zondag 25 november 2018

The big Lebowski is voorlopig wijlen.... en het is vandaag kerstmarkt........

Twee jaar geleden ben ik op verzoek van Henk begonnen aan het breien van een bewerkelijk project volgens het vest van 'The Big Lebowski' ook wel 'De Dude' genoemd. Wanneer je de foto's ziet, wanneer je googelt op The Big Lebowski dan zie je een man met een onooglijk vest aan waarbij de eerste gedachte is dat je daarin niet wilt lopen. Henk dacht daar anders over en wilde dat vest wel hebben. Daarom hadden we samen wol uitgezocht en besteld in Amsterdam en kregen we dat thuisgestuurd met een breipatroon voor het vest. Ik ben enthousiast aan het vest begonnen en het achterpand en de voorpanden waren binnen een paar weken gebreid. Daarna kwam ons leven eigenlijk nogal plotseling in een andere fase vanwege een aantal verhuizingen en de drukte daarom heen en is het vest blijven liggen.
Deze week heb ik het weer opgepakt en ben ik weer fanatiek gaan breien vanuit de gedachte dat het wel leuk zou zijn als 'Julklap' in goed Nederlands een kerstcadeau. Tijdens het breien vond ik het al  vreemd dat ik een knot had waarin losse draden zaten. Ik kon me niet herinneren dat ik een bol had waar losse stukjes opgewonden zaten. Toen ik een nieuwe streng tot bollen moest winden bleek ook die streng uit allerlei losse delen te bestaan. (Nog ging er bij mij geen lichtje branden). Vandaag had ik een mouw afgebreid en die in het vest gezet en dat paste mooi vond ik. Ik vroeg aan Gerrit of hij het even voor proef wilde passen. Het vest was Gerrit wat aan de grote kant maar dat klopt want Henk is net een maatje groter dan Gerrit. Toen draaide Gerrit zich om zodat ik ook de achterkant even kon zien en tot mijn grote schrik....... zaten er allemaal gaten en bijna gaten in de achterkant van het zo mooi gebreide vest van The Big Lebowski!!! Wat blijkt nu...de motten hebben erin gezeten! Die hadden, althans de larven van de motten, ook de kluwens wol aangevroten. Je kunt je voorstellen dat ik daar wel even van moest bijkomen. Ik had er echt al wel een aantal tientallen uren in zitten in dat vest. Ik heb nog geprobeerd de gaten dicht te mazen met de technieken die ik heel erg vroeger op school heb geleerd maar echt....het was geen gezicht en eigenlijk was er ook geen beginnen aan er zaten nog meer zwakke plekken in het breisel. Ik kan niet anders dan dit vest wegdoen, zo kan Henk er niet in lopen!
Ik ga het opnieuw voor hem opzetten en dan in één keer afbreien. Vanavond heb ik de nieuwe wol besteld



 Dat was het slechte nieuws!
Nu de rest....

Hoe is het weer in Nederland?
Bij ons is het nu een beetje winter met overdag en 's nachts temperaturen onder 0. Gisteravond was het -4 graden. De Karl-Johan in de keuken draait overuren, we hebben het hier lekker warm.

deze foto is niet van gisteravond maar van vandaag
Gisteravond zouden we de kerstboom in de vlaggenmast hangen. Niet een echte natuurlijk maar eentje van lichtjes. Die hadden we in Skövde gekocht voor een vlaggenmast van 12 meter, de grootste in het assortiment. We dachten dat dit goed zou passen in onze mast. Het is natuurlijk nog wel een beetje aan de vroege kant maar we hebben twee redenen om nu toch aan de versieringen te beginnen. De eerste is dat het hier al halverwege de middag donker is en dan staat het toch wel erg leuk wanneer we wat lichtjes in de tuin hebben, de tweede reden is dat het vandaag kerstloppis was in Undenäs. Dit betekende dat er buiten een paar standjes waren en in het dorpshuis ook. Het leek mij wel leuk, omdat wij naast het dorpshuis wonen, om alvast wat sfeer te creëren met wat lichtjes. Daarom gingen we gisteren aan het einde van de middag met de nieuwe aanschaf de tuin in om de boel in de vlaggenmast te knopen. Dat ging echter niet vanzelf, de strengen met lichtjes zaten in de knoop en wij moesten die met -4 graden ontrafelen. Halverwege hadden Gerrit en ik geen gevoel meer in de vingers en hebben we de boom maar gelaten voor wat die was, weer binnen hadden we bijna de tranen in de ogen zo zeer deden de vingers toen ze weer wat ontdooiden. Vandaag hebben we de klus afgemaakt en nu hangt de boom in de mast. Toch denk ik dat dit niet de definitieve boom gaat worden omdat ons bleek dat onze mast nog 3 meter boven de top uitsteekt. We moeten dus wel een boom hebben van 15 meter! Ik weet niet of die er zijn maar we horen wel een passende boom in de vlaggenmast te hebben vind ik! In het echt zijn er wat meer lichtjes maar de helft knippert, dat is wat weggevallen op de foto. 
We zijn onze reis over de kerstmarkt begonnen met een bezoekje aan Troll-ting. Dat is een klein cadeauwinkeltje in ons dorp (250 inwoners en dan een cadeauwinkel..... maar goed), ik was daar nog niet eerder geweest en nu was het een mooie gelegenheid. Ik was zeer verrast over het aanbod in het winkeltje en heb er diverse dingen gekocht. Daar kan ik verder nu niet over uitweiden. Wat ik wel kan vertellen is dat een deel van mijn aankopen bestond uit 2 Lantaarns die ik met kunstkaarsen met timer nu bij de voordeur heb staan (ook vanwege de sfeer voor de kerstmarkt). Ook dat vind ik leuk staan. Morgen doe ik er nog wat dennengroen in met een paar denappels uit het bos.


Het zijn ook nog eens erg leuke lantaarns maar dat kun je helaas niet zien op de foto's. De markt was erg gezellig en erg druk bezocht. Er waren standjes met tweedehands spulletjes, met zelfgemaakte spullen zoals kerstkransen voor op de voordeur, maar ook koekjes en bonbons en stekjes van planten en droge worst en mijn weefvriendinnen stonden er met een loterij, etc. Een van de weefsters had een heel mooie mat als prijs aangeboden, echt supermooi!! Er was van alles wat en iedereen doet mee dat is het leuke eigenlijk. Buiten kon je een kerstboom kopen, een echte wel te verstaan. 




 Wat ik zelf ook wel leuk vond is dat je tijdens het bezoek aan de kerstmarkt in het dorpshuis ook even in de bibliotheek kon kijken. Daar was ik nog maar één keer eerder kort even geweest maar nu waren ook daar wat activiteiten zodat we gelegenheid hadden te ontdekken wat voor boeken ze daar hebben. De bibliotheek daar kun je zo boeken lenen wanneer je een persoonsnummer hebt. Hij wordt bemand door vrijwilligers.

Je kon ook nog koffie krijgen met wat lekkers erbij, volgens mij voor sommigen DE reden om naar de kerstmarkt te gaan. Wij hebben dit deel overgeslagen, we hadden thuis nog lekkere koffie staan.

 En ik had vers notenbrood gebakken, heerlijk met een beetje boter of een stukje brie.




 Wordt vervolgd.....


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten