maandag 30 augustus 2021

Møn

Ik heb nog maar even een foto van het Vångdalen genomen voor het geval ik heimwee krijg. Zo kan ik er steeds even naar kijken nu ik daar even niet meer ben.

Zondagochtend zijn we om 10.30 in de camper gestapt. Alle spullen waren ingepakt (behalve de bropas). Het hele lijstje van huishoudelijke klusjes was afgewerkt zodat we met een gerust hart konden vertrekken.

Ons eerste doel was zuid Zweden en wanneer de reis voorspoedig zou verlopen waarschijnlijk ook de oversteek naar Denemarken. Wel de reis verliep voorspoedig dus wij de brug op, klaar voor een scherpe controle op de Corona bij aankomst in Denemarken. Op de brug was een hele versperring gemaakt i.v.m de controle, alles werd ook met grote borden aangekondigd, zelfs dat die controles nu verscherpt waren maar een daadwerkelijke controle hebben we niet genoten. De papieren maar weer terug in de reistas.

Op het bord staat 'Sista avfart i Sverige'  (laatste afslag in Zweden) en dat voelt nog altijd wat weemoedig. Maar ons doel is positief, naar Nederland naar onze kinderen.En daar kijken we reuze naar uit.

Hier gaan we over de brug. We hadden mooi weer om te reizen maar op de brug stond toch nog wel veel wind. Op de brug voelden we bij elke kabel waaraan de brug hangt een stevige windstoot.

Onderweg naar de brug maakte ik nog even een foto van de drukte op de snelweg in Zweden. Dat zal straks in NL wel anders zijn!

Zondagavond kwamen we aan op Møn in Denemarken. Daar zijn we al heel wat keren geweest. Vooral in de nazomer. Dan is het er heerlijk. De rust keert dan weer wat terug en op de camping is het lekker rustig.

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijtje in de camper zijn we vandaag gaan wandelen. We maakten een wandeling naar Mandemarke en naar Klinteholmhavn. Een fantastische wandeling over het  m.i. mooiste deel van Møn. Het landschap is hier heuvelachtig en wanneer je tussen de akkers doorloopt heb je een prachtig uitzicht over zee. Bovendien blaast de koele zeewind heerlijk over het land zodat het niet te warm wordt (we hadden vandaag namelijk prachtig zonnig weer).

Zo arriveer je in Mandemarke

Mandemarke city

en je loop er naartoe over natuurlijke wegen

Omdat de wandeling ons enorm meeviel qua uitputting dan, zijn we direct doorgelopen naar Klinteholmhavn waar ik helaas geen foto's heb genomen. We wilden even een lunch nuttigen op een terrasje (het enige terras dat open was vandaag) maar mochten er niet op vanwege Gösta. Toen hebben we in de plaatselijke winkel maar een paar flesjes water gekocht en de terugweg ingezet.
Terug namen we een andere route en daar hebben we geen spijt van gehad. We liepen over de 'Kungsberget' en hadden op het hoogste punt (ruim 170 meter boven zeeniveau) een schitterend uitzicht over dit deel van Møn. Het was even klimmen maar dan heb je ook wat.

Door het bos zijn we daarna weer teruggelopen naar de camping. Overal wordt momenteel veel bos gekapt vanwege de enorm gestegen prijzen voor hout. Zo ook hier op Møn. Omdat mijn woorden wellicht kunnen worden uitgelegd als 'Visserslatijn' ben ik maar even bij de boomstammen gaan staan. Heel oude bomen hebben de kapactiviteiten hier niet overleefd.

Weer aangekomen op de camping hadden we vandaag 16,5 km gelopen. Hulde voor mijn benen! en die van Gösta die de hele avond uitgeteld ligt te slapen.

Ik houd heel erg van de natuur in Zweden maar ik wil ook elk najaar wel een keertje naar Møn!! Echt prachtig vind ik het hier.

Ontvang een hartelijke groet van ons en...

Wordt vervolgd.......

1. Mooie foto's mem! Jimme hawwe lekker waar yn Mon.

1. We hawee hjir prachtich waar, it is suver hast te waarm :-) mar ek hiel mooi! Moarn gean we wer fierder....op nei jimme!

Verwijderen
  2. Een hele goede reis gewenst en een fijne tijd in it heitelân. Ik zie het voor me: toen wij in juli naar boven reden, waren we er helemaal klaar voor: grenspost Bunde, alle papieren bij de hand, de coronacheckapp in de aanslag. Niemand. Grenspost bij Flensburg: hetzelfde. Alles klaar en voorbereid: de auto voor ons werd naar de check tent geleid en wij werden vriendelijk doorgewuift. Nou, dan zal het over de Öresund brug dan toch eindelijk gebeuren. Auto voor ons gecontroleerd en wij konden doorrijden. We werden er wat lacherig van, maar we waren in Sverige.
    We blijven nog ruim twee weken in Gafsele en zijn benieuwd hoe het op de terugweg zal gaan. We zijn er klaar voor.
    Jullie nogmaals en fijne tijd gewenst en een goede terugreis alvast. Groetnis ut Gafsele. Rinske

1. Ha....ja zo was het voor ons ook bij all drie de grensovergangen. In Duitsland kregen we dan nog een appje van de Bundesregierung Geniet van jullie tijd in S wij doen dat zeker ook in het 'heitelan'. Hartelijke groet, Johanna