woensdag 22 mei 2019

Speciale technieken....

Ik begin maar weer even met het weerbericht achteraf. Het was vandaag grotendeels een zomerse dag met een temperatuur van ongeveer 22 graden. Ik had mijn werkkleding aan en het zweet stond me bijna in de klompen! Aan het einde van de middag verdween de zon en kregen we een onweersbui en daalde de temperatuur. Het is nu weer lekker fris.

Vandaag stond voor een groot deel in het teken van de techniek. Gerrit als monteur en ik als lieftallige aangever van het gereedschap en soms als derde hand. Gisteren was het even een teleurstelling dat toen hij alles klaar had we plotseling geen water meer op de uitlaat hadden. Dat geeft dan even een gedachte dat de klus nog niet is afgerond. Maar gelukkig is er vandaag gewoon weer een nieuwe dag en kunnen we weer verder. Gerrit heeft als eerste de waterpomp gedemonteerd en uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Volgens de berichten die ik opving was daar niets mee aan de hand. Hij heeft de waterslangen nog eens doorgeblazen en de thermostaat gedemonteerd en schoongemaakt. Daarna heeft hij de kleppen gesteld op uitlaat 0.35 en inlaat 0.30 klepspeling, daartoe hadden we gisteren nog voelsprietjes gekocht, 'bladmått' in het Zweeds, je moet er maar opkomen. Daarna heeft hij het hele zaakje weer in elkaar gezet en toen werd het spannend, zou het water in de wierpot nu gaan zakken bij een lopende motor. Nog een keer een laatste check en een doek over alle delen van de motor zodat die droog is aan alle kanten en toen prrrt de motor aan en..... ja hoor de wierpot loopt weer leeg en we hebben weer water op de uitlaat.  We vullen hem direct weer met de gieter die er naast staat. Alles klinkt goed en er spat ons geen olie of diesel om de oren, er lekt niets. Hoera! Die klus is geklaard! Dat is toch wel even een opluchting al weet je dat het aantal variabelen dat invloed heeft op de koeling beperkt is en nu door Gerrit zijn gecheckt. Wellicht dat er wat lucht in was gekomen toen de wierpot gisteren even leeg raakte bij een draaiende motor. We waren toen net even te laat met het bijgieten van het water omdat de aandacht kort even ergens anders op was gericht. Na het stoppen van de motor heeft Gerrit hem liefdevol nog eens een poetsbeurt gegeven en het motorruim helemaal schoon gemaakt. 

Daarna heeft hij de toiletpot gedemonteerd, dat was eigenlijk een klusje van 10 minuten, terwijl hij daarmee bezig was ben ik begonnen met het schilderen van de vloer in de kuip en het frame voor het motorluik. alles weer fris lichtgrijs. Ondertussen moest ik ook nog van alles aanpakken en aangeven maar dat verliep zonder problemen. De nieuwe porta potti past precies in het bankje. Er moet nog een framepje voor worden gemaakt om hem vast te kunnen zetten. Dat zit dus allemaal mooi mee.
Toen kwam de regen en zijn we naar binnen gegaan. Ik moest naar weven om mijn tweede aanrechtdoekje af te weven. Een klusje van een half uurtje. Dit was mijn laatste weefavond van dit seizoen, september begin ik weer. De club zelf gaat nog even door tot midsommar en begint half augustus weer. Maar in de zomer wil ik vrij zijn en geen vaste afspraken hebben.

Vanavond stond in het teken van handvaardigheid. Gerrit zat gezellig te splitsen in de keuken en ik heb een hoesje gemaakt voor het voorluik. Daar kan de zon namelijk nogal op branden en zo met een hoesje kunnen we het lakwerk van het luik wat beschermen.

je kunt zien dat hij er veel plezier aan beleeft.
We hebben vier nieuwe stootwillen gekocht omdat de oude er ietwat aftands uitzien en daaraan moet een stuk touw worden gesplitst. Splitsen is de afzonderlijke strengen van het uiteinde van een touw in de draaiing van het touw terugwerken. Het geeft een oersterkte en mooie verbinding, veel mooier dan een knoop.


We hebben gisteren ook nog vier veren gekocht die we aan de aanlegsteiger gaan bevestigen met een landvast eraan. Ook die moesten met een splits aan elkaar worden verbonden. De precieze lengte van de vier landvasten moeten we nog bepalen waarna Gerrit ook daar nog een lus in splitst, zo hebben we geen geknoop meer bij het aan- en afmeren. En met die vier veren ligt de boot altijd mooi strak in de box van de haven.
ik heb er ook plezier in maar mij zie je niet.

resultaat na een avondje freubelen

Daar ligt de handel dan.

Wordt vervolgd.....

In het nieuws in Sverige:







Norska pensionärer har det bättre ekonomiskt än svenska

FRÅN SVENSK HYPOTEKSPENSION 
På frågan om levnadsstandard svarar 60 procent av de svenska pensionärerna att de ”lever ett bekvämt liv” eller ”har det ok” – att jämföra med 70 procent i Norge där seniorerna är nöjdast med sin ekonomi.

Uit een onderzoek blijkt dat de Noren meer tevreden zijn over de levenstandaard na pensionering dan hun Zweedse- en Finse buren. In Zweden zegt 40% van de mensen die met pensioen zijn dat rondkomen van het inkomen problematisch is. 37% zegt iets meer geld te willen hebben voor renovatie van het huis en voor reizen en de dagelijkse uitgaven. Hetzelfde onderzoek toont ook aan dat 28% van de ouderen het belangrijk vindt een erfenis achter te laten voor hun kinderen tegen, 34% van de Noren en 45 % van de Finnen.
het onderzoek is uitgevoerd onder 1600 personen in alle drie de landen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten