vrijdag 1 mei 2020

1 mei een rode dag op de kalender

Hoe moet het nu als we boodschappen gaan halen? Voorheen was dat geen probleem, Arvid en Fynn konden gemakkelijk een paar uurtjes alleen thuis zijn maar zo'n jonge pup laat je natuurlijk niet alleen. Dus die moet mee achterin de auto. Maar gelijke monniken gelijke kappen dus als de één meegaat gaat de ander ook mee. Dan maar alle drie achterin de auto en kijken hoe dit gaat. Wel dat mooie nieuwe zachte kussen daar wilden Arvid en Fynn wel op liggen en toen Gösta ook nog en direct na entre de achterklep van de auto dicht. We hebben de hele reis niks gehoord! Ik was toch wel heel benieuwd hoe dat er achterin uitzag dus stiekem ben ik tijdens het rijden naar achteren geslopen en heb door het hekwerk heen een foto genomen. Zo ziet het eruit, lekker autistisch met de ruggen naar de nieuweling gekeerd. 


Maar zo kunnen we wel met elkaar op stap, zo geeft dat geen problemen. 


 Ja en hoe ga je in de tuin werken met zo'n jonge pup. Wel we hebben hem een dik uurtje in zijn slaapkamer gelegd, moe van de ochtendwandeling en het spelen kan hij daar eventjes uitrusten en kunnen wij  iets anders doen. Ik heb het zuidtuintje rond de erker schoon gezocht. Samen hebben we nog een aantal struiken onkruidvrij gemaakt. Daarna was het tijd voor thee en heb ik Gösta weer opgehaald. Dan doe ik hem direct naar buiten. Na het slapen is het een goede tijd voor een plas of iets anders. Gisteren ging dat allemaal heel goed, bijna alles in de tuin. Wij erg blij natuurlijk. Arvid begint zelfs al een beetje toenadering te zoeken, die wil wel graag op dat lekkere zachte kleedje liggen.


Gösta staat zijn kleedje gewillig af en neemt genoegen met een puntje. Je moet tenslotte iets over hebben voor het laten ontstaan van een nieuwe vriendschap.



Zo dit ziet er beter uit....

Hij drinkt veel die pup van ons, het waterbakje dat voor Arvid en Fynn samen voor een dag toereikend was slobbert Gösta in één keer leeg. Ik heb het bakje daarom maar vervangen door een pan. Dat knoeit ook iets minder.



Vandaag belandden er weer een heel aantal plasjes op de keukenvloer. Dit maakte het noodzakelijk om ons geheime wapen in te zetten. Op een gegeven moment, nadat hij weer een flinke slobber uit de waterbak had gedronken stuurden we Arvid voorop naar buiten en kwamen wij er met Gösta achteraan. Wij gaven Arvid het commando 'plas' en vlot gaat hij dan geheel getraind in de houding staan, hij heeft altijd wel een plasje op reserve. Gösta staat ernaar te kijken en denk 'wat hij kan, kan ik ook' en gaat ook staan. Wij blij natuurlijk. Tot drie keer toe ging dat vandaag goed.

Vrijdag 1 mei is een rode dag op de kalender. Dat betekent dat het een dag is waarop je vrij bent van je werk. De vlag gaat ook uit op 1 mei. Första Maj zoals het hier wordt genoemd is een feestdag van de arbeidersbeweging. Vanaf het begin van de viering is deze verbonden met de strijd voor een acht urige werkdag. De geschiedenis van de 1 mei viering heb ik eerder hier al eens beschreven

 1 mei was vandaag een grijze dag met de hele dag een laag mist in het Vångdalen, af en toe regende het. Beslist geen weer om buiten aan de slag te gaan. Gerrit dook zijn werkplaats in om de tuinmachines een servicebeurt te geven. Ook heeft hij de kettingen van de kettingzagen geslepen. Dat is nu allemaal weer klaar.

En ik dan.....
Vorig jaar heb ik op de loppis een aantal pakketten met lapjes gekocht. Tot nu toe ben ik er noch niet toe gekomen om eens te kijken wat er allemaal inzat. Vanmiddag heb ik dat eindelijk kunnen doen. Mooie lapjes in allerhande kleuren die ik kan gebruiken voor het quilten. Ik heb ze op kleur gesorteerd en in mijn voorraadkast gelegd in de naaikamer. Al met al voor zes euro lapjes.




 Van een ander lapje, ook gekocht op de loppis, heb ik een keukenschort gemaakt. Voor de banden wil ik keperband gebruiken. Dat moet ik nog ergens opscharrelen. Om de zak van het schort te laten zien heb ik er maar even twee lepels in gestoken.


Wel zo zijn wij de eerste mei doorgekomen, ik hoop maar dat het waardig genoeg was. In elk geval zijn we niet langer dan 8 uren bezig geweest, een heel verschil eigenlijk met toen we nog werkten. Toen hadden we niet zo heel vaak een acht urige werkdag.

Als laatste nog een foto van onze lieve reus....



 Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten