donderdag 9 mei 2019

Hout in de herhaling....

Elke ochtend kijk ik even uitgebreid naar mijn kamerplanten in de keuken. Meestal is de eerste blik op de 'string of pearls' die ik van Greetje als stekje heb gekregen. Ik ben er eigenlijk best een beetje trots op want hij loopt al heel mooi uit. Recent heb ik een aantal strengen met krammetjes in de aarde vastgezet in de hoop dat deze gaan wortelen en er op deze manier wat meer strengen met parels ontstaan. Ik wil namelijk graag een pot vol. Dat proces is nu gaande. Er zijn nu verschillende nieuwe takjes die de kop opsteken en naar het licht toe willen.
Vanochtend zag ik echter iets waarmee ik minder blij ben. Mijn string of pearls had bladluis. Allemaal groene beestjes. Dat wil ik natuurlijk niet en ik heb gelijk even op internet gezocht wat ik eraan kan doen. Het meest aansprekende advies was de plant een aantal uren onder water zetten. 100 % zekerheid dat de luizen dan weg zijn. Kijk dat spreekt mij aan 100 %! Dus dat heb ik gedaan. Na een uurtje heb ik hem afgespoeld onder de kraan en weer voor het raam gehangen. Geen bladluis meer te zien. Er was nog een plantje met luis (want het is besmettelijk) en ook die heb ik onder water gezet met een 100 % resultaat. 

 Het plantje hieronder heb ik ook als stekje van Greetje gekregen. Het is familie van de 'Jodenbaard'. Het stekje wat ik kreeg was zeer fragiel en heel klein. Gelukkig had het de reis in mijn koffer overleefd. Nu heeft het stekje de groei te pakken. Dat is maar goed ook want Greetje zit nu te wachten op een stekje van mijn plant want die van haar is dood gegaan. Zo blijven we uitwisselen.
 Dan heb ik nog een Calathea Insignia die gaat bloeien. Ik heb even gezocht op internet en lees dat dit niet zo vaak gebeurt dat Calathea's als kamerplant bloeien. Die van mij heeft 5 bloemknoppen. Nu hoop ik maar dat de bloei is toe te schrijven aan mijn goede verzorging :) Ik ben heel benieuwd of de bloem straks ook een kleur heeft. Maar ik moet nog even geduld hebben.



 Verder heb ik vandaag drie dingen gedaan. Het eerste was overzettten van het droge hout in het houthok naar het andere compartiment van het houthok. 4 m3 hout overzetten dat was nog wel even een klusje. Gerrit en ik hebben het samen gedaan. In het betreffende compartiment hebben we drie rijen nieuw hout en 3 rijen droog hout staan. Het droge hout staat mooi vooraan zodat we hier goed bij kunnen. Het tweede compartiment, dat nu dus leegstaat, gaan we geheel vullen met nieuw hout zodat dit kan drogen. We zijn daar vanmiddag niet mee bezig geweest omdat het gelukkig de hele dag regent. Dat is goed voor de natuur hier die erg droog is. Het geluid van de regen op het dak van de altan klinkt me als muziek in de oren.

Het lakhout hebben we geschuurd op de overdekte altan en ik heb alles weer opnieuw in de lak gezet. een precies werkje want je wilt geen zakkers aan de onderkant. Bij lakken is je grootste vijand  een teveel aan lak op je lakwerk. Ik heb namelijk even mini cursus gedaan op youtube. Hoe lak ik mijn boot. Echt leuk!




 Na het lakken heb ik nog wat huishoudelijke taken gedaan en heeft Gerrit de garage/werkplaats opgeruimd. zo hebben we alles weer bij! Heerlijk!
Nogmaals, we hebben al een hele nacht en hele dag regen. G.e.w.e.l.d.i.g!!!

In het nieuws in Sverige:







DN Åsikt

DN Åsikt. ”Förare av BMW och Audi en fara i trafiken”

Förra året registrerades drygt 20 000 nya BMW-bilar i Sverige. Foto: Kalle Holmberg

Bestuurders van BMW en AudiWie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten