zondag 25 november 2018

Mottenlarvenjachtseizoen geopend........


 De dag begon vanmorgen met grote schoonmaak in de keuken. Dat stond eigenlijk niet in de planning maar was het gevolg van het vervolg van de motten!!
Op het donkerblauwe kleedje voor het aanrecht zag ik iets liggen. Nu had ik net mijn lenzen ingedaan en die moeten zich eerst even zetten dus ik moest nog eens extra kijken en.......ja hoor dat was een larve van de mot. Die larve die mijn wol aangevroten heeft. Daarna gingen Gerrit en ik nog eens wat beter kijken, ondertussen zou ik net onze eieren bakken en het spek in de pan doen (ja nog steeds low carb high fat, bevalt heel prima) en heb ik het fornuis maar weer uit gezet. Eerst op onderzoek uit. We vonden niet één, niet twee maar zeker wel tien van die larven op de keukenvloer, daar waar ik gisteren een groot deel van de dag had zitten breien. Dus eerst maar snel de stofzuiger gepakt en alle kleden buiten in de vorst gehangen en de keuken schoongemaakt want daar gruwel ik toch wel een beetje van. Ook de bank en de stoelen grondig uitgezogen en onze schapenvachtjes buiten gehangen en het oude (nieuwe) vest eruit samen met het restant van de wol. Nu weten we dus helemaal zeker hoe er zo aan de wol geknaagd is.
Overigens zit het nu weer heerlijk in een schoongemaakte keuken. Tijdens het schoonmaken belde Henk ook net even om te delen in de smart. Dat helpt natuurlijk in het proces van verwerken! Wat eigenlijk nog het allerleukste is dat we met Chang al een hele tijd Nederlands konden praten. Ze is nu druk aan de studie voor de inburgering en zo te horen gaat dat heel goed. Ik vond haar net zo klinken als Maxima en zei tegen haar dat zij onze Maxima is. Fijn dat het zo goed gaat! Wij zijn heel trots op haar! Ook Femke en Louis belden nog even zodat het een zondags ontbijt was met de kinderen aan tafel. Dat is altijd heel erg leuk vinden wij!!
 Na het ontbijt zijn we eerst maar een lange wandeling gaan maken in het prachtige winterweer. Zo met de zon erbij word ik er helemaal gelukkig van. 's Middags hebben we een kort tochtje gereden met de volvo. Die moest namelijk een update doen van de routeplanner en dat doet het alleen maar wanneer de auto op contact staat. Het is hier echt prachtig met dit winterweer. Onderstaande foto is genomen bij Beateberg. Als je goed kijkt kun je zien dat het Viken al een beetje bevroren is.


 Deze foto geeft het wat donkerder aan dan het in werkelijkheid was vanwege het sterke tegenlicht.
 Zo was het erg in werkelijkheid. Zo stil en zo mooi!!
 Al heel snel zakt de zon naar de horizon en geeft dan een wat roze gloed over de natuur. Hier op de foto onder zie je de zon nog net even op de bosrand schijnen. Net keek ik nog even op de thermometer en het is nu alweer -4.3. Het wordt dus tijd om de dikke wanten van zolder te halen, die zijn gelukkig van leer en niet van wol dus daarover hoef ik niet in te zitten.


Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten