zondag 5 mei 2019

Ik wil ook wel zo eentje....

Gerrit was jarig met pasen. We waren toen bij Femke en Louis plantenbakken aan het timmeren, of eigenlijk hadden we die net voor pasen afgetimmerd zodat we Gerrit zijn verjaardag en Pasen in alle rust konden vieren. Voor zijn verjaardag kreeg Gerrit van Femke en Louis een waardebon voor een ZaagZelZuiger. Daar heb je waarschijnlijk nog nooit van gehoord maar het is een stofzuiger die je aan je zaagmachine kunt bevestigen. Zodra je de zaagmachine aanzet gaat ook de stofzuiger aan en zuigt die het zaagstof weg. Voor dat zaagstof is Gerrit wat allergisch dus zo'n zuiger is wel fijn voor hem. Vandaag hebben we de waardebon verzilverd. We hebben in Örebro een Kärcher WD-6P stofzuiger gekocht. We hadden al van Theo gehoord dat dit een hele goede stofzuiger is, hij had er een diepgravend vergelijkend warenonderzoek naar gedaan. 
Thuisgekomen heeft Gerrit de stofzuiger uitgepakt want we waren beiden natuurlijk heel nieuwsgierig naar de prestaties van deze zuiger. Het tillen komt er nog even op aan want het is een zwaar ding.







 En daar staat ie dan. Een kanjer van een zuiger. Dat moest ik natuurlijk even proberen. Wel de parketplankjes moesten we bijna van de zuigmond afpeuteren, zo sterk zuigt deze zuiger. Ik heb gelijk de hele keuken en tussenhal ermee gezogen. Dat hoeft dus de komende maand niet weer :-)




Wat een zuigkracht! Zo eentje wil ik ook voor in huis......maar ja ik heb er al een die nu ook weer beter zuigt na de schoonmaakbeurt. Maar mocht ik een zwaar vervuilde vloer hebben dan haal ik hem uit de kelder :-)

 En toen verdween Gerrit, ik dacht om de stofzuiger uit te proberen en ik begon met het tweede gordijn voor de nieuw gerenoveerde slaapkamer.

Maar Gerrit kwam niet 1,2,3 terug. Op een gegeven moment, toen ik al lang mijn tweede gordijn af had, stak hij zijn hoofd door de kelderdeur en zei hij hulp nodig te hebben. Wel daarvoor ben ik ter wereld gekomen om te helpen dus snel de klompen aan en naar de werkplaats in de kelder gelopen. Daar stond Gerrit met de vandaag nieuw gekochte gietijzeren zwengelwaterpomp op een houten vlonder gemaakt van balken en voorzien van een lange slang met een gewicht eraan. Ik moest even helpen om het geheel in de grote kruiwagen te tillen want de constructie was nogal zwaar. 
In de tuin hebben we namelijk een waterput en die willen we gebruiken voor het bewateren van de groentetuin en de nieuwe aanplant in de siertuin. Ik vond het nog wel wat griezelig omdat het al donker was (het was zo bijna kwart voor 11 's avonds toen ik het verzoek tot hulp kreeg) en ik zag mezelf daar in het donker al de put in glibberen. Maar gelukkig viel dat mee. Bij het licht van de lamp van de buren konden we het geheel mooi op de waterput plaatsen. Ik heb toen wat water in de pomp gegoten en ben toen gaan zwengelen.....en ja hoor, na een paar keer zwengelen gutste het water in de kruiwagen. Dat is nu precies de bedoeling, dat we onze grote kruiwagen van 270 liter onder de pomp zetten en deze vol pompen zodat we met een litermaatje of een klein emmertje al onze aanplant in de groentetuin en in de siertuin kunnen bewateren met water uit de put. Ook mijn kamerplanten kan ik nu voorzien van schoon en helder water uit de put. Is het niet prachtig. Ik heb er helaas nog geen foto's van kunnen maken gezien het late uur met te weinig licht maar dat kan altijd morgen nog. Op een later moment gaat Gerrit nog een nieuw betonnen putdeksel maken waar de pomp definitief op bevestigd gaat worden. De houten vlonder van balken is een tijdelijke constructie. Hij heeft hem gelukkig wel zo gemaakt dat katten en honden en eekhoorns en andere dieren niet in de put kunnen vallen. Er zitten geen naden in de vlonder en hij zit klem in de rand van de put.

Gisteren en vanmorgen hebben we gezocht naar onze Friesche Vlag. We konden hem niet vinden en we denken dat hij nog in De Westereen ligt. Eigenlijk hadden we hem willen gebruiken voor het herdenken op 4 mei en 5 mei. Dat hebben we nu in stilte en in ons zelf gedaan. Ook goed denken we!


In het nieuws in Sverige:

Morgen kom ik weer met een nieuws item!


Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten