zaterdag 10 november 2018

Auktion (veiling) in de prästgård.......

Vandaag ben ik voor de eerste keer in mijn leven op een Auktion (veilig) geweest. Het was een veiling waarbij de opbrengst ten goede komt aan alle aktiviteiten die in de prästgård worden gehouden. Nu ik daar weef wilde ik ook naar de veiling. 
Wel ik heb het geweten, het was een heel gebeuren. 3 uur lang op de stoel zitten, dat zijn we niet meer gewend.
Er werden zaken geveild, vooral handwerk, door de präst die dat heel aardig deed. De präst is een aimabele persoon die zich niet druk maakt en ook niet wordt gehinderd door een teveel aan overwicht en organisatietalent. Op een zeer gemoedelijke manier laat hij alle te veilen stukken de revue passeren en neemt hij de tijd de biedingen een beetje op te laten lopen. Dan zegt hij 'tre- två- och-' en vervolgens mept hij met zijn houten hamer op een blokje. Zo verkrijgt de auktion een zeer royale opbrengst. Naast de geveilde artikelen was er eveneens opbrengst uit de koffie met sandwich en taart voor 30 kronen per persoon en diverse loterijen. Ik denk dat er vanmiddag voor een paar duizend euro handel is gedaan. Daar kunnen diverse clubjes weer een beetje verder mee in dit winterseizoen. Tijdens de pauze zaten we aan een tafeltje met andere mensen. In eerste instantie werden wij niet zo aangesproken, we zijn tenslotte die nieuwe buitenlandse mensen die nu in de 'doktorsvillan' wonen. Toen ik hen echter wat vragen stelde en inging op het onderwerp waarover ze aan het praten waren bleek dat ze best een praatje wilden maken. Blijkbaar willen ze toch eerst even zeker weten dat wij Zweeds kunnen praten. Daarna was men veel vrijer in het zoeken naar contact. Grappig is dat! Zelf zou het je denk ik ook zo vergaan...



Op de foto hierboven zie je een zelfgemaakt julkalender (Jul is kerst). In Nederland kennen we dat soort kalenders ook als advent kalender. Zelf kan ik niet helemaal goed lezen wat erop geborduurd is zodat ik ook geen vertaling kan bieden.
Gerrit en ik zijn ook al een klein beetje in de adventsferen. Op de loppis die we gisteren bezochten vond ik nog een mooie houten staander met elektrische kaarsjes, een zgn. trappetje, en geverfd precies in de kleur van onze keuken. Nu het zo vroeg donker is, staat het gezellig zodat ik hem alvast heb aangedaan. Dit jaar ben ik er dus vroeg bij met de lichtjes :)

 Ik heb actief meegedaan aan de veilig en heb twee dingetjes gekocht. Een spannende bezigheid. Toen ik mijn aankoop had gedaan kreeg ik klopje op de rug van mijn achterbuurvrouw die me vertelde dat zij het had gemaakt. Later vertelde mijn voorbuurvrouw nog dat mijn achterbuurvrouw dit kleedje had gemaakt terwijl ze voor de TV zat. Ik had mijn voorbuurvrouw overboden en voelde me daarover bijna een beetje schuldig. Aan het einde van de middag heb ik nog even aan mijn achterbuurvrouw verteld dat ik blij ben met het mooie kleedje en ook wat ik ermee ga doen. Het was een bijzondere middag!!

Wordt vervolgd.....


3 opmerkingen: