zondag 24 mei 2020

De feestjurk staat in de grondverf

 Gisteren en vandaag hebben we regenachtig weer gehad met gisteren wel een heel dikke bui. Lekker voor onze tuin met het nieuwe graszaad dat nu groeit als kool. We hebben voor onder de beuken al meer gras dan voor de renovatie van de grasmat.
Maar vanwege het regenachtige weer dacht ik dat het tijd was voor mijn kleine privé projectje. De Feestjurk die ik voor mezelf had bedacht.


Gisteren heb ik het bovenstuk gemaakt een beetje anders dan het patroon. De halslijn heb ik in plaats van recht een beetje ronder gemaakt, dat vind ik wat vriendelijker en de grote strikken op de schouders die heb ik laten vervallen en vervangen door een gerimpelde schouderband waar elastiek in zit. Het topje heb ik gevoerd met dezelfde stof. Vandaag heb ik de rok gemaakt en de rits ingezet. De eerste keer dat ik werk met een blinde rits, wat overigens niet heel moeilijk is maar waarvoor je wel een speciaal blinde rits voetje bij je naaimachine moet hebben. Dat voetje zit niet bij de bijgeleverde accessoires van mijn machine. Wel tien voetjes maar geen blinde ritsvoetje, dat zul je altijd zien. Ik had natuurlijk kunnen wachten tot ergens volgende week met het inzetten van de rits met passend voetje maar het is me gelukt om de blinde rits in te zetten met een gewoon ritsvoetje. Gaat eigenlijk ook wel prima maar je moet zelf ietsje meer sturen.
De jurk is nu pasklaar maar er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Ik moet de voering aan de binnenkant nog vastnaaien op de taillenaad en de zoom moet er nog in. Daarover ben ik nog aan het nadenken. De stof is eigenlijk best wel dun wat onzichtbaar zomen moeilijk maakt. Wellicht dat ik hem erin ga strijken met zoomband. Maar hij staat in de grondverf, zover ben ik maar weer.




 Het was echt wel jaren geleden dat ik een kledingstuk voor mezelf had gemaakt. Deze jurk is een van de eerste projecten met mijn nieuwe naaimachine die ik vorig jaar voor mijn verjaardag kreeg. Ik moest er dus wel weer even inkomen. Gelukkig kwam gaandeweg de routine wel weer wat terug. Net als vroeger ben ik altijd weer blij dat het project de eindfase nadert en ik de troep in de kamer weer kan opruimen.

Gerrit heeft vandaag het hardhouten schoenen rekje gerepareerd. Dat staat bij ons onder de kapstok in het halletje. Een aantal maanden terug ging ik per ongeluk op het rekje zitten en krakte ik er, onder de toenziende ogen van Suzanne en Fredrik, doorheen. Het hout stond alle kanten uit, behalve de goeie. Zo heeft het een aantal maanden gestaan met de schoenen ernaast maar nu is het weer helemaal perfect.


Nu hoop ik maar dat ik voorlopig niet weer ergens doorheen krak want dat is niet bevordelijk voor mijn zelfbeeld. Op de één of andere manier ben ik altijd degene die door de dingen heen zakt.....maar ik werk eraan :-)

Wordt vervolgd


2 opmerkingen:

  1. Knap gemaakt, staat je ook goed!
    Blijft ie lang? Misschien is dan wel leuk met schoen/open schoentje met een hakje. Je zal er prachtig uitzien op je feestvakantie!

    Wel een feestelijk stof, heel moi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja hij blijft lang dat vind ik mooi, vooral omdat de benen er niet fraaier op worden. Ik doe er dan idd een schoen met een hakje onder. Een zilveren jurk op een robijnen feest....mooi toch!

    BeantwoordenVerwijderen