dinsdag 7 mei 2019

Hout.......

Afbeeldingsresultaat voor hout
Mijn familie komt uit het aan het Pikmeer gelegen Grou (Fr). Zelf ben ik geboren in Leeuwarden maar mijn wonen daar heeft voor mij altijd gevoeld als iets tijdelijks. Wij hoorden in Grou, wij waren Grousters die per ongeluk in Leeuwarden woonden. Mijn vader werkte in Leeuwarden als draaier bij machinefabriek Van der Ploeg. Altijd wanneer hij aan het einde van de middag thuis kwam op zijn brommer, zat ik op het elektriciteitshokje op hem te wachten, ik mocht dan het laatste stukje bij hem achterop en dat vond ik leuk! In het weekend bouwde mijn vader op het terrein van de machinefabriek een boot. Een kruiser van 10 meter, met een keuken, een kajuit, een stuurhut en een slaaphut. Ik was toen 5, 6 jaar. Ik vertelde anderen altijd dat mijn vader en mijn broer een boot aan het bouwen waren. Zo beleefde ik dat want mijn broer ging altijd met mijn vader mee op de zaterdag. Mijn broer was toen 9, 10 jaar want die is 4 jaar ouder. Ik weet niet precies hoe ik het moet inschatten maar ik vermoed dat mijn broer daar ook wat om knutselde en hand en span diensten verrichtte in het bouwproces. Nu is mijn broer bijzonder technisch en hij kan veel dus het kan zomaar zijn dat hij daarbij ook echt wel wat heeft geholpen. Toen de boot een jaar of 4, 5 door ons in gebruik was geweest ruilde mijn vader onze boot voor een antieke salonboot. Die boot was een beetje over zijn top heen en had veel zorg en liefde nodig. Elke keer wanneer wij met deze boot weg gingen moest eraan geschuurd worden. Ik kan me niet herinneren dat mijn moeder meedeed in dit proces maar wat ik me wel goed kan herinneren is dat ik ook moest schuren. Daarin had ik geloof ik niet zoveel keuze.  Ik betreurde de ruil dan ook. De gehele opbouw van de salonboot was van eikenhout. Wanneer mijn vader en ik, blijkbaar was mijn broer wat uit beeld in die tijd of ik zie hem in mijn herinneringen over het hoofd, aan het schuren waren, alles met de hand want in de natuur hadden we geen stroom, werd mijn vader helemaal verrukt over de kwaliteit van het eikenhout. Ik zie hem het hout nog strelen met zijn vingers.
Afbeeldingsresultaat voor salonboot
Zo was ie precies....
Waarom vertel ik dit verhaal....?
Wel vandaag was ik wederom een zijzwaard van onze Grundel aan het schuren. Deze had ik gisteren ook al geschuurd maar het was me niet helemaal naar de zin. In plaats van een hoekje bijwerken heb ik vandaag het gehele zwaard van zijn oude dikke laklaag ontdaan, er kwam prachtig eiken onder vandaan, ik heb het met mijn hand staan strelen zo mooi vond ik het. Bovenstaand verhaal gonsde door mijn hoofd toen ik zo met dit zwaard bezig was. Gelukkig stond ik te schuren in de werkplaats, waar we stroom hebben en schuurmachines en hoefde ik dit niet met de hand te doen. Maar oh....wat is dat oude hout toch mooi!
Gerrit heeft gisteren de zwaardklammen gedaan en vandaag het 'helmhout' en heeft mij geholpen met het zijzwaard schoonkrabben. Zo staan we samen de hele dag in onze garage.

Verder hebben we ons vandaag ook nog bezig gehouden met berkenhout. We moeten namelijk weer hout hebben voor het volgende stookseizoen. Voor Midsommar moet dit in het houthok liggen te drogen, dat is de regel. We hebben echter geen idee waar we dit hout kunnen kopen. Ik had maar eens een vraag gesteld op het plaatselijke forum maar daarop krijg ik geen reactie (tot nu toe). Het lijkt wel of er iets geheims zit aan waar je het berkenhout voor de stook koopt. Vlak bij ons staat een huis waar heel veel berkenboomstammen liggen, daar was vandaag een man aan het werk. Ik ben er maar eens op afgestapt en heb hem gevraagd of hij misschien hout verkoopt. Hij moest even lachten en zei dat dit hout voor eigen gebruik is en daarnaast zaagt en klooft hij ook voor zijn dochter. Het bleek dus een beetje een familie aangelegenheid te zijn. Toen vroeg ik hem of hij misschien voor mij een adresje had waar ik ook hout kon kopen. Wel daarover had hij geen idee......Hij dacht, zo zei hij, dat het verkrijgen van berkenhout een lastig proces zou worden voor ons. Daar moet je eigenlijk in de winter al achteraan. Dat was nu jammer. Hij had nog wel 10 m3 stammen liggen die hij zelf niet kon verwerken omdat ze te dik waren. Ik heb eens een blik op die stammen geworpen en zag dat het wel hele 'meneren' waren. Gerrit wilde zich er nog wel aan wagen maar ik had zo mijn twijfels en dacht ook even aan een rug...
Thuisgekomen heb ik eerst maar eens op Blocket geneusd. Daar stond een advertentie van iemand de berkenhout in de verkoop had, gehakt en gekloofd. Ik heb hem gebeld en gevraagd of hij 10 m3 voor ons had. Ja dat kon wel, 15 m3 kon hij wel brengen in stammetjes van 30 cm. Die 15 m3 heb ik maar zo gelaten, het zal wel opkomen. Morgen komt het berkenhout en zo is de warmte voor de komende winter ook weer geregeld.


In het nieuws in Sverige:


SVT-satsningen ”Den stora älgvandringen”.

Miljoner visningar för långsamma älgar


Dagens Nyheter schrijft over 'Den stora Älgvandringen' uitgezonden door SVT play. Dit programma's van SVT play is een onverwacht succes geworden. Het programma staat bovenaan de lijst met meest bekeken TV programma en is in totaal 4.6 miljoen uur vertoond.
De uitzending wordt opgenomen op de Kullberg in Ångermanland in Noord Zweden. Het programma draait nu 3 weken non stop. Het laat zien hoe elanden een duizendjaar oude route door een in het voorjaar ontluikend bos gaan, en door rivieren zwemmen waarin het ijs net loslaat en aan het smelten is, om zo naar hun zomerweiden te gaan. Het programma valt in de categorie 'Slow TV'. Grote delen van de dag is er geen eland te zien maar kun je wel genieten van alles wat zich in het door het voorjaar aangeroerde bos voordoet. Genieten van een lentebos, een bruisende rivier, kwetterende vogels en alles wat nog meer door de opgestelde camera's in beeld gevangen wordt.
Blijkbaar vinden veel mensen een zekere rust in het wachten op de elanden.
Vanwege dit grote succes van het programma denkt SVT na over investeringen in meer 'Slow TV'
Vele kijkers hebben hiertoe al suggesties aangedragen zoals: Zalmtrek, de Beverburcht, het Adelaarsnest etc. De vraag is of dit soort opnames tot eenzelfde succes zullen leiden. Den stora älgvandringen kenmerkt zich namelijk door een zekere dramatiek  bijvoorbeeld in het overzwemmen van een nog bijna bevroren rivier, in het gaan van de route die hen naar de zomerweiden brengt.


Den stora älgvandringen zijn voor iedereen te bekijken op de volgende link:

Den stora älgvandringen 'slow TVs'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten