maandag 7 februari 2022

De Badkamer en overloop. XVI a.....Het begon met een nieuw zolderluik opening

Een van de eerste renovatieklussen in ons huis was het aanbrengen van een nieuw plafond in de allrum en het wit spuiten van diens muren. Destijds heeft mijn broer ons daar nog gedeeltelijk bij geholpen, Gerrit en ik hebben het samen afgemaakt. Alles was wit, iets wat ik eerst wel mooi vond omdat bijna alle wanden geel waren in ons huis. Na verloop van tijd bedacht ik een accentwandje aan te brengen in het kleine hoekje van de allrum om het zo een beetje gezelliger te maken. Bij de Colorama hadden ze een behang in de aanbieding waar ik als een blok voor viel. Vogeltjes! Wat vond ik dat leuk. Steeds als ik de trap naar boven opliep viel mijn oog erop en nog steeds vond ik het heel mooi staan. Tot op de dag van vandaag had ik er nog geen genoeg van.  Hieronder zie je mijn volière op de wand van de allrum in vol ornaat. Met een antiek kastje ervoor stond dat heel erg mooi vond ik.


In één van mijn vorige blogs heb ik er al over geschreven, vandaag is de dag van het zolderluik. Dat luik komt nu uit in de badkamer en dat willen we verplaatsen naar de allrum. Gerrit had het vannacht allemaal goed doordacht, het is namelijk zo dat het een klusje is waar we een beetje tegenop zien.

Ik heb hem niet geholpen bij het zolderluik want de afmeting is 50 x 60 en dat wordt krap voor twee mensen. Na een poos van passen en meten (twee keer meten één keer zagen, dat is het principe) hoorde ik een zaag. Zelf was ik ondertussen bezig met het wegnemen van alle plinten van de wand die grenst aan de badkamer. Daarin zitten immers nu nog twee deuren en het is de bedoeling dat er één deur overblijft. We moeten dus werken aan die wand en daarvoor trof ik de voorbereidingen terwijl Gerrit op zolder zat. Op een gegeven moment hoorde ik hem door mijn gehoorbeschermers heen iets mompelen.  Ik zette ze even af en vroeg om een herhaling van de boodschap, iets waaraan we overigens al wat gewend raken, we vragen elkaar regelmatig om herhalingen van het gezegde maar dat even terzijde. In de herhaling werd me duidelijk dat hij nu één vloer had doorgezaagd en daarbij stuitte op problemen en op nog een plankenvloer die noch vanaf zolder, noch vanaf de allrum te zien was geweest. Een extra planken plafond tussen de schrootjes op de allrum en de vloer van de zolder. Dan zou het een zolderluik gaan worden die drie lagen zou moeten overbruggen. Dat vonden wij niet te weinig!


We besloten daarom een deel van de schrootjes weg te nemen om zo zicht te krijgen op de tussenlaag. 
Terwijl Gerrit met de schrootjes in de weer was trok ik het glasvezel behang van de wanden en zo nam ik ingetogen afscheid van mijn dierbare vogeltjes.


Gerrit en ik stuitten beiden op board. Het plafond onder de schrootjes was board dat koud tegen het planken plafond was geslagen en ook het glasvezel behang was op board geplakt. Er zaten wat watersporen op het board en naast het raam waren er twee stukken board tegen elkaar aan geslagen met een geplamuurde naad die was geknapt. De watersporen zijn waarschijnlijk een gevolg van een lekkend dak geweest. De vorige bewoners van ons huis hebben het dak vervangen, alles was nu dan ook kurkdroog. Dat kon ik zien toen ik een deel van het board had weggenomen. 


In ons werkoverleg over het dakluik hadden we afgesproken dat Gerrit eerst vier gaten zou boren als richtpunten voor de tweede zaagsnede van het luik. Wanneer je door meerdere lagen moet is het wel het mooiste wanneer uitgezaagde ruimten mooi recht onder elkaar  komen te liggen. 


Op de foto, je moet even zoeken, zie je de lange boor door het plafond heenkomen. 


Hier hebben we dan uiteindelijk het nieuwe luik. De problemen zijn dat er een balkje in de weg zit (maar dat kunnen we zonder problemen wegzagen, en dat er een oude elektriciteitsleiding (die nog actief is) over de luik opening loopt. Die zullen we moeten verleggen.


Ondertussen hadden we in een tussendoor werkoverleg besloten alle board weg te halen en te vervangen door gips. Dat wordt strakker en mooier. We begonnen dus met het plan vandaag een luik uit te zagen en we belandden in onderstaande zooi. Gerrit wijst nog even naar zijn nieuwe luik maar kijk eens even wat er allemaal op de vloer ligt.....


We hebben toen we zover waren eerst een pauze genomen en daarna hebben we de allrum opgeruimd. Je snapt dat we daarvoor vandaag wel even wat moed moesten verzamelen. 



Ik weet eigenlijk niet of ik nu kan zeggen dat we verder komen met onze klus met deze uitbreiding van werkzaamheden. De loodgieter heeft vandaag gebeld en die komt donderdag i.p.v. dinsdag. We hebben dus wat extra tijd. Nu hoop ik maar dat de återvinning weer geopend is zodat we niet een hele dag hoeven te rijden voor het wegbrengen van ons sloopafval.

Dit waren dan weer de belevenissen van deze dag klussen. We maakten ook een wandeling door het bos of moet ik zeggen 'we glibberden door het bos heen'. Het pad had op vele plekken een dikke ijslaag. Overigens was het vandaag heerlijk zonnig winter weer.

Ontvang een hartelijke groet van ons,

Wordt vervolgd.......


























Geen opmerkingen:

Een reactie posten