maandag 28 februari 2022

De badkamer XXVII Gips!

 Gisteren was het zondag en die dag hebben we gebruikt om in Örebro bij de IKEA een aantal inkopen te doen voor onze nieuwe badkamer. Dat klinkt groots maar dat valt ontzettend mee hoor. Aanvankelijk zouden we een geheel nieuw badkamermeubel aanschaffen maar twee jaar terug hadden we er al eentje gekocht bij IKEA, een kleintje van 60 cm breed) en die vinden we eigenlijk nog steeds helemaal prima en er zit 10 jaar garantie op. De kwaliteit is goed. Zo eentje hebben we er nu nog bijgekocht voor onze nieuwe twee-persoons badkamer. Ook nog een zgn 'högskåp', dat is een hoge smalle kast die nog net in een hoekje kan staan. Zo hebben we een beetje uitbreiding van ruimte voor het opbergen van badkamerspullen zoals handdoeken, shampoo, scheerschuim, zeep, lotion, toiletpapier en dat soort dingen. Ons nieuwe hangtoilet komt begin maart en de andere spullen zoals een glazen deur en de regendouches die worden besteld zodra de loodgieter de badkamer heeft opgemeten. Dat laatste kan hij doen zodra wij het gips erin hebben zitten. 

In Örebro zijn pake en beppe ook op stap geweest voor een zitstoeltje voor de baby's. Een kampeer bedje hebben we al en gisteren hebben we ook een dekbedje en beddengoed aangeschaft. Wanneer het kleine grut dan een keer bij ons komt hoeven de kinderen niet een auto vol huisraad mee te nemen deze kant op.



Zelf vond ik dat nog wel de leukste aankopen van de dag. Ik kon ook nog echt genieten van ons dagje Örebro omdat ik nog niet wist van Poetin's dreiging met het klaarzetten kernwapens. Toen ik dat hoorde was ik toch wel wat van slag. Maar goed...dat dagje Örebro dat hadden we dan toch maar in the pocket.

Vandaag heb ik het beddengoed gewassen en omdat het bijzonder mooi 'Vårvinter' weer was heb ik het buiten aan de lijn gehangen. Mijn eerste wasje buiten dit jaar.

hier lijkt het donker omdat het al tegen vijven loopt. Ik zie nu dat onze buurvrouw ook even van de zon heeft genoten. De zomerstoel staat in de sneeuw!

Het stoeltje hebben we natuurlijk even in elkaar gezet en het ziet er mooi uit. Er hangt zelfs ook nog wat speelgoed aan een beugel, leuk voor de baby's om te pakken als ze in het stoeltje zitten. Nu kunnen ze maar komen, wij zijn er klaar voor.


Vannacht kon ik de slaap niet vatten, het kernwapen dreigement had mij volledig in de greep. Dat is natuurlijk net wat Poetin wil, dat mensen er zo van schrikken dat ze zich gaan schikken naar zijn wensen en dat mag nooit gebeuren natuurlijk. Uiteindelijk ben ik zo in de vroege ochtend in slaap gevallen.

Vanochtend hebben we eerst maar weer gewandeld en tijdens het wandelen heel goed om ons heen gekeken naar hoe mooi de wereld is. Dat doet een mens goed. Weer thuisgekomen had ik zin om nog even lekker in het zonnetje te zitten. Gerrit heeft nog een kopje koffie gezet en ik heb een versnapering gemaakt en zo konden we heerlijk in het zonnetje buiten zitten. Gösta vond het ook erg gezellig.



Er ligt nog steeds aardig wat sneeuw, overdag is het een beetje boven het vriespunt maar 's nachts vriest het nog. 


Je denkt wellicht 'wat kijkt Gerrit toch streng', dat komt omdat hij even checkt of ik het wel goed doe met het nemen van de selfie. We doen dat niet zo heel vaak en met dit resultaat hoeft dat in de toekomst ook niet. Maar ja voor een indruk van hoe we daar zaten, buiten in het zonnetje.

Daarna zijn we dan toch echt weer aan de klus gegaan. We zijn nu toe aan het leuke werk, het opbouwen van de badkamer. Vandaag zijn we onze klusdag gestart met het dicht maken van de zolder van de uitbreiding, de voormalige werkkast. Dat is echt een heel verschil. Nu wordt het één ruimte en niet meer de oude badkamer en nog een stukje. 


Dit klusje heb ik zelf niet echt het meest aan gedaan. Ik moest ook nog wat op gang komen vanwege het korte nachtje. Het lijkt zo een klusje van niks maar het was toch wel weer een paar uurtjes knutselen. Alle balkjes moesten worden vastgezet met lange schroeven en boven het hoofd en daarvoor kwam ik zelf kracht te kort. Mijn klusje was het vastschroeven van de uiteindelijke platen en het aanbrengen van het isolatie materiaal erboven. Dit deel van het plafond daar kunnen later de plafondplaten zo tegenaan worden geschroefd, het oude deel moeten we nog uitlijnen met latten en passtukjes.

En toen konden we gaan gipsen!! 

het eerste stukje gips

en het laatste stukje van vandaag

De uitbreiding, daar waar we gaan douchen, zit nu helemaal in het gips. Gerrit oefent al even :)


Deze platen gingen erg gemakkelijk omdat we ze niet hoefden te bewerken. Alle andere platen die we nu nog moeten hebben wel bewerkingen nodig (stroompunten, waterpunten, schuine stukjes, een raam en een deur, etc. Met een beetje geluk krijgen we dit morgen wel klaar en dan hebben we een hele slag gedaan. We wachten nog steeds op de loodgieter. We hopen dat hij deze week langskomt om de leidingen en de afvoeren te verleggen.

Wel dit waren zo onze belevenissen van vandaag, ontvang een vredevolle groet van ons en,

Wordt vervolgd......

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke foto van jou, een echte (jonge) blije oma, die haar kinderen/ kleinkinderen het makkelijk gaat maken.
    Ik herken dat zo goed, wij deden dat ook. Een babybed en dan een kinderstoel, speeltjes, een potje, hoge stoel, eetgerei het houdt niet op, maar ook wel leuk. De kleinkinderen herkennen het en dat voelt thuis.
    Vandaag weer naar NL. We reden weer eens langs de westkant van het Vättern, mooie weg via Askersund, Karlborg en Skövde mooie en dan langs de kust naar beneden. Het is weer eens wat anders. We zagen ook nog "12 km naar Undenäs" en ik dacht er aan hoe hard jullie daar weer aan het werk zijn. Het schiet nu echt lekker op.
    Nee, nog niet op hemnet. Dat komt pas april/mei. Maar de makelaar is gekozen en de eerste stap zijn gezet.
    Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel en een blije beppe ben ik zeker en een jonge beppe van 65 jaar... En het de kinderen iets gemakkelijker maken dat doen we graag. We weten uit ervaring hoe je moet zeulen met al je spullen wanneer je met kleine kinderen op reis gaat. Veel succes met de verkoop!! groet Johanna

      Verwijderen