vrijdag 8 november 2019

Een dag thuis.....

Het lijkt een beetje winter te worden. Vanochtend bij het wakker worden was het buiten zwaarbewolkt met een donkere lucht. Na het ontbijt zou ik de honden even uitlaten toen het net begon te regenen, sneeuwen. De natte sneeuwvlokken spatten als water op de grond uiteen. Het was geen prettochtje met de honden, dat vonden ze zelf ook want op een holletje wilden ze weer naar huis, lekker terug naar het warme kacheltje.
Na twee drukke en gevulde dagen hebben we het vandaag rustig aan gedaan. Dat was heerlijk! Na in Karlsborg wat boodschapjes te hebben gehaald ben ik op verzoek van de mannen aan het bakken gegaan. Ze wilden heel graag een Budapestrulle. En ja...men vraagt en wij draaien.....


Ik heb me er lekker op uitgeleefd, een een low carb rulle gebakken. Zo kon ik er zelf ook van mee smullen.  's Middags bij de thee hebben we hem in één keer opgegeten. Naast de rulle heb ik ook nog een low carb brood gebakken. Dat ziet er redelijk uit en morgenochtend maar proberen hoe het smaakt.
 Omdat het de hele dag regende en sneeuwde zijn we verder binnen gebleven. Bij de keukentafel hebben we zitten praten over verhalen handelend over een ver weg verleden.
's Avonds hebben we het tweede stuk van Invandrarna of 'The immigrants' gezien. Dit deel laat zien hoe halverwege de 19e eeuw een reis over zee, met het hele gezin verliep. Ziekte, zorgen, dood, luizen, ruzies en zeeziekte afgewisseld met iets vrolijker momenten wanneer het weer wat kalmer was geworden, het zonnetje scheen en de mensen op het dek van het schip konden zijn. Maar wat een verschrikkelijke reis. Wat moeten het mensen met een sterk karakter zijn geweest die als eerste immigranten hun leven in de nieuwe wereld vorm gingen geven. Wat hebben deze mensen wat meegemaakt.

We hebben nog een DVD die gaat over hoe het dan verder gaat, wat deze mensen tegenkomen wanneer ze zich ergens hebben gesetteld en proberen hun leven opnieuw vorm te geven en hun boerenbedrijf op te bouwen. Die DVD is voor de komende dagen.

Voordat je er erg in hebt is het dan alweer vrijdag. Gerrit en ik wensen al onze lezers een heerlijk weekend toe.

Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten