maandag 19 april 2021

Grote schoonmaak maar dan buiten

Zo dat was hard werken vandaag! Maar lekker de hele dag buiten en dat was geen straf. We hadden echt h e e r l ij k zomerweer. Zo achterhuis werd het wel 20 graden. Het was supergenieten vandaag van het weer. De natuur ontluikt aan alle kanten. De Esdoorns die achter ons huis staan op de grens met het land van de boer die beginnen nu te bloeien. Elke dag zie je meer rose/rood verschijnen. Tijdens de wandeling zagen we op het grindpad twee padden een kleintje en een grotere.


De wandeling was vandaag 8105 stappen, we liepen door het Vångdalen met een uitstapje door het bos langs het huis van de advocaat. Die heeft in het bos een prachtig traditioneel Zweeds huis met een grote vijver ervoor, zelf gegraven zo hebben we begrepen. Deze route wandelen we tegenwoordig vaak omdat we nu door hebben dat het wandelpad tussen het huis en de vijver doorloopt. Voorheen namen we dit pad niet omdat het leek alsof we dan over het erf liepen en dat willen we zomaar niet doen. De advocaat heeft dit huis als vakantiehuis en is er al geruime tijd niet meer geweest maar toch bij afwezigheid van de bewoner dien je diens bezit wel te respecteren. We hebben de kaart erbij gehad en daarop staat duidelijk dat er een wandelpad loopt. Nu we dit weten kunnen we met dit pad mooi een rondje lopen. Zo worden we steeds wijzer.

Weer thuisgekomen zijn we direct aan het werk gegaan. Gerrit heeft alle paden met azijn gesproeid om de groei van het onkruid te beperken en daarna heeft hij snoeiwerk in de tuin gedaan. Zelf had ik vandaag grote voorjaarsschoonmaak maar dan buiten. Ik heb de hele dag aan de hogedrukspuit gestaan om zo plankje voor plankje van de altan schoon te spuiten. De planken van het overdekte deel van het terras blijven mooi schoon maar de andere planken worden zo na een jaar bijna zwart. Voorheen kocht ik tralltvätt een goedje dat het hout zou reinigen. Ik heb het twee jaar geprobeerd maar merk eigenlijk niet zoveel van de werking ervan. Nu spuit ik de planken gewoon schoon zonder goedje. Dat lijkt me ook veel beter, zo met alleen water en lucht. Iets wat ik hier ook doe, en dat deed ik in Dokkum nooit, is het houtwerk eenmaal per jaar in de houtolie zetten. Ik heb het idee dat dit nodig is omdat het hier zo droog is en het hout anders te snel uitdroogd. Met het schoonmaken en het oliën heb ik zo in het voorjaar altijd een behoorlijk klusje aan het terras. En dit jaar nog meer dan vorig jaar want bij de spa hebben we ook nog houten vloeren. 
Gelijk met het reinigen van de vloer heb ik ook de hele altan aan de binnen-en buitenkant schoongemaakt en alle ramen van de altan en die van het huis (aan de achterkant) schoongemaakt. Met recht kan ik daarom spreken van een grote schoonmaak buitenom. Ook de betonnen trappetjes heb is schoon gesproeid. Dat was geen luxe want ze sloegen groen uit. het is namelijk zo....en dit is niet het meest smakelijke deel van de blog.....dat de Muppets de hele winter voor de kachel in de keuken liggen. Ze vinden het volgens mij hier in Zweden erg koud in de winter. Maar soms moeten ze even plassen. Dit stellen ze uit tot het allerlaatste moment en dat staan ze voor de keukendeur te kermen. Dapper lopen ze naar buiten toe, maar ze schrikken dan van de kou en gaan op het stoepje staan plassen om na de worp weer om te keren en naar binnen te lopen. Je kunt je voorstellen dat dit stoepje na zo'n winterperiode niet meer het meest smakelijke aanblik geeft. Maar nu is dat weer verleden tijd, na het sopje en de sproeibeurt is het geheel weer blinkend schoon. 




Het hout kan nu mooi opdrogen en wellicht morgen in de olie worden gezet. Daarna heeft het nog even tijd nodig om de olie in te laten trekken en daarna kunnen we de zomerinrichting plaatsen.

Aan het einde van de middag hebben we de witte buitenstoelen in de zon gezet en hebben we genoten van de ondergaande zon. Het voelt als een wonder dit heerlijke zomerachtige weer! 
Wel meer dan dit kan ik er vandaag niet van maken.

Ontvang een hartelijke groet van ons...

Wordt vervolgd......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten