zondag 10 mei 2020

Steen goed

Dit was het mattenrek dat bij ons in de tuin stond. Ik gebruikte het niet omdat het roestig is en ik mijn matten over de balustrade van het balkon kan hangen om te luchten. Ik heb besloten het mattenrek weg te geven door het op de Facebook groep 'jag räddade ett ödehus' te plaatsen. Dat is een groep van mensen die oude verlaten en opgegeven huizen in Zweden opkoopt om ze vervolgens geheel te herstellen om er daarna in te gaan wonen of het als vakantiehuis te gebruiken. Er zijn in Zweden een heel aantal van dit soort huizen die om wat voor reden dan ook vaak wel meer dan 30 jaar leegstaan en zo aanzienlijk komen te vervallen. Ik ben lid geworden van die groep en neem in verwondering kennis van alle inspanningen die mensen betrachten om een dergelijk huis weer in een goede conditie te brengen en zo een stukje cultureel erfgoed te bewaren. Ik dacht zo dat wanneer je een oud huis opknapt en gaat bewonen dat het wellicht wel leuk is om ook zo'n oud mattenrek in de tuin te hebben. Vanavond ga ik het er opzetten en maar eens kijken of iemand het wil hebben.


Het was vandaag prachtig weer en lekker warm met de zon erbij. Gerrit en ik hebben het terras voor de houtopslag aangelegd. Daarvoor moesten we eerst de grond egaliseren en op hoogte brengen. Hiertoe heeft Gerrit de graszoden afgestoken en omgekeerd voor de opslag gelegd waarna we het met het restant tuinaarde hebben geegaliseerd. 




Op zich laat deze foto op een mooie manier het proces zien. De afmeting van het terras is zichtbaar, de schoongespoten terrastegels ook, die laatsten komen 90 graden gedraaid voor de houtopslag te liggen. 4.00 Meter breed en 3.30 meter diep. Deze plek voor de houtopslag is een heerlijke plek, in de zon en uit de wind en met een fantastisch uitzicht over de voor en de achtertuin. Het hout geeft de warmte wat terug als je hier zit. Tot laat in de avond heb je hier zomers de zon.
Tot 's avonds zijn we bezig geweest met het in elkaar puzzelen van de kalksteenplaten.




Uiteindelijk nog wat grus erover voor het opvullen van de kieren en gaten en klaar was het terras! We hebben nog net, zittend op een tuinstoel, van de allerlaatste zonnestralen van de zaterdag kunnen genieten. Heerlijk! We hebben nu een heel aantal terassen in onze tuin, nu nog leren er net iets langer op te zitten :-)

Nu kunnen we verder plannen maken met dit stukje van de tuin. 

Nog even over de Corona standen in Zweden. Ik stop geloof ik maar met het doorgeven van de standen. Weet eigenlijk niet met hoeveel belangstelling dit wordt gelezen en voor mezelf weet ik niet of ik dit nog eens na ga lezen. Iedereen kan het ook vinden op de Johns Hopkins website. Wellicht informatiever is dat de toename in Västra Götaland nu ongeveer honderd personen per dag is en dat het virus in meer of mindere mate in alle gemeenten van onze provincie aanwezig is.

Met ons en met allen om wie wij geven gaat het gelukkig goed en we doen ons best dit zo te houden. 
Wat doen jullie eigenlijk om gezond te blijven?

Groet en wordt vervolgd....














Geen opmerkingen:

Een reactie posten