donderdag 21 mei 2020

Een Hemelvaartsdag die ons dit jaar een beetje overviel

Wij hadden er niet aan gedacht! Vanochtend stonden we al bijna met onze aanhanger bij de Byggvaror in Karlsborg om onze tweede lading kantstenen op te halen. Gelukkig ontdekten we net van te voren dat het vandaag Hemelvaartsdag is. Een' helgdag' (feestdag) is dat ook hier. Het was wel een beetje verwarrend omdat er wel een AEX was en ook beurskoersen uit de VS. De kantstenen konden we vandaag dus wel vergeten, dat zou hem niet gaan worden. Dat gaf ons mooi de gelegenheid andere dingen in de tuin te doen vandaag, dingen die broodnodig moeten gebeuren.

Maar voordat we daarmee aan de slag gingen maakten we eerst onze dagelijkse wandeling door het bos. En daar......kwamen we voor de eerste keer dit jaar de Koekoek tegen. De Koekoek dit jaar op 21 mei. Ik heb het nog eventjes nagezocht, vorig jaar was hij er voor de eerste keer op 23 mei. Dat scheelt niet heel erg veel met Nederland. Daar hoorde ik de Koekoek soms voor het eerst op 28 mei maar dat heeft wellicht met mijn slechte oren te maken want ze zijn in Nederland vanaf half april. Dan legt het vrouwtje zo ongeveer 25 eieren in verschillende nesten van waardvogels zoals de kleine karekiet, heggenmus, graspieper en witte en gele kwikstaart. Het overwinteringsgebied van de koekoek is tropisch Afrika zoals Congo en Angola. Zo eind juni begin juli trekken ze alweer terug. Maar vandaag hoorde ik hem voor de eerste keer en Inger, die bij ons in de straat woont, heeft hem vandaag ook voor het eerst gehoord. Nu wordt het zomer, zei ze en dat was ook mijn eigen gedachte. Overigens heet een Koekoek in het Zweeds een Gök.

Vandaag dus eventjes geen kantsteen maar wat meer gewoon tuinieren. We zijn er overigens wel de hele dag mee bezig geweest. Gerrit heeft het gras gemaaid en ik heb het tuintje rond ons huis een beetje schoongezocht en aangeharkt en samen hebben we het onkruid uit het pad met de kalkstenen platen gezocht. Met een mesje wel te verstaan en geen gif.









Het was genieten buiten, wat een heerlijk weer hadden we. De hele dag heb ik lekker in mijn korte broek en hemdje gelopen. Een zomerse dag op de Hemelvaartsdag die ons dit jaar een beetje overviel. 

Morgen dan eerst maar op stap voor de kantsteen dan kunnen we dat project afronden.

Wordt vervolgd....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten