dinsdag 19 mei 2020

We willen wel afronden

Het schatgraven in de voortuin is nu ten einde. Gelukkig maar want het is zwaar werk. De oude kantstenen zitten ongeveer 5 centimeter onder het oppervlak van de oprit en die stenen zijn 30 centimeter hoog dus dat betekent een sleuf graven over een lengte van krap aan 50 meter van 35 centimeter diep. En dan is het geen woudgrond maar verharde aarde vermengd met zand en grind en met dikke stenen. Maar het is gelukt en de meeste schatten hebben we gedolven. Er liggen er waarschijnlijk nog een paar maar die zitten op een plek waar we niet komen, die laten we liggen anders moeten we de oprit weer open scheppen en dat willen we niet.
De bruikbare kantstenen hebben we allen hergebruikt. Voor de linkerkant van de oprit (kijkers in beeld links) hebben we niet helemaal genoeg. De laatste meters, achterin in de tuin, daarvoor moeten we nieuwe kopen. Een klein stukje van die linkerkant daarvan hebben we de stenen iets dieper laten zakken omdat we daar de aanhanger en soms de caravan overheen moeten rijden en anders wordt dat zo'n gedoe. 
Toen we alle kantsteen hadden verwerkt hebben we het gazon van het linker deel van de tuin geëgaliseerd. Met name voor aan de straatkant zaten veel onregelmatigheden. Dat maait niet lekker en nu we toch tuinaarde hadden konden we ook dit deel mooi fatsoeneren en opnieuw inzaaien met graszaad.





 In de vroege avond hebben we, omdat het vandaag toch zo lekker werkte in het mooie voorjaarsweer, de ronding gelegd met kleinere stenen die we hiervoor speciaal hadden gekocht.



Het ziet er nu eigenlijk wel heel mooi netjes uit. We krijgen ook al een beetje een groene waas over de aangebrachte aarde in de voortuin. Vandaag hebben we de hele dag de sproeier aangehad en om de mat lekker vochtig te maken. Ik kan niet wachten tot het weer groen wordt.
Het is nu zover dat we ook wel zin hebben dit project af te ronden. We zijn er nu twee weken mee bezig wat op zich niet zo lang is voor zo'n grote klus maar aan de andere dingen in de tuin komen we niet toe.
Bovendien had ik voor mezelf ook nog weer een klein projectje in gedachten. Mocht het nu zo zijn dat we in oktober met z'n allen naar Griekenland kunnen gaan om ons feest te vieren, dan lijkt het me leuk wanneer ik dan ook een feestjurk heb. Ik ben niet zo van de jurken. Op dit moment heb ik er twee! Een galajurk die ik droeg op het huwelijk van Henk en Chang, en een gewone jurk die ik kocht voor een huwelijksfeest van vrienden. Het lijkt me wel leuk om die jurk zelf te maken. Een tijdje zocht ik al om een patroon. Vroeger maakte ik ook veel kleding, voor de kinderen maar ook voor mezelf en dan haalde ik de patronen uit de KNIP. Mijn moeder had vroeger een abonnement op de MARION maar die is er volgens mij niet meer. Ik heb nog wel een doos vol met de door haar bewaarde exemplaren maar die staat volgens mij bij Henk en Chang op zolder. Ik bedenk nu dat daar wellicht ook wel een mooie feestjurk in had gestaan maar ja.
Ik was dus al even aan het zoeken, want ook op dit gebied moet je in zo'n nieuw land je weg vinden. Nu vond ik in een supermarkt een Burda. Wel dat klinkt bekend daar kon best eens iets bruikbaars in staan. In die Burda vond ik onderstaand jurkje.





Die ga ik proberen te maken. Niet in het zwart maar in zilverkleur. Ik heb bij de Hem och Hobby een mooi en feestelijk stofje gevonden. Nu nog een goede rits erbij in dezelfde kleur en dan kan ik los. Ik heb er al zin in maar ik begin er pas aan wanneer we ons tuinproject af hebben. Anders ga ik haasten en voor het maken van kleding is dat niet wenselijk dan wordt het slordig. Inmiddels heb ik het patroon wel uitgeraderd en geknipt om te kijken of ik goed uitkwam met de stof. Wel ik heb zelfs nog een leuk stukje over, misschien wel genoeg voor een klein jasje erbij?
De filmster op de bovenste foto heeft er volgens mij nog een petticoat onder. Die heb ik als kind ook gehad, eentje door mijn moeder gemaakte, supermooi, wat was ik daar toen blij mee. Voor wie niet weet wat een petticoat is hier een voorbeeldje. Het doet de rok van een jurk wijd uitstaan.

Petticoat Luxe wit - Feestbazaar.nl
De petticoat wordt wat teveel van het goede, het zal namelijk wel een éénmalig gebruik worden die jurk. Want ik schreef al dat ik geen liefhebber ben. Doe mij maar een lekkere jeans?


Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten