zondag 26 maart 2023

We hoorden ze al roepen

Wij dachten de winter nog even in volle glorie op te zoeken (dat is gelukt) om daarna het voorjaar in te duiken. Dat laatste daar kijken we onderhand wel een beetje naar uit. Heel voorzichtig komen er groene puntjes boven de grond van de Tulpen en de Narcissen maar veel stelt het nog niet voor. Slechts de sneeuwklokjes en de krokussen die bloeien nu uitbundig.
Vanochtend vroeg ging ik even naar de badkamer en keek ik door het raam naar buiten het Vångdalen in. Alles wit! Het sneeuwde weer! De hele dag hebben we vandaag de temperatuur onder de nul en de halve dag sneeuwt het. Nee dat voorjaar, zover zijn we hier nog niet!

Alhoewel..... Ze zijn er hoor! Nu zijn we natuurlijk een weekje weggeweest maar toen we vrijdag de ontbijttafel opruimden  en ik het tafelkleed buiten uitklopte, zag ik heel in de verte twee Kraanvogels lopen. Ik heb er een foto van gemaakt, zonder telelens en je moet me maar geloven maar het zijn toch echt Kraanvogels. We hoorden ze roepen en dan kun je je niet vergissen.

Nu denk je waarschijnlijk 'Waar dan?'. Wel middenlijn foto (de boomgrens) en dan links aanhouden, dan zie je twee donkere stippen in het gele grasland staan. Dat zijn ze.

Vandaag (eerste zondag in de zomertijd:-) ) zagen we ze weer en nu op een andere plek in het Vångdalen.

Nu zijn ze zo ongeveer herkenbaar als Kraanvogels. Ook nu weer hoorden we ze luidkeels krijsen. De telling van gisteren bij Hornborgasjön gaf 5380 vogels. Dat loopt al aardig op!

Onze wandeling het Vångdalen in leidt ons over een kleine beek. In de zomer moeten we soms om het water zoeken maar vandaag stroomde het water er 'op volle kracht' doorheen. De beek treedt buiten zijn oevers, de bomen staan al in het water. Op de plek waar deze foto is genomen staat nog een oud huisje. Als ik het goed heb is dat het oude washuisje. Brrr daar moet je toch niet aan denken dat je daar onder winterse omstandigheden je hele was zou moeten spoelen. 

Uit dankbaarheid :-) dat ik een fijne 'tvättrum' heb, heb ik die vandaag ook maar een upgrade gegeven. Ik had op de weefclub een lange mat geweven, die heb ik vandaag thuis afgeknoopt en die ligt nu beneden in de kelder. 

Verder heb ik vrijdag nog de gordijnen boven  in de biljartkamer op maat gemaakt. Ze hingen er al maar sleepten over de grond en dat vind ik niet mooi. Dus de hele boel er weer af en de naaimachine op tafel. Ik was er toch wel weer even een middagje zoet mee maar nu staat het dan ook veel beter. 

Gerrit is momenteel bezig met het maken van de deurtjes voor de bibliotheek kast. Dat is wat een spannend gebeuren want het raamwerk van de deurtjes moet met een houtverbinding in elkaar worden gezet omdat ze anders te slap worden, met als resultaat een onstabiel deurtje. Dat wil je natuurlijk niet. Bovendien moeten er gaten in worden gefreesd voor de scharnieren. Hij maakt steeds eerst een proef om het daarna in het echie te proberen. We zullen eerst afwachten wat het resultaat gaat worden. Is het mooi dan gaan ze erin zo niet dan laten we de kast zo zoals die nu is. Zo halen we beiden steeds nog een klusje van ons opleveringslijstje af. Volgens mij staan er nu nog twee dingen open. Dat zijn opruimklussen en wel van de 'vind' (inloopkast) en van de slaapkamer. Daar moet je wel even zin in hebben.....zover is het nog niet.

Wel meer belevenissen hadden we niet dit weekend, we zijn weer bij! Ontvang een warme en vredevolle groet van Gerrit en mij en wordt vervolgd.....



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten