vrijdag 8 mei 2020

Een nieuw projectje in de achtertuin


Zo..ons project voortuin heeft toch wel weer drie dagen tijd genomen en heeft nu tijd, vocht en licht nodig. Ik las dat het nieuwe gras pas voor de eerste keer gemaaid mag worden wanneer het gras twaalf centimeter lang is. We zullen dus nu even geduld moeten betrachten.


Voor de greppel die voor het huis langs loopt en die nodig is voor het afvoeren van de sneeuw in de winter hebben we gisteren een nieuwe motor grasmaaier aangeschaft. Die greppel is te diep en te schuin voor de tracktormaaier. We hadden er eerder al een handmaaier aangeschaft bij de Biltema maar elke keer als ik maai vliegt er wel een onderdeel af. Nu is de spie waarmee het mes vergrendeld zit verdwenen en er kan niet meer een nieuwe worden ingezet, de uitlaat mist er ook al af zodat ik in de gassen loop wanneer ik ermee moet maaien. Ik vertrouw het ding nu niet meer en daarom dus gisteren een nieuwe gekocht. Een Klippo met een Honda motor, één keer aan het touwtje trekken en hij loopt. Als het goed gaat kan hij 20 jaar mee en dan zijn de kosten volgens Gerrit 50 euro per jaar. Daar kun je geen gedonder om hebben om die 50 euro. Ik hoop dat ik er met veel plezier mee kan maaien het is namelijk een heel lange greppel die ook nog voorbij de kerkgrond loopt (en die maai ik ook). De maaibak is van gietijzer en hij heeft regelbare voorwielaandrijving en er zit niet veel aan wat eraf kan vliegen.
Klippo Pro 19 SH Gräsklippareq
Dit is hem...robuust en sober
Vandaag is het acht mei, dat is de geboortedag van mijn moeder. Ik denk elke dag aan haar en vandaag in het bijzonder. Ik mis haar, niet zoals ze de laatste jaren in haar leven was, maar de moeder zoals ze was in de kracht van haar leven. Zo is ze aanwezig in mijn herinneringen.
Het weer was zo zoals het meestal was zo op haar verjaardag, zonnig zodat je buiten kon zijn.

Wij zijn de dag begonnen met een wandeling in het bos tegenover ons huis. Het is daar heel leuk lopen, het enige minpuntje is dat er zoveel teken zijn. Twee dagen geleden hebben we de dierenarts om een recept Bravecto gevraagd, dat is een anti tekenmiddel  in tabletvorm en dat werkt drie maanden. Voorlopig zijn de honden dus beschermd. Zelf hebben we zo rond onze verhuizing naar Zweden een serie vaccinaties gehad tegen TBE. Dat laatste is een hersen(vlies)ontsteking die kan ontstaan na een tekenbeet. 

Het bos tegenover ons huis

Ohh wat ruikt het hier lekker zeg...
Na de wandeling hebben we bij vrienden op de buurt een kopje koffie gedronken, buiten op 1.5 meter afstand natuurlijk maar wel heel gezellig. Daarna zijn we thuis een volgend tuin project gestart. Deze keer in de achtertuin. In die achtertuin stond een oud rek waarop je matten kunt uitkloppen. Dat rek stond vergrendeld op betonnen palen en onder het rek was een plateau van kalksteen. Het rek hebben we weggehaald en de kalkstenen platen uitgegraven en in de bestaande vorm (het is namelijk natuursteen dat je een beetje in elkaar moet puzzelen) elders in het gras neergelegd. Dit is een tijdelijke plek waar we de stenen met de hogedrukspuit helemaal één voor één schoon hebben gespoten. Het plateau komt voor de houtopslag te liggen en er komt een windkering omheen zodat het een extra terras wordt in onze achtertuin. We hebben namelijk ontdekt dat het een plek is waar je heel leuk kunt zitten. Vanaf die plek heb je een heel mooi uitzicht over een groot deel van de voortuin en uitzicht over de achtertuin en het Vångdalen. Bovendien houdt Gerrit dan voortaan in de
winter droge voeten wanneer hij kachelhout moet halen.

