vrijdag 31 mei 2019

Nieuw leven....

We hebben een nieuw leven in onze familie. Het eerste kleinkind van mijn zus (je) (het blijft altijd een zusje wanneer ze jonger is dan jezelf). Ze is een behoorlijk trotse 'beppe' dat merk ik omdat ik van elke mijlpaal op de hoogte wordt gebracht (wat ik overigens heel erg leuk vind). Ik heb er nog nooit zo bij stilgestaan maar ik ben geloof ik muoike van dit achterneefje. Muoike Johanna of Johanna Moui. Doet er allemaal niet toe, het gaat goed met Jitze Jelmer en dat is het belangrijkste. Het kaartje zat vanmorgen bij de post en we hebben er gelijk een actie op ondernomen. Ik hoop dat dit morgen aankomt, het zal nog even in de kast moeten maar we weten allemaal: 'De tijd gaat snel!' 

Ik heb het kaartje een beetje aangepast om de privacy te borgen....
 Het weerbericht achteraf: het is mooi zonnig weer met nog steeds veel wind. Anders waren we met de boot op stap gegaan maar ik vond het te hard waaien. Als tweede keuze zouden we dan 's avonds even gaan maar ook 's avonds bleef het nog hard waaien. In plaats daarvan zijn we nu de hele dag in de tuin bezig geweest. Af en toe een buitje en af en toe een zonnetje doet de boel namelijk goed groeien. Het gras moest er weer af (we hebben nu al vaker gras gemaaid dan de hele vorige zomer) en we moesten onkruid wieden uit de oprit en de paden. Daarmee zijn we bijna helemaal klaar, we moeten nog een klein stukje. Wat ook om raak groeit zijn de Lupinen. Ik heb ze achter huis allemaal in de bloei en ook langs de wegkanten kleurt het vrolijk paars, rose , blauw en wit. Zelf vind ik dat een heel mooi gezicht maar Lupinen is hier eigenlijk onkruid. Het wordt daarom soms ook weggehaald omdat het de inheemse beplanting anders kan overgroeien.  Zelf denk ik dat de Lupine hier in Zweden nu al zo lang staat dat je het wel tot de inheemse planten mag rekenen, maar ik ga er niet over.
 De Rododendron staat nu ook mooi in de bloei net als de Sering, het is een hele bloemenpracht.  In Nederland bloeit de Sering altijd al vroeg in mei. Dat weet ik omdat ik mijn moeder die op 8 mei jarig was, altijd een bos Seringen gaf die ik uit onze tuin knipte. Wij hebben hem eind mei in de bloei staan. In onze Seringenheg is nu één stek die een bloem heeft.


 ja wat kun je verder over dat tuinieren zeggen.... Het gras ligt er weer keurig bij, mooi kort en groen...


Gerrit heeft het grindplateau onder het witte zitje helemaal schoongezocht...
 De oprit heb ik helemaal schoon geschoffeld en aangeharkt om er sporen in te krijgen want dat vind ik zo verzorgd staan. Ik heb daarvoor nu ook een speciale sporenhark (gekocht op aandringen van Gerrit en Greetje). Meestal blijven die sporen niet zo lang zichtbaar want een keer met de auto op en neer en weg zijn ze, dan heb ik weer andere sporen. Maar voor nu staat het mooi!
 En de violen staan dit jaar ook heel erg mooi. Volgens mij komt dat van het bronwater dat ze krijgen.
 Half elf vanavond zijn we gestopt. Dan kan het nu maar weer gaan groeien want nieuw leven vind je overal.... voor nu staat het netjes :)


In het nieuws in Sverige







brandbilar och ambulans på parkeringen vid Ikea i Valbo, stege upp mot taket.
Ikea i Valbo utanför Gävle fick utrymmas när en brand bröt ut på taket. Foto: Andreas Björklund

Brand på Ikea i Valbo – upptäcktes genom inbrottslarmet





Publicerad 

In Gävle, dat ligt boven Stockholm, je hebt Stockholm en iets noordelijker Uppsala en dan nog noordelijker Gävle, stond een Ikea in brand! De brand werd ontdekt kort na sluitingstijd om 20.40 uur vanavond. De brand werd ontdekt omdat het inbraakalarm afging. De brandweer was snel ter plekke en om 2100 uur was het vuur al gedoofd. Omdat het inbraak alarm was afgegaan net toen al het personeel naar huis was vermoed men dat er iemand is geweest die de brand heeft aangestoken. Omdat het vuur al snel gedoofd was valt de schade binnen in het pand nogal mee.


1 opmerking: