zaterdag 15 februari 2020

Gerrit ligt in de muur

Het stucwerk is boven verwachting mooi opgedroogd. Dat is wel even een pak van mijn hart. Tenslotte steken we er veel energie in en dan wil je ook graag dat het resultaat ernaar is. En dat lijkt zo te zijn. We hebben nu weer goede binnenmuren waaraan we van alles hebben gedaan om het doorslaande vocht buiten te houden. Van alles is dan een goede vochtwerende primer onder de stuclaag op de stenen en de voegen, een stuclaag die met een goedje door het water ook vochtkerend is gemaakt, en als laatste een soort coating op de stuclaag die het vocht ook buiten moet houden. Die coating, LIP VS 30, (kost een godsvermogen) wordt ook veel toegepast in badkamers, het is een soort van rubberachtige substantie. We hebben alle gestucte delen hiermee twee keer ingesmeerd. Dat bracht ons ook nog op een idee. We vonden het eigenlijk wel leuk staan zo een muur met twee kleuren. Twee derde deel wit en eenderde deel in een andere kleur. We hebben daarom nu besloten om het onderste deel te gaan betegelen. Wellicht dat we hiervoor tegeltjes gaan gebruiken in dezelfde grijs groene kleur als de tegeltjes die we al hadden gekocht voor de natte hoek. Ook de vloer wordt grijsgroen dus dat past straks mooi bij elkaar.

De gerepareerde muur is aan het drogen
Aanbrengen van de coating




Hier zet ik het nieuwe stucwerk twee keer in de vochtwerende coating, Dit is dus het deel waar straks de tegeltjes op komen. Ik sta hier in de droogruimte waar ook het verwarmingselement hangt. Dat was in een aluminium kleur geschilderd. Dat vonden we beiden niet zo fantastisch. Ik heb het helemaal afgeschuurd en de schoon-geschuurde roestige delen in een roestwerende primer gezet en daarna een witte grondlaag aangebracht. Een dezer dagen kan  ik hem afschilderen in antiek wit/RAL 9010.


Op de foto hieronder ligt Gerrit in de muur. Hier kun je goed zien hoe dik de muren van onze kelder zijn. Wanneer ik zeg één meter, dan lieg ik niet. Hij plakt hier het kozijn af om de muur te kunnen schilderen.


We hebben alle muren en het plafond in de primer gezet, zo kom ik eindelijk eens door mijn voorraadje primer heen, waarna we ze  twee keer hebben gewit in antiek wit/RAL 9010 muurverf van Beckers.


Aan het einde van de werkdag hebben we de vloeren eerst goed schoongemaakt met een alkalische reiniger nadat Gerrit hem helemaal met een roterende staalborstel heef geschuurd. Toen dit eenmaal goed was gedroogd hebben we de vloer in een speciale primer, LIP primer 54, gezet als hechtlaag voor het later aan te brengen egaline.





Zo zijn we vandaag mooi opgeschoten. Tot nu toe lukt alles heel aardig en hebben we veel plezier in wat we doen. De primer kan vannacht mooi drogen, morgen zien we wel weer.

Wordt vervolgd......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten