dinsdag 21 mei 2019

De Volvo Penta MD5a

Afbeeldingsresultaat voor Volvo Penta md5a
De Volvo Penta MD5a

Vandaag zijn we naar Mariestad geweest om daar bij een watersport bedrijf de onderdelen te halen voor de servicebeurt van onze binnenboordmotor. Gerrit gaat de servicebeurt zelf uitvoeren en had daarvoor diverse filters nodig voor olie en diesel (2). We wilden ook een reserve V snaar hebben voor als de huidige het begeeft. Alles wat we nodig waren was voorhanden. Naast onderdelen voor de motor hebben we ook een porta potti gekocht. We hebben aan boord namelijk een klein toiletje verstopt in een van de bankjes maar die loost op het buitenwater, dat mag niet meer en dat willen we ook niet. We hebben besloten het oude potje eruit te halen en er een nieuwe in te plaatsen. Dus dat wordt nog even wat meer klussen.


Afbeeldingsresultaat voor portapotti
Ik vind dat ook wel een veilig idee. Aan de oude toilet zitten allerlei pompen en kleppen en ik had een paar posts terug al eens beschreven dat onze boot gezonken was omdat  (met goede bedoelingen)
zonder ons medeweten de kleppen open waren gezet in de winterberging.
Wanneer we gasten aan boord hadden die een plasje moesten doen dan moest Gerrit na de plas de toilet doorspoelen. Gelukkig is hij heel wat gewend vanuit zijn professie maar het gaf altijd wel wat hilariteit deze activiteit. De nieuwe toilet zou net moeten passen op de plek die we ervoor hebben.

Inmiddels is de servicebeurt uitgevoerd en hebben we de motor even laten lopen vanavond. Het was meer dan twee jaar geleden dat hij voor het laats aan de praat was geweest dus het was wel even spannend of die het zou doen. Twee slagen in de rondte en daar liep de Volvo Penta weer. Het klonk nog als vanouds.
Nu hebben we alleen nog een probleempje op te lossen. We hebben namelijk geen koelwater meer op de uitlaat.
Dit is ontstaan nadat de wierpot even een seconde droog stond, we vulden die steeds met een gieter, omdat de boot op het droge naast ons huis ligt. Ik denk dat we morgen de waterpomp uit elkaar moeten gaan halen om te onderzoeken of daarin het probleem zit. Of misschien dat in de toevoer naar de pomp nog een deeltje van de oude impeller zit, dat kan ook nog. We zullen zien.

Het is vanavond dus even zoeken en nadenken. Bij dat zoeken vond ik overigens een erg informatieve site die ik zelfs leuk vind. Ik deel hem even want misschien zijn er meer mensen die zelf sleutelen aan hun motor.

De Dieseldokter.nl

Aan de site gekoppeld zit een webwinkel waar je onderdelen kunt kopen voor je motor. Maar de basis is veel informatie over hoe je dingen kunt aanpakken met het sleutelen aan je motor. Bij het lezen snap ik het zelfs.

Zo hebben we dus ineens morgen nog wel een paar klussen te klaren.



Wordt vervolgd.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten