woensdag 29 april 2020

Een nieuw gezinslid

Wat een oase van rust in de keuken

Hè hè we zitten even rustig. Wat een enerverende dag hebben we achter de rug. En wat is het genieten dat het nu even heel rustig is in de keuken en iedereen zijn plek weer wat heeft gevonden.
Wat er dan aan de hand is vandaag......
We hebben een P U P P I E!! En wat voor één.. een Scottish Deerhound pup. Dat is geen klein hondje. Nu Arvid en Fynn toch wat ouder worden en eigenlijk ook zeer goed zijn opgevoed kwam de gedachte op om nu een derde hond te nemen om weer actief mee te kunnen zijn op termijn maar ook omdat de honden van elkaar kunnen leren. Nu we in ons huis veel ruimte hebben en om ons huis heen ook, viel de keuze op een grotere hond. Aanvankelijk dachten we aan een Barsoi, een heel mooie adelijke hond maar toch wat afstandelijk in het karakter zodat we zijn geswitcht naar een Deerhound of een Hjorthund in het Zweeds. Dat is een hond met een wonderschoon en zacht karakter, zeer contactzoekend en op zijn baas gericht. Goed opvoedbaar ook en zeer zacht met kinderen. Op de site van hjorthundclub vond ik het adres van een fokker die nog twee puppies  had. Daar hebben wij nu een van gekocht. Een spannende bezigheid! Temeer omdat we aan de fokker vroegen of we de puppie direct na de koop mee konden nemen naar huis. Dat was even schrikken, daar waren ze niet van uit gegaan. Wij moesten er echter 4,5 uur voor rijden (enkele reis) en in deze Coronatijd en dat doe je dan niet zomaar tweemaal. Gelukkig kon het allemaal geregeld worden iets wat wij zeer waarderen. 
De thuisreis verliep eigenlijk probleemloos. Toen we wegreden moest hij even piepen maar al snel ging hij op zijn kussen liggen. Ik zat op de achterbank vlak bij hem met het skiluikje open. Daar stak hij mooi zijn kop door om die zo op mijn arm te leggen. Wanneer hij even wakker was likte hij mijn oor, ten teken van 'jij bent mijn baas'! Wel nu ben ik het vrouwtje en Gerrit is de baas maar toch...het proces van aan elkaar wennen gaat van start met zulk gedrag.
Hier is hij nog wat onrustig

 
en hier ligt hij lekker rustig te slapen op de handdoek met de geur van de moeder


plaspauze
idem
Tijdens de reis zijn we een aantal malen gestopt om even de poten te strekken en te proberen of hij ook moest plassen maar dat laatste bewaarde hij tot we uiteindelijk in onze eigen keuken waren. Het eerste wat hij deed is daar een dikke plas neerleggen. (Zo weten we weer dat we een pup hebben).

Onze pup hebben we de naam 'Gösta' gegeven. Dat past mooi bij Arvid en Fynn. Overigens waren die laatste twee vandaag bij Suzanne en Fredrik want zolang alleen thuis dat is te lang. Bij Suzz en Fredrik hebben ze een tweede thuis, daar kunnen ze altijd komen. Dat is heerlijk!! En ook nu we drie honden hebben kunnen we altijd bij hen terecht voor oppas! Geweldig! Maar dat even tussen haakjes. 
Bij hen vond ook de kennismaking plaats tussen Gösta en Arvid en Fynn. Dat was nog wel even spannend omdat Arvid en Fynn een gruwelijke hekel hebben aan zwarte honden en ...laat Gösta nu zwart zijn. Maar het ging boven verwachting goed. We hebben aan Suzz gevraagd eerst bij ons te komen met Arvid (de leider van de roedel) en Arvid accepteerde Gösta eigenlijk direct. We hebben even heen en weer gelopen en toen Fynn opgehaald. Die is wat onrustiger en heeft ook af en toe wat onrustige en onzekere blafjes. Ook toen we uiteindelijk thuis kwamen moest Fynn erg wennen terwijl Arvid zich nergens druk om lijkt te maken. 


Even aan alle kanten de watermerken verkennen



 Het gaat dus eigenlijk boven verwachting goed, ook op de terugweg van Skövde naar huis geen problemen in de auto. Thuis aangekomen weer opnieuw enige onrust maar nu, nu wij ook rustig onze plek hebben ingenomen, komen alle honden tot rust en op dit moment slapen ze alledrie.

De komende tijd zullen we er druk mee zijn, de tuin afbakenen, puppietraining en de rangorde in de roedel begeleiden en een jonge hond opvoeden. Gelukkig hebben we de tijd.
In hun slaap liggen de honden met hun poten te schudden, druk bezig alle indrukken van deze dag te verwerken denk ik. Ook ikzelf ben er wat moe van, het is een zeer spannende klus, het ophalen van zo'n nieuwe hond!

Wordt vervolgd








3 opmerkingen:

  1. (Ik postte zonet een reactie, maar vergat, dacht ik, te ondertekenen.) Bij deze: groet Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Johanna, kennelijk is er iets mis gegaan met mijn vorige reactie. Want ik zie het niet verschijnen. Wel de reactie er na.
    Ik stuurde ongeveer het volgende:
    Gefeliciteerd met jullie nieuwe huisgenoot. Hoewel ik zelf niet zo'n hondenfan ben, weet ik wel hoeveel plezier een hond kan geven. Zeker met het oog op de toekomst is het inderdaadwel handig, zodat een van de andere honden alleen komt te staan, hopelijk wennen ze goed aan elkaar. Het lijkt me een hele klus om weer een jonge hond te moeten opvoeden, maar aan de andere kant krijg je er natuurijk wel leuke momenten voor terug.
    Hopelijk zijn jullie beiden nog gezond,.julle zijn in ieder geval net zo voorzichtig als wij, om het risico zo klein mogeijk te houden.
    Veel plezier met de dieren en groet Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Jet, Naar aanleiding van de vervolgreactie had ik nog wel even gezocht of ik een bericht had gemist maar het stond er niet tussen. Verdwenen en de Cloud denk ik. Ik vraag me wel eens af wat daar allemaal rondzweeft :-) Dank voor de felicitatie. Het is idd weer een hele drukte met het opvoeden van een jonge hond maar we hebben hulp van de ouderen. Het zal wel weer loslopen denk ik.Hij leert snel dat scheelt en het is een soort die zeer gericht is op zijn baas en dat scheelt. Het brengt weer wat leven in de brouwerij want onze ouder honden slapen bijna de hele dag. Het zijn echte bejaarden aan het worden en ze vinden het maar een hele drukte met zo'n jonge vriend.
      We blijven voorzichtig he, niet laten verslappen omdat het tot nu toe goed is gegaan. Gewoon nieuwe routines aanleren, 1.5 meter en handen wassen. Ik heb nog nooit van mijn leven zoveel handen gewassen!!
      Een fijn weekend toegewenst en houd het gezond!
      hartelijke groet Johanna

      Verwijderen