Hier nog even het rek

hier het steenplateau

Hier lag het 
Met de plek waar het rek stond hebben we andere plannen maar hierover wellicht later meer.

Aan het einde van de middag raakte Gerrit gewond aan zijn duim die tussen twee stenen bekneld raakte omdat we daaraan samen tilden. Hierdoor verschoof de betreffende steen gemakkelijker dan verwacht maar zat de duim net op een verkeerde plek geparkeerd. Een pleister hadden we maar nauwelijks in huis, uit een ver hoekje kon ik er nog net eentje vinden. De duim zal nu eerst wel wat moeten herstellen voordat we weer verder kunnen werken.

Als pleister op de wonde hebben we maar eventjes lekker op onze altan gezeten met z'n allen. Dat ziet er zo heel gezellig uit, of niet??
.

De Corona standen geef ik wel weer in mijn volgende blog. In Stockholm heeft 40 procent van de mensen  eind mei antistoffen tegen Corona, daar is dus bijna groepsimmuniteit. Hier bij ons is dat nog geen procent. In Karlsborg, dat is een klein stadje vlak bij waar wij wonen zijn drie mensen met Corona waarvan één echtpaar dat in Stockholm bij de kinderen was geweest. Undenäs is voor zover we weten nog Corona vrij.

Wel het is ondertussen ook weer weekend!! Gerrit en ik wensen jullie allemaal een heerlijk weekend toe, lekker uitrusten en genieten van de vrijheid in gebondenheid. Wees voorzichtig en blijf gezond allemaal!

Wordt vervolgd....








2 opmerkingen:

  1. Ja prima maaier, wij hebben diezelfde vorig jaar ook gekocht.
    Onze ouwe was een erfenis exemplaar van 10 jaar geleden toen we het Zweedse huis kochten, die maaier viel ook elke keer uit elkaar. Nadat de buurjongen in de zomer tijdens onze afwezigheid het gras voor ons zou maaien was die maaier ook zo wat in rook opgegaan en dus einde en tijd voor een nieuwe. Nu, slechts ėén ruk aan het touw en het is allemaal veel sneller klaar. Heerlijk hoe een machine je toch plezier kan bzorgen ;-)
    Mooi hoe je schrijft over de herinneringdag aan je moeder. Zij blijft echt voortleven in jouw herinnering.
    Van de week is mijn jongste zoon geweest met baby en dochter van 3. Buiten in de tuin en alles op voorgeschreven afstand en schoon, schoo, schoon. Ze waren 14 dagen in eigen opgelegde quarantaine thuis geweest en volgende week gaan ze weer werken en kinders naar de opvang, dus leek het ons juist nu nog verantwoord. Ik had ze bij 4- 5 maanden niet gezien...dat is lang, ..de baby is van begin november.. Het is misschien niet helemaal volgens de richtlijnen, maar nu leek het het juiste moment. Hoeveel maanden moet je anders nog wachten? Uiteraard hopen we niet ziek te worden, maar we zijn zeer gezond en net niet/net wel 70 plus, dus op het randje.
    De nieuwe hond lijkt zijn plekje gevonden te hebben, leuk! Ik wens jullie alle goeds, doe voorzichtig (au, duim) en succes met het tuinproject! Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel hoe is het mogelijk! Ook al dezelfde maaier gekozen. Goed om te horen dat die jullie prima bevalt!! Wat een rijkdom he om zo de kinderen en kleinkinderen even te zien. Die laatste hebben wij nog niet maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat je het contact met hen erg mist. Zulke kleintjes ontwikkelen zich zo snel. Ik denk zelf dat wanneer je het op 1.5 meter houdt, dat dit prima kan!
      Ja met de nieuwe hond gaat het heel goed en hij leert al veel. Een geluk is ook dat we nu veel tijd hebben en lang achtereen thuis zijn zodat hij goed kan wennen.
      Houd het gezond!

      Verwijderen