maandag 21 februari 2022

Veel sneeuw, een ritje Mariestad en nog even een zetje aan de overloop

Wat is er veel sneeuw gevallen bij ons. Gisteravond begon het te sneeuwen en het is de hele nacht en de hele dag doorgegaan. Met man en macht wordt er gewerkt aan het begaanbaar houden van de wegen. In ons dorp zijn er een aantal personen die zelf een sneeuwschuiver hebben. Naast het schoon schrapen van de eigen oprit zie ik ze ook op het erf van anderen actief. Zo hoeven oudere mensen niet nog eens aan de sneeuwschuiver te staan. Zo hoort het...elkaar helpen waar het kan.
Zelf hebben we de oprit ook niet geschoven. We hadden het druk met andere dingen. Vandaag moesten we op stap om boodschappen te halen. De koelkast en de provisiekast raakten leeg. Maar voordat we weg konden hadden we een aantal administratieve klusje te doen. Aan het einde van de dag werd er ook nog eens storm verwacht zodat het met elkaar wel een beetje spannend werd met al die sneeuw en harde wind. Dan moet ik altijd weer denken aan 1979 toen heel NL ontregeld was door de sneeuwstorm. Wat was dat toen een ervaring. Ik weet nog precies de datum omdat ik toen jarig was en ook nog eens een proefles moest geven voor een sollicitatie bij een school in Dokkum. Mijn vader heeft nog een poging gewaagd om me in Dokkum te krijgen maar we belandden toen midden op een sneeuwduin. Gelukkig kreeg ik een week later een herkansing en die was toen geslaagd, ik kreeg de baan.
Maar dat is allemaal heel lang geleden.
Voor ons huis wordt de weg schoon geschraapt door een sneeuwschuiver. Dat is mooi maar het betekent wel dat we een hele boel samengeperste sneeuw op de oprit hebben liggen. Omdat we vandaag de auto moesten gebruiken hebben we die eerst moeten opruimen.




Wel dat is toch niet te weinig sneeuw....... het dak moet ook schoon geschoven want anders krijg je die sneeuw tijdens een stop vol op je voorraam.


Gelukkig konden we daarna zo de oprit afrijden en hoefden we die eerst niet helemaal schoon te schuiven.
Los van het ongemak met deze hoeveelheid sneeuw ziet het er heel mooi uit.






langs de kant van de weg komt de weggeruimde sneeuw al steeds hoger te liggen. Het geeft ons een zeer winters gevoel. De temperatuur is echter maar net rond het vriespunt, dat stelt dus niet zoveel voor.

Wij moesten dus vandaag onze boodschappen halen. Dat moet dan in Mariestad omdat veel koorhydraat arme producten in ons dorp niet in de winkel aanwezig zijn. We hebben de boodschappen in hoog tempo verzameld omdat we voor de storm weer thuis bij de honden wilden zijn. Wat de storm zelf betrof waren de verwachtingen alarmerender dan de realiteit (of het moet vanavond nog komen). Met het autorijden is het goed opletten om niet naast de weg te belanden want dan heb je een probleem.




Zo rond vier uur waren we weer thuis, honden blij en wij blij wat wil je nog meer.

Na de thee (vandaag koffie trouwens) ben ik verder gaan werken op de overloop. Daar had Gerrit gisteren de plinten gemonteerd en die wil ik vandaag nog gaan verven. Meestal doe ik dit voor het monteren maar we waren er nog niet helemaal uit met de kleur. Aanvankelijk dacht ik de plinten in dezelfde kleur te schilderen als de panelen. Toen we echter het proefstukje erop hadden liggen vonden we het beiden wat saai. Het stond niet fris. Toen besloten de plinten wit te laten net zoals de andere plinten. Toen ze er dan een keer opzaten had ik niet het gevoel van 'Ohhh wat is dit mooi!' Daarna bedacht ik de plinten een tint lichter dan de panelen te schilderen. Zelf een kleurtje gemengd en een proefstukje gemaakt en dat stond prachtig. Maar dit kleine beetje verf was te weinig voor de plinten en de deuren. Dus vandaag in Mariestad nieuwe verf laten mengen. Deze heb ik er laat in de middag nog op gezet en ook de deur één keer overgeschilderd. Die moet nog een keer maar we hebben nu wel een indruk hoe het gaat worden. De deur van de badkamer geef ik aan de kant van de overloop diezelfde kleur.


Dit vind ik wel een mooi beeld van hoe het gaat worden.

Dit is de deur van de badkamer die moet nog

Wel eindelijk zijn we zover, nu de boel weer schoonmaken en inrichten. Ik kijk er naar uit dat de overloop weer wat op orde is. Dat geldt overigens ook voor de beneden boel wat dat schiet er tijdens zo'n project wel wat bij in.

De laatste klusjes die we nog moeten doen worden opvulklusjes voor als we even niet verder kunnen in de badkamer. Dat komt dus nog.

Dit was het dan weer voor vandaag. Ontvang een hartelijke groet van ons en...

Wordt vervolgd......

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten