze periode vindt er vaak onderhoud plaatst aan het kanaal en de sluizen. 
Vandaag was het erggg stil in en bij het Götakanal! Het was er meer dan heerlijk. Het enige wat ik hoorde was de stilte de natuur en het suizen van mijn oren, verder helemaal niets.
De bovenste foto toont het startpunt. Je ziet dat er een mooi pad is waarlangs je kunt fietsen en wandelen. Onderstaande foto toont de sluis bij Tatorp met het mooi onderhouden sluiswachtershuis. Alle sluiswachtershuizen langs het kanaal, en dat zijn er vele, zijn goed onderhouden en zitten mooi in de gele verf met witte accenten.





En zo lopen we langs het kanaal. Heerlijk verstillend. We komen alleen één fietser en één andere wandelaar tegen. Verder niets!

 Wat ik destijds al zo leuk vond, zo leuk dat ik er een foto van op de homepagina van mijn blog heb gezet, was dit beeldje. Ik heb er zo vaak aan gedacht maar vond het steeds niet terug. Vandaag dus wel! Een beeldje van een jongetje aan de waterkant. Het beeldje heet 'Pojken' wat 'het jongetje' betekent. Het is gemaakt door Bianca Maria Barmén in 2009 en aangekocht vanuit een projectgroep genaamd 'Visioner vid Vatten' met als motto ontmoetingen met kunst langs het Götakanal. Echt prachtig om te zien dit beeldje zo aan de waterkant.

Lopend langs het kanaal zagen we zo nog een zomers zitje staan. Mooi om hier van de ondergaande zon te genieten. Het zitje was enkele meters hoger gelegen dan het pad langs het kanaal. Toen we even bij de wal opklauterden zagen we dat daarachter een aantal huizen stonden. Dit zitje was geplaatst aan de rand van de tuin met een prachtig uitzicht over het kanaal. Het lijkt zo wel een zomerfoto....
Op de weg terug naar de auto zien we de zon al zakken.

Vanwege de korte dagen konden we niet heel lang wandelen, rond half vier zaten we weer in de auto en en om vier uur gaat de zon mooi rood onder.





 Prachtig, wat een mooie dag..........!!


Wordt vervolgd!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten