woensdag 15 mei 2019

Een leuk kannetje....en nog veel meer.....


Gisteren zijn we naar Mariestad geweest. Dat vinden we altijd leuk want daar is onze favoriete loppis met een enorme collectie porselein en aardewerk. Ook deze keer heb ik weer iets gevonden wat ik erg leuk vind. Een prachtig gaaf roomkannetje van de Gefle porselein fabriek uit Gävle, dat ligt aan de oostkust boven Stockholm.
De fabriek is gestart als een tegelfabriek maar is sinds 1920 ook huishoudelijke producten gaan maken en ook kunst. Er is tot 1979 productie geweest van voornamelijk serviesgoed. Het merk is wereldberoemd in Zweden. 
Mijn roomkannetje is zeer eenvoudig gedecoreerd met mooi blauw. Daar houd ik van. Ik ben dus heel blij met mijn aankoop. Verder vond ik ook nog een mooie schaal op poten. Die kan ik mooi gebruiken om er een plant in te zetten. Ook deze schaal is handgemaakt evenals het roomkannetje.

Verder hebben we Mariestad doorkruist op zoek naar winkels die watersport artikelen verkopen. Ik moest namelijk nieuwe lak hebben omdat mijn grote bus Ruwa lak nu bijna op is. Ik heb op internet gezocht naar lakken die in combinatie met Ruwa lak (uit NL) te gebruiken zijn. Dat is bijvoorbeeld de ook in NL geproduceerde Epifanes, een goede lak maar veel taaier dan de Ruwa. Goed om dikte aan te brengen in de laklagen maar niet zo voor het aflakken. Daarvoor moet je goed vloeiende lak hebben. In Mariestad wilde ik lak van het merk 'International Schooner' gaan kopen. Dat is diep glimmende lak die goed vervloeit. Verder moesten we ook nog antifouling hebben en nog een paar kleinigheden voor de boot. Op het gebied van watersport artikelen zijn we nu goed ingeburgerd in Mariestad, we weten nu alles te vinden. Zelfs een Volvo Penta dealer (dat is namelijk het merk van onze binnenboordmotor) waar Gerrit van alles kan krijgen voor de motor wanneer hij die straks een service beurt moet gaan geven.

Vandaag was het voor mij weer lakken, maar dan natuurlijk met mijn nieuwe lak en dat wordt prachtig. Ik ga aflakken in twee lagen voor het verkrijgen van een diepe glans.
Gerrit heeft vandaag de oude katrollen helemaal kaalgeschuurd. Die heb ik nu aan het lijntje hangen te drogen. In Harlingen in het platbodemwinkeltje aan de Zuiderkade (is het geloof ik) hadden we 4 nieuwe gekocht voor de prijs van goud. Ook die heb ik geschuurd en opnieuw in de lak gezet. Dat moet met elkaar ook 8 keer dus daar ben ik wel weer even zoet mee.

Onze juffers, dat zijn de wandspanners bij een platbodem, zijn niet meer heel erg best. Maar we geven ze nog een kans, mede omdat we ook geen nieuwe hebben. Wellicht een klusje voor volgende winter om deze te maken. De eerst twee lakbeurten (50% verdund) heb ik ze maar gedompeld en boven een tas uit laten lekken. 

Toen ik dat lakwerk allemaal klaar had was het tijd voor iets anders. Gerrit is gaan grasmaaien en ik heb het terras in de olie gezet. Niet helemaal want ook dit blik was eerder leeg dan verwacht.  Het zuidterras moet later  maar een keer.  

Rond een uur of 9 vanavond was dat allemaal klaar en konden we eten :) Tijdens de afwas hadden we uitzicht op een prachtige zonsondergang.
Dat lijkt een belofte voor mooi weer morgen. Dat zou heel fijn zijn want morgen gaat de boot op transport. Ik vermoed dat hij al in de kraan hangt, want morgen komt de trailer al vroeg.

In het nieuws in Sverige:

In het nieuws in Sverige is deze keer wel nieuws maar niet uit Sverige. Het nieuws komt uit Belgie????? Zelfs daar is wel eens nieuws.
Ik heb voor dit nieuws gekozen omdat het gaat over de uitkomsten van Ketodrank bij topsporten, en dan vooral duursporten zoals fietsen bijvoorbeeld.
Dit artikel heeft mijn belangstelling, niet omdat ik zelf topsporter ben of een duursport beoefen, al zou je het lange werken van vandaag bijna wel onder de noemer duursport weg kunnen schrijven....
Het heeft dus mijn belangstelling omdat wij LCHF eten en daarbij een Keto voedingswijze volgen. Ik lees veel over dit Keto dieet en was daarom geïnteresseerd naar dit onderzoek.

Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam: duursporters kunnen er flink op vooruitgaan

We kunnen er fysiek gemiddeld 15 procent op vooruitgaan in duursporten als we ketonen innemen, een soort "wonderdrankje" dat als gewone voeding is gecatalogeerd. Een onderzoeksteam aan de KU Leuven onder leiding van bewegingsfysioloog Peter Hespel liet testpersonen een mini-Ronde van Frankrijk rijden, en professor Hespel noemt de resultaten "ongezien". De wielrenners die ketonen innamen presteerden gemiddeld 15 % beter dan de controlegroep. Dat is dus een aanzienlijk resultaat.
voor de geïnteresseerden plaats ik hieronder een link naar het gehele artikel. Het is echt leuk om te lezen met filmpjes van een interview met Peter Hespel.





wordt vervolgd....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten