woensdag 13 mei 2020

We halen 400 euro uit de grond


Uhhh.....wij dachten richting zomer te gaan maar gisteravond bij het uitlaten van de honden kwamen we een witte wereld tegen en het sneeuwde voluit. Ik heb nog even geprobeerd er een foto van te nemen maar daarop zie je niet zoveel maar toch......sneeuw!!
Vanochtend bij het wakker worden lag er nog steeds sneeuw in onze tuin en in de straat.






Het is al bijna half mei en nu nog winterse omstandigheden. Gelukkig hadden we ons zaaigoed gisteravond binnengehaald, behalve dan de courgetteplantjes die we een week geleden in de grond hebben gezet, die laatsten zijn helemaal bevroren. We hebben de de tweede kweek klaarstaan. Mijn vroegere buurmeisje Sjouke Osinga zei het me  al....Wacht nu de ijsheiligen af.. maar ja we hadden eventjes maar zulk een heerlijk zomers weer waarin we de verleiding niet konden weerstaan en de courgettes in de moestuin hebben geplant. Dat had dus nog niet gemoeten....Eerst ijsheiligen, dan pas aanplanten!! Maar ja ...wie verwacht er nu nog sneeuw en vorst in medio mei???

Het was wederom een zeer koude dag met temperaturen rond de 10 graden C. Het is overigens zonnig weer met blauwe hemel met witte wolken daar mankeert het niet aan maar de wind uit het westen is zo steenkoud. Waar komt die wind vandaan?? Het is eigenlijk steeds een beetje te koud voor de tijd van het jaar. De natuur loopt ietsje achter. Ik hoop maar dat dit toch echt de laatste sneeuw is in dit voorjaar.

Ja ...ik schreef al eerder dat Gerrit en ik veel werk verzetten in onze tuin in deze Corona tijden. We graven de zaken op de ene plek uit de tuin om ze op een andere plek weer te deponeren. Vandaag hadden we zelfs een project waarbij we de zaken eerst uitgroeven om ze daarna weer terug te plaatsen. Zo krijgen wij onze Corona dagen om :-)
Terug naar de titel van deze post die echt geen grapje is. We hadden bedacht dat het een goede zet zou zijn wanneer we langs de oprit op de scheiding tussen gras en grus een afscheiding met kantsteen zouden maken. Nu hebben we steeds grus in het gras en gras in het grus. Daarom een zoektocht gestart op internet naar de kosten van kantsteen. Wel daar wordt je niet vrolijk van, die kantsteen kost hier een vermogen. Ik nog even zoeken in NL en daar kosten opsluitbandjes ongeveer 2.60 per stuk en dan zijn ze een meter lang. Dat is goed te betalen denk ik dan. Maar hier vind ik geen opsluitbandjes, ja de Jem och Fix heeft ze gehad voor een redelijke prijs ook nog maar nu bijna overal uitverkocht, De vervangers voor de opsluitbandjes kosten hier tussen de 4 en de 6 euro per stuk en dan zijn ze 50 centimeter lang of korter zelfs. Voor langs onze oprit en voortuin zou dit betekenen dat we meer dan 400 euro kwijt zouden zijn aan kantsteen.
Maar we herinnerden ons weer dat in een van onze eerste vakanties, Greetje was toen bij ons, de oprit gingen fatsoeneren. Greetje ontdekte toen kantsteen onder de grindlaag. Voordat we overgaan tot de aanschaf van 400 euro kantsteen hebben we vandaag eerst een poging gedaan tot het uitgraven van de oude kantsteen. En ja hoor....dat lukte goed. Het grus wegscheppen, een sleuf graven en de oude opsluitband eruit tillen en met de hogedrukreiniger schoonspuiten. Zo konden we de oude en bestaande kantsteen mooi hergebruiken. Dat scheelt mooi in de portemonnaie. Het was weer een soort van schatgraven in de tuin, altijd leuk om te doen!!



de gekozen steentjes

We hebben overigens wel een aantal steentjes gekocht en ook daar zit een verhaaltje aan. We gingen naar Töreboda na de - K bygg Urban - Daar kochten we een 30 tal steentjes voor het afkanten van de ronde bocht in de voortuin. Die steentjes zo vertelden ze ons in de winkel zouden 7 SEK kosten. Wij besloten voor de 30 steentjes af te rekenen (ja waar gaat het over he, 30 steentjes). Dat was prima, ik betaalde en we konden de steentjes inladen. Tijdens de rit van Töreboda naar huis, zo ongeveer halverwege, vraagt Gerrit mij wat ik nu moest afrekenen (er was namelijk wat onduidelijkheid over de kostprijs). Ik heb de bon erbij gepakt en daar stond het bedrag van 465 SEK op. Dat klopt niet zegt Gerrit tegen mij, het bedrag zou 210 SEK moeten zijn. Ik nog eens kijken en zie dat ze voor die steentjes 15.50 SEK hebben gerekend. Wij de auto omgekeerd en weer naar de winkel gereden. Achter de toonbank staat nu een andere kerel tegen wie ik zeg me wel wat beschaamd te voelen omdat het slechts om 30 steentjes gaat maar dat ik toch denk dat voor die steentjes een verkeerde prijs is berekend. Hij kijkt en zegt dat ik gelijk heb. Dan verwacht je dat eerst die 30 steentjes gecrediteerd worden en op de bankkaart teruggestort worden om vervolgens de 30 steentjes tegen de correcte prijs af te rekenen. Dan klopt de boekhouding toch weer. Maar nee ik krijg een bon met een verrekening van de helft van de stenen waarvan de (verkeerde) prijs genomen was en ik krijg het geld. Dat betekent dat we nog steeds teveel hebben betaald voor de steentjes die we hadden uitgezocht. Wel we hebben het maar zo gelaten maar het nodigt niet uit om daar de overige steentjes dan ook te kopen. Waarom zo ingewikkeld denk ik dan.

's Middags hebben we heerlijk aan onze kantstenen gewerkt, uitgraven, schoonspoelen en weer ingraven op de gewenste hoogte en in de gewenste lijn. Elke keer wanneer we een steen uitgroeven zeiden we tegen elkaar, ' weer 4 euro', en dan is het een leuke bezigheid, dat schatgraven bedoel ik dan. Zo haal je mooi 400 euro uit de grond toch....


Kijk zo was het (toekomstig) gras tegen grus

oude kantsteen uitgraven
Afspoelen met de hogedrukreiniger
En op onderstaande foto zie je het resultaat van vandaag, staat dat nu niet mooi netjes met die antieke kantsteen.





 Ter afsluiting van deze blogpost nog even een filmpje van Arvid en Gösta. Arvid daagt Gösta uit tot een spelletje hardlopen. Dat kan nog niet zo heel erg vaak omdat Gösta nog zo in de groeifase zit maar nu hebben we het even laten gaan omdat Gösta ook wat ruim in zijn energie zat vandaag. Hier het filmpje:



 Wordt vervolgd....




2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt as in super dei. Moarn wer schatgraven of is alle kantsteen no ut de grun? En ik wol wol mear videos fan Gusta hjer, erg leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Greetje!! De oare helte dogge we hjoed. Ut wurdt hiel netsjes fine we sels. Ik sil faker een filmke pleatse. Ut is un hiel leave hun en lekker onbeholpen yn syn motoryk. Un echte pup yn volwassen ôfmjittingen.

      Verwijderen