dinsdag 6 april 2021

De zondagen voorbij

Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar ik ben altijd blij dat de zondagen weer voorbij zijn. Geef mij de doordeweekse dagen maar. Ik weet niet hoe het kan maar ik voel me op zondagen altijd een beetje beperkt. Dit terwijl de beperkingen hier in Zweden niet te vergelijken zijn met die in Nederland. Had ik nu daar gewoond dan had ik me echt beperkt gevoeld denk ik.
Nu het dan weer een doordeweekse dag is hebben we een soort van zondag programma gedraaid. (kun je het nog volgen?) 
Na de korte winter van gisteren hadden we vandaag stralend mooi weer maar met een graad of vier nog wel koud. Wij gingen weer lekker lopen, deze keer in Tiveden en daar wordt je vanzelf warm van het lopen. De honden en ook wij vinden het daar heerlijk, en vandaag was ook de 1.5 meter geen probleem, we kwamen niemand tegen.




Toen we ons rondje hadden gelopen (maar een paar km) vonden we het zo jammer dat we al klaar waren dat we besloten het rondje ook nog eens van de andere kant af te lopen. We hebben immers geen haast.

Weer thuis hebben we na de thee de taken wat verdeeld. Gerrit is verder gegaan met de klussenlijst en heeft op allerlei plekken in het huis elektriciteitssnoeren ingekort en vastgezet langs de plint en hij heeft de kapstok gemaakt waarvan een jasophangsteun was afgebroken. Het is een rechtopstaande kapstok 



zo eentje en wat wel grappig is, is dat die in het Zweeds een 'tamburmajor' heet. Dat is een woord dat hoef je maar één keer te horen en dan ken je het. Maar daarboven daar was voor de tweede keer al een steun afgebroken. Een kwetsbaar product dus, gelukkig is het bij ons de reserve kapstok voor als iedereen thuis is. 
Ik heb een heerlijk brood gebakken en een nog lekkerder fröknäcke (zaden knäckebröd). Alles goed gelukt en heerlijk van smaak. En omdat ik toch in de keuken stond heb ik het warm eten ook maar gedaan. Dat werd een Aziatische koolschotel, heerlijk!

Zo rolden we mooi bijtijds de avond in, echt uniek voor ons doen want meestal is het een uur of negen voordat we het aanrecht weer leeg en schoon hebben. Omdat het een heel mooie avond was zijn we nog even een klein toertje wezen doen. Echt niet ver hoor, een klein tochtje over Abberud.


Abberud is geen wereldstad, het is ook amper een dorp te noemen, er staan her en der verspreid een aantal huizen en er is een boerderij. Die boerderij, Abberuds gård genoemd, die is echt geweldig, daar geniet ik elke keer weer van. Op de foto hierboven zie je hem met het deel waar de koeien lekker naar buiten kunnen om daar uit de ruif te eten. Ik ontdekte, omdat ik even op internet zocht hoe je precies Abberud schrijft, dat de boerderij ook een FB pagina heeft. Heel leuk om de foto's en filmpjes te zien en hoe de boer daarover schrijft (maar dat is dan natuurlijk wel in het Zweeds dus daar moet voor een deel van mijn lezers de vertaalknop dan even bij worden ingedrukt). Vanuit Abberud zijn we doorgereden naar Beateberg. Daar werden we getrakteerd op een ondergaande zon die heel mooi over het Vikenmeer scheen. Een sprookjesachtig gezicht.





Tijdens ons ritje hebben we 35 reeën gezien en vele kraanvogels. Het was al iets te donker om ze mooi op de foto te zetten. Maar hier toch even een beeld van vier van de 35.




En hier dan ook nog even twee kraanvogels met wat extra licht van Apple.
De brug bij Brosundet passeerden we ook in de avondschemering, een prachtig plekje. 


Ik vond het vandaag een prachtige dag, deze dinsdag met een zondagse programmering.


Ontvang een hartelijke groet van ons en ..

Wordt vervolgd......

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten