zaterdag 4 april 2020

Het klinkt als muziek in de oren dat ruisen van die nieuwe zomerbanden


Wij zijn deze dag gestart met een wandelingetje. De storm is voorbij, de zon schijnt weer en het is koud. De wandeling voerde ons door het Vångdalen. Dat ligt wat lager en daar blaast de wind over ons heen en daarom is het er altijd een beetje aangenamer dan boven bij ons. 'Där nere' zo noemen de Undenässers het deel Undenäs daar. Wanneer we daar lopen passeren we de oude smederij. Die is afgebrand en er is nog een restantje over. We denken dat dit de 'jordkällare' is geweest. Een jordkällare is een ruimte half in de grond met een ingang en een dak waarin de voorraad werd opgeslagen. De temperatuur in een jordkällare is altijd constant in zomer en winter. Jammer dat je in de foto geen diepte kunt zien maar wat je wel ziet is de prachtig mooie helder blauwe lucht.

Weer thuisgekomen besloten we nu het laatste projectje in de tvättrum af te ronden. Het spoelbakje met de nostalgische kraan. Voor de kraan moesten we eigenlijk een nieuw rubber kopen. Maar ja om voor één rubber naar Karlsborg te rijden.... Ik ging nog eens in mijn kledingkast kijken en zag daar een lederen broekriem liggen. Die is een stukje te groot en daarvan kon ik best een deel afknippen. Aan Gerrit laten zien en die zag er wel een perspectief in voor een leertje voor de kraan. Dus ik knippen en Gerrit boren want er moest een gaatje in het midden en toen het leertje in de kraan. En laat het nu nog werken ook! Slechts af en toe nog een drupje maar dat mag geen naam hebben. Het leertje moet zich ook nog een beetje zetten zo zeiden we tegen elkaar. Voor nu een mooie oplossing.
Het spoelbakje is nu ook klaar en het staat mooi en past mooi bij de rest. Onder de kraan past precies een emmer en alles werk. Een mooie afsluiting van een mooi project.

Het spoelbakje

De nostalgische kraan in functie
leuk toch....
het leerwerk voor de kraan
Elke dag kijk ik natuurlijk ook even naar mijn zaaigoed. Vandaag ontdekte ik wel een heel vreemde courgetteplant.


Op de foto hierboven zie ja al dat er één uitzondering aanwezig is.

close-up van de uitzondering
idem maar nu zonder hoed....
Deze courgette krijgt de wortels aan de bovenkant en ze groeien de lucht in. Hoe dat straks moet in de volle grond en of hier ooit wel een courgette uit gaat groeien....ik moet het nog zien.

Greetje houdt zich ook bezig met planten, dat is haar grote hobby. Nu ze in de lock down zit in Oxford moet ze zich naast haar werk ook wat zien te vermaken. Ze heeft nu een overzichtje van dingen die je met je planten kunt doen en waarvan je dan ook een foto moet maken en die op FB dient te plaatsen zodat een ieder ziet dat je hiermee bezig bent. Tenminste zo heb ik het begrepen. Gisteren werd mij op FB al een foto van haar aangeboden zittend bij haar planten met een kopje koffie in haar hand, dat was de foto van woensdag getitteld 'plants and coffee'. Er staat me nog heel wat te wachten wanneer ik de lijst zo zie. Ik houd ook van planten maar laat deze uitdaging even aan me voorbij gaan. Mijn dagen zijn nu al te kort.


We waren namelijk lekker bezig met ons spoelbakje en zouden op een gegeven moment maar even thee gaan drinken. Zo rond drie uur is het ongeveer theetijd bij ons. Dus wij klauteren de trap op en kijken in de keuken aangekomen als eerste op de klok en zien daar dat het al tegen kwart voor vijf loopt. Dat werd dus geen thee meer maar koffie. Waar is deze dag toch gebleven denk ik dan.
Gerrit was de tijd ook kwijt blijkbaar want die wilde na de koffie nog iets substantieels gaan doen. De winterbanden wisselen voor de nieuwe zomerbanden. Hij heeft er lang op moeten wachten maar vanavond konden we dan toch ons eerste ritje op de nieuwe banden gaan maken. En ohh ohh wat klinkt dat mooi, geen cupping meer!

Nog even om het nooit meer  te vergeten...zo zien cuppingbanden eruit, onregelmatige slijtagen aan de buitenrand. Het geeft een naar geluid wanneer je rijdt alsof de lagers niet goed meer zijn. Zonde van onze vorige zomerbanden want die waren nog maar 1.5 jaar oud. Maar goed, nu weer nieuwe en het klinkt als muziek in de oren dat ruisen van die nieuwe banden.


Gecupte banden / zaagtandslijtage? - CARBLOGGER 


 Zo is deze Corona dag ook alweer voorbij.
Nog even de statistieken: Vandaag is het aantal bevestigde gevallen gestegen van 5466 naar 6078 en het aantal betreurde overlijdens van 282 naar 333. In Undenäs is nog steeds alles rustig en met ons gelukkig alles goed.

Wordt vervolgd....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten