woensdag 18 januari 2023

Allrum II

Gerrit ging vanochtend na de wandeling als eerste naar de bouwmarkt in Karlsborg om daar een paar CLS-en te halen voor de steiger in het trapsgat. Eenmaal weer thuis heeft hij dit bouwwerkje afgemaakt en ik moet zeggen dat het goed functioneert en lekker stevig is. Er kan precies een trap op staan. Het plateau heeft een opstaand randje zodat de trap er niet per ongeluk af kan schuiven. Ik durf het nu zo wel aan op deze grote hoogte want het geheel zit ook nog met een hoekje vast aan de muur. De steiger is verplaatsbaar zodat we alle wanden ermee kunnen bedienen.
 


Terwijl Gerrit zijn boodschappen deed ben ik serieus begonnen met het kaal halen van de wanden met de nieuwe aangeschafte stomer (tapetborttagare zo heet dan hier want behang dat heet hier 'tapet'). De stomer doet het goed. Het behang is geplakt op hardboard panelen waarvan de overgangen niet zijn uitgevlakt maar die wel voor het behangen in de verf zijn gezet. Goddank hiervoor want nu kunnen we werken met de stomer. Wanneer de ondergrond niet geverfd zou zijn geweest dan zou alle stoom in de platen board zijn getrokken. Niet dat het nu vliegend gaat maar het gaat en we komen verder.

het eerste hoekje schoon


Op de foto hierboven ben ik bezig met het schoonschrapen van de kastdeur. We hebben namelijk ook nog een legkast op de overloop en die heeft een deur met behang (dat hadden we vroeger thuis ook, aan beide kanten van de erker in de achterkamer zat zo'n kast met een deur met behang erop). Die kast bevindt zich naast de schoorsteen. De kast en de schoorsteen heb ik vandaag ook kaal gemaakt en voor zover ik het nu kan zien zit er een naad tussen de schoorsteen en de wand van de kast. De schoorsteen schoonmaken dat ging gemakkelijk ondanks de vele lagen behang die erop zaten. Die schoorsteen in mooi gestukadoord en het oude behang wilde er na de bewerking met de stoom zomaar vanaf. Wat ik straks met die naad aan moet daarover moet ik nog even nadenken. Daarvoor heb ik ruimschoots de tijd want het vraagt nog vele uren behang afkrabben in het trapsgat.

schoon

nog niet schoon

Gerrit gaat toch proberen morgen nog een stomer te scoren want zonder krijgen we de muren niet kaal. Hij heeft vandaag naast de steiger in het trapsgat ook nog de rest van het glasvezel behang weggehaald, dat is nu van de muren af. We werken eerst zomaar een beetje verder en we zien wel wat we tegenkomen. Ondertussen zijn we wel het e.e.a. gewend en is de ervaring dat voor alle problemen ook wel weer een oplossing komt.

Verder vandaag geen spectaculaire verhalen over elanden  of andere gebeurtenissen. Wel eentje dan..... we krijgen nieuwe lampen in de straatlantaarns. Uit de oude lantaarns kwam een oranje licht, iets dat een bijzondere sfeer geeft 's avonds. Ik vermoed dat er nu Led lampen in komen. De kleur van het licht is nu wit/geel. Het ziet er heel anders uit maar wel veel meer licht op de straat. 
Wel als het grootste nieuws van de dag is het verkrijgen van nieuwe pitten in de straatlantaarns dan is het leven nog te overzien of niet? :-)

Ontvang een heel hartelijke en vooral vredevolle groet van ons en wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten