woensdag 15 mei 2019

De Sinnestriel op transport.......met Meester Nautic....

Het was zo'n beetje de eerste gedachte vanochtend dat onze 'Sinnestriel' vandaag zou beginnen aan een lange reis van NL naar ons in Zweden. Het is een beslissing waarover we bijna een jaar hebben nagedacht en die uiteindelijk op emotionele gronden is genomen. Rationeel zou je zeggen, verkopen en hier een boot aanschaffen (mocht je dit willen) die past bij de wateren rondom ons. Het klinkt simpel maar zo simpel was het voor ons niet. We hebben onze Sinnestriel al lang en hebben er veel mee beleefd. De meest traumatische belevenis was toen Rob (de havenmeester) ons belde met de mededeling dat de boot gezonken was in de haven. Hij lag op de bodem, zo zei Rob! Het bleek dat bij het plaatsen van de boot in de winterberging de wc open was gezet, toen de boot echter door dezelfde persoon weer te water werd gelaten in het voorjaar was de wc niet dichtgedaan. Wijzelf wisten niet dat hij open stond, we gebruikend de wc nooit, hij is toen gaan hevelen waardoor de Sinnestriel zonk.
We konden toen een seizoen lang niet varen. De boot is van binnen helemaal gestript en weer opnieuw opgebouwd. Buitenom is hij toen helemaal in de epoxi gekomen en met twee componentenverf geschilderd. Ook zijn er toen nieuwe eikenhouten bankjes in de kuip gekomen. Het was een rare ervaring. Nadien sloeg elke keer wanneer Rob ons belde mijn hart en slag over.
We hebben al veel geïnvesteerd in onze boot en kunnen er niet zomaar afstand van doen, laat staan hem verkopen voor een oud ijzer prijs.

Op transport
 Meestal voeren we op het Lauwersmeer en een paar keer hebben we een uitstapje gemaakt op de waddenzee. Een keer toen we naar Schiermonnikoog zeilden, samen met Marco en Maria, was de heenreis met windstil weer. Dat was niet echt spectaculair, echter toen we op Schier waren haalde de wind aan en moesten we nog diezelfde dag met windkracht 6 terugzeilen. Op de motor was geen optie opdat je de wind in het zeil nodig hebt om de boot wat stabiel op de golven te houden. Gelukkig hadden we toen Suzanne mee aan boord en konden we voor het houden van de fok haar spieren ook even gebruiken. Dat was echt een spannende tocht, spectaculair genoeg. Marco zei later nog dat het er erg sportief uitzag.
Een andere keer voeren we voor de wind op de Waddenzee, de eerste keer geloof ik en zeilden we heerlijk, we voelden ons als god in Frankrijk. Toen we een poosje onderweg waren dachten Gerrit en ik weer terug te keren. We moesten kruisen en zeilden om het leven want wederom stond er een pittig windje en een krachtige stroming. Toen we echter onze elektronica erbij pakten, waarop je je route kon aflezen en wat je snelheid is zagen we dat ondanks dat actieve zeilen we niet vooruit kwamen in afstand. Het was namelijk springtij en de stroming was zo sterk dat we ondanks een goede snelheid niet in afstand vooruit kwamen. We hebben toen de motor erbij aangezet maar ik kan je verzekeren dat kruisen met de motor aan niet echt prettig is. Langzaam maar zeker kwam de haven in zicht.
Zelf had ik nog wel iets vaker bij Grou, Eernewoude en Sneek willen zeilen, dit zijn voor mijn gevoel mijn thuiswateren, maar daarvoor hadden we destijds steeds geen tijd. Het was namelijk een hele reis om er te komen.
Nu gaan onze belevenissen met de Sinnestriel zich verleggen naar het Vikenmeer, het Vättern en het Bottensjön. Maar eens kijken wat er hier op ons afkomt. Een ding weet ik al......stenen!! We hebben al waterkaarten aangeschaft en daarop zijn de stenen deels aangegeven. We zullen ook nog wel een soort van GPS systeem moeten hebben om te kunnen zien waar we ons precies bevinden en hoe zich dat verhoudt tot de stenen.
Maar zover is het nog niet, op het moment van schrijven bevindt de Sinnestriel zich op zee....
Hij is vanochtend al vroeg op transport gegaan, een transport dat wordt verzorgd door Tjeerd Anne Meester van Meester Nautic uit Sneek. Tot nu toe hebben  we een heel plezierig contact gehad met dit bedrijf en we hebben er alle vertrouwen in dat het transport goed zal verlopen. Wat we echt super waarderen is dat we een foto geappt kregen (zie boven).
Morgen komt hij aan in Karlborg en nemen we hem mee naar huis. Gerrit heeft vanavond onze eigen trailer al aangehaakt achter de auto en de achterbak zit vol gereedschap voor het geval dit nodig mocht zijn.

Vandaag heb ik de hele dag weer aan de kwast gestaan.
De zwaarden en het roer, en alle toebehoren die we hier hebben staan nu één keer in de aflak. Nog een keer schuren met een stukje Scotch Bright en dan de laatste laag. Dan kan ik daarna verder met het hout in de boot zoals de mast, de giek, de bankjes en de luiken. Want we willen hem weer helemaal pico bello hebben.
Daarom heb ik vandaag nog maar even het zomermeubilair in de Jotun gezet want daar kom ik de komende tijd niet aan toe.

N.B. We krijgen net van Rob Meijer de havenmeester van Lunegat een appje met een foto van vertrek uit Dokkumer Nw Zijlen. Wat leuk en zeer gewaardeerd!!
net uit de kraan

In het nieuws in Sverige:

Het nieuwsitem laat ik vandaag even schieten.