maandag 5 november 2018

En nu serieus sorteren......

Sinds de aankoop van ons huis hebben we een grote groenkleurige container van 370 liter die we werkelijk overal voor gebruiken. Die container is te gemakkelijk in het gebruik en steeds weer komen er dingen in die er van het geweten niet in mogen. Gemakzucht! Slecht!
We hadden ons al eens afgevraagd of men hier in Zweden ook doet aan het verzamelen van groen afval. Wij hadden hiervoor zelf niet een speciale container en we gooiden dan ook al het groenafval uit ons groene emmertje in het keukenkastje in onze groene container die niet echt groen is. Die enorme container van 370 liter wordt bij ons om de week geleegd. Dat was dus makkelijk zat!!

Maar het gaf toch wat cognitieve dissonantie, zeg maar een slecht gevoel en een slecht geweten wanneer we zaken in die container gooiden die er niet in horen. 
Tijdens onze wandelingen zagen we al vaker ook bruine containers met gaten erin aan de zijkanten aan de weg staan. Wij hadden geen weet van een bruine container en daarom heb ik stiekem eens in één van die containers gegluurd. Wel op een plek dat de bewoners het niet konden zien uiteraard. Ik zag in die bruine container een aantal papieren zakjes staan en vermoedde dat in die zakjes restanten van voedingsproducten zaten.

Daarom hebben we eens op de site van de gemeente gekeken en ontdekten we dat die bruine container voor matavfall (ja de v en de f precies andersom dan in het Nederlands en 'mat' is eten) gebruikt wordt en dat er uitsluitend papieren zakken in mogen met etensresten. Dus wij gevraagd bij de gemeente hoe we aan een bruine container met zakken kunnen komen en per kerende email een antwoord dat we die gewoon kunnen verkrijgen bij de återvinning (de vuilstort). Daar kunnen we ook die papieren zakken krijgen en zelfs een houdertje ervoor voor in het keukenkastje. Dat laatste hoeft niet want we hebben immers al een groen emmertje.
We konden daar ook onze grote container van 370 liter omruilen voor een kleinere van 140 liter en dat scheelt in de reinigingheffingskosten. Bovendien krijgen we daarop korting nu we een bruine container hebben voor het matavfal. Het scheiden van afval wordt dus ook met een financiele prikkel gestimuleerd. Nu we pensionair zijn spreekt dat ons aan dus wij vanmiddag naar de återvinning voor het inleveren van onze reusachtige container. We hadden hem voor de omwisseling even superschoon gemaakt. 


Hier het afscheid van onze reusachtige groene maar niet echt groene container.
Nu gaan we ons leven beteren met een bruine container en een groene en de sport wordt om zo weinig mogelijk afval in die groene container te verzamelen. Dat zal nu ook moeten want deze groene container wordt maar één keer in de vier weken geleegd omdat we nu ook een bruine hebben en die legen ze één keer per twee weken.

Dus om zo goed als dat maar kan ons afval te sorteren in plastic, karton, glas en blik en dat afzonderlijk aan te leveren bij de återvinning, hebben we nu in de kelder een aantal sorteerbakken van de Ikea staan. Twee voor karton, twee voor plastic verpakkingsmateriaal en een voor glas en blik. We gaan dus nu zoals het hoort serieus met ons afval in de weer.

 Omdat deze dag toch in het teken van sorteren stond heb ik vandaag mijn grote zak met weefmaterialen gesorteerd en opgeruimd in mijn kast. In het weekend was 'het weer' daarvoor te mooi (zie de post van gisteren). Daarin zat nogal wat werk want het was echt veel wat in de zak zat. Hieronder zie je het staan op de tafel in het kantoor, op kleur gesorteerd.

 Mijn opbergkast heeft al de neiging te klein te worden voor alles wat ik al gekregen heb aan weefmaterialen. Ik moest al herschikken in mijn bakken. Gelukkig heb ik nog drie extra planken op voorraad staan. Bij ons volgend Ikea bezoek koop ik nog een aantal bakken voor erbij.

Terwijl ik zo bezig was kreeg ik van Chang nog een linkje met een filmpje van Shanghai met daarop de buurt waar zij en Henk hebben gewoond. Ik deel de link even omdat het er echt spectaculair uitziet. Ik hoop maar dat het allemaal LED lampjes zijn die ervoor zijn gebruikt. Maar dat zal wel want die worden immer ook in China gemaakt.
Naast al dat sorteren heeft Gerrit vandaag de winterbanden om de Volvo gezet. Het was met al de beschreven bezigheden een echte maandag.

(Ik kom erachter dat het linkje alleen maar werkt op de telefoon, sorry!)

Wordt vervolgd......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten