vrijdag 4 februari 2022

De badkamer XIV....De fundering van de vloer is klaar

 Was ik gisteren nog enthousiast over het weer, vandaag is dat wel anders. De sneeuw is alweer verdwenen, vannacht raakten de temperaturen boven nul. We hebben een grijze dag met regen. We dachten nog even lekker een ochtendwandeling te gaan maken. Arvid kwam al vragend bij ons staan en we deden hem de jas nog aan, toen de voordeur echter openging deinsde hij terug. Hij wilde niet naar buiten toe. Ik gaf hem een zetje om het trappetje af te dalen en hij is een paar straten meegelopen maar het touwtje stond strak naar achteren. Ook Gösta houdt niet zo van regen. Hij bleef meerdere malen staan tijdens de wandeling. We hebben een rondje kerk gedaan, het kleinst mogelijke rondje dat je je maar kunt bedenken bij ons. Daarna snel weer naar binnen en lekker brokjes eten.

Zo hadden wij een lange klusdag te gaan want meestal wandelen we wel anderhalf uur. Het plan was het afmaken van de fundering van de vloer van de badkamer. Die planning hebben we gehaald. Ik had al ingeschat dat het laatste vak een dag zou nemen en dat kwam precies uit.

De elektrische leiding liggen nu diep verzonken in de nieuwe balken. Die balken konden we niet in één stuk aanbrengen daarvoor hadden we niet genoeg maneuvreer ruimte. De middenbalk bestaat daarom uit twee delen en het derde vak bestaat zelfs uit drie delen, met elkaar verbonden door pleisterstukken. Het is echt maatwerk. Gerrit zaagt een stuk af, een lengte waarvan we denken dat het onder de leidingen door kan worden gemanoeuvreerd, daarna tekent hij de balk af en maakt hij beneden in de garage waar hij zijn zaag heeft, de inkepingen. Daarna volgt dan de definitieve plaatsing van de deelbalk. Soms is het nog wel even een gedoe om de balk in de juiste positie te krijgen en moet er met een beitel nog een stukje worden weggekapt maar het lukt steeds goed.

Natuurlijk ook omdat ik goed toezicht houd op de werkzaamheden :-)

En het vastzetten van de hoeken dat is dan weer mijn taak.

Ik moest even kijken voor de foto maar zo werk ik natuurlijk niet. Wanneer ik iets doe dan ziet het er zo uit:

De trouwe lezers thuis snappen wel waarom ik deze foto plaats. 

Ik heb ook nog even een foto gemaakt van het opdikken. 

Dit is het wandje onder het raam, de buitenmuur dus. Dat stopt op de balk. De ruimte eronder was opgevuld met Purschuim. Die Pur hebben we weggehaald want we willen natuurlijk weten wat er achter de Pur zit. Wel dat was ruimte en gelukkig geen probleemruimte. Wij hebben die ruimte opgevuld met blokken, twee stuks en daar tegenaan hebben we het vloer funderingsstuk op hoogte geschroefd. Opdikken is voor ons het maken van een goede uitgangspositie voor het verder werk.

Ook hier nog een stukje opdikken:

Dit stukje wacht nog op de loodgieter. Die heeft, zo denken we, wat ruimte nodig voor het verleggen van de leidingen van de verwarming, die we willen verplaatsen uit de hoek vandaan naar de wand rechts van de deur (bij het binnenkomen). 

We waren vroeg klaar vandaag, half vijf. Toen hebben we de badkamer leeggehaald en kon ik een aantal foto's maken van de hele fundering. Maar pas nadat we nog een laatste check deden met het echte waterpas. Volgens Gerrit is dat zuiverder dan de laser. Die laatste zou een afwijking hebben van een halve millimeter op een meter, met daarbij natuurlijk nog een risico op een aflees-afwijking. Het echte waterpas heeft dat niet.

We hebben het waterpas alle mogelijke kanten uitgedraaid met steeds onderstaand resultaat. We zijn tevreden of in goed Zweeds: 'Vi är nöjda med resultatet!!'

Het eindresultaat van het werk van deze week is dus een nieuw ventilatiekanaal voor slaapkamer IV en de fundering van de badkamervloer. En mogelijk morgen het dichten van de doorgang naar slaapkamer IV. Wanneer ik het zo neerschrijf denk ik ....toch wel een mooi resultaat na een week werken.

Hier dan nog de foto's van het eindresultaat.






Morgen gaan we eerst naar Karlsborg voor een aantal boodschapjes. Ik hoop maar dat het weer, weer een beetje opknapt. Die intens grijze dagen daar hebben we snel genoeg van.

We wensen al onze lezers een heel fijn weekend toe! 

Wordt vervolgd......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten