woensdag 11 januari 2023

Weer samen verder

Tsja wat valt er allemaal te vertellen over deze dagen welke ik heb bestempeld als een uitrustmaand? Vandaag hebben we Greetje naar Skövde gebracht waar ze de trein naar Göteborg heeft genomen. Vanaf Göteborg heeft ze een directe vlucht naar London. Het is altijd wel weer een onderneming zo'n reisje. 5 kwartier in de auto naar Skövde, 5 kwartier in de trein, dan nog in de bus naar het vliegveld en dat zal ook wel een half uurtje nemen, vervolgens twee uur vliegen en dan nog de taxi naar huis dat is met elkaar ook wel een uurtje. Plus natuurlijk nog wat wachttijd. Als alles goed is gegaan, en dat is het, dan is ze eind van de middag weer thuis in haar huisje. Ze is weer herstellende van de griep maar helemaal klaar is het nog niet. Ze heeft de jaszakken vol Fisherman's friends en andere dropjes als voorzorg op het ontstaan van hoestaanvallen. Met het bericht dat het 'goed is gegaan' neem ik aan dat de hoestaanvallen onder controle zijn gebleven, ik hoop het maar. Op de foto hieronder rijdt haar trein weg om 8.15 uur. We moesten met z'n allen dus vroeg uit de veren vanochtend.

Gerrit en ik hadden bedacht dat we deze rit konden combineren met het halen van boodschappen. Aanvankelijk zouden we eerst even aan de koffie maar ik ontdekte op de Lidl app dat de winkel al open was. Deze keer behoefden we weinig speciale dingen te kopen (wat een verschil met de kerstboodschappen) en we waren dan ook zomaar klaar. Gerrit bedacht dat hij nog naar vinyl wilde kijken. Nu zijn we dat zelf niet nodig maar H en Ch willen het op de vloer hebben in hun nieuwe huis. Daarvoor hebben ze vinyl of PVC laminaat nodig van minimaal 8 mm dik. Tegenwoordig kun je dat krijgen in een print die bijna niet van echt te onderscheiden is. Er zit zelfs reliëf in.

Ik heb ook even een foto gemaakt van het prijslijstje. Gratis is het niet. Gelukkig helpt de wisselkoers een beetje mee in het nemen van de beslissingen, die is momenteel namelijk erg gunstig.

In zo'n rustperiode krijg ik ook altijd weer nieuwe ideeën voor thuis. Ik liep door de Colorama (dat is een winkel voor verf en behang en vloer producten, echt mijn favoriet) en zag een heel mooi behangetje liggen van Midbec, type Apelviken. Dat zou heel mooi staan bij het reeds gerenoveerde deel van de overloop. Gerrit heeft ook even meegekeken maar die is nog niet zover. Dat snap ik ook want dit zou betekenen dat we een steiger in het trapsgat moeten maken en dat is nog een hele klus. Maar..... het zaadje is geplant.

Verder had ik in het koopcentrum ook nog een nieuwe spijkerbroek gescoord. Toen ik hem aan Gerrit liet zien vertelde hij mij dat hij gisteren net had gelezen dat voor het produceren van de katoen voor een spijkerbroek wel meer dan 7.000 liter water nodig is. Ja zelfs een spijkerbroek is belastend voor het milieu. Ik doe er lang mee hoor, wel jaren, maar toch....7000 liter, dat blijft wel even hangen in mijn aandacht.

Mijn warme vest, een reproductie van een vest dat ik vijf jaar geleden maakte en wat dan weer een reproductie was van een vest dat ik ooit bij Modehuis Harms in Dokkum kocht, is vandaag af. Nu ik in ruste ben, brei ik veel want dat vind ik een rustgevende bezigheid. Breien is een soort van meditatief bezig zijn. Gisteren had ik het vest ook al af maar de knopen die ik ervoor had aangeschaft vond ik niet mooi staan, ze waren te opzichtig. Vandaag heb ik in Skövde nieuwe knopen gekocht en dat staat m.i. veel beter. Doordat het vest in ribbels is gebreid is het heel dik geworden. Het houdt zo de warmte goed vast en dat moeten we precies hebben nu de kachel een graadje lager staat.

Gisteravond vond Gerrit een oud fotoboek waarvan ik dacht dat het nog bij H en Ch lag. Dat hebben we samen met Greetje bekeken. We zochten foto's voor Tomas (die op Gotland woont), foto's van ons bezoek aan hem nu 50 jaar geleden. Die stonden erin en die heb ik aan hem gestuurd. Maar er stonden ook foto's in van Gerrit en mij als jongelingen. Ik laat er een paar zien:

ik 17 en Gerrit 18

mijn moeder en mijn zusje en mijn vader en ik (17)

18 of 19 jaar

in een jolige bui

diezelfde dag Gerrit met mijn ouders en onze poes

netjes en zelfgemaakt (19)

als jongedame (20)

onze eerste reis naar Zweden 1976

wachten op de ferry 1976

mijn vader samen met Tomas en zijn zoontje (Gotland 1976)

In het Wilhelminapark in Grou (18)

Zo was het eens, en zo is het nu:

Nu Greetje weer naar huis is gaan Gerrit en ik weer samen verder. Even wennen maar dat komt wel weer.

Ontvang een hartelijke en vredevolle groet van ons en wordt vervolgd......

1. Wat leuk Johanna, die âlde foto's! Jim bin net in soad feroare. En fijn dat Greetje de reis wer makke hat (welkom thús!)