vrijdag 21 februari 2020

Update tvättstuga: Vervolg van gisteren


Ik voelde me gisteren al een beetje moe, tijdens het teruglopen van de weefclub naar huis voelden mijn benen als lood en had ik het gevoel niet vooruit te kunnen komen. Nu is dat ook geen wonder natuurlijk want we werken ons, met veel plezier overigens, de pleuris in de tvättstuga. Vanochtend kwam Gerrit me om elf uur wakker maken. Nu had ik vannacht wel even een pauze gehad, ik ga dan altijd even in de keuken zitten om één van de kranten te lezen waar ik toegang tot heb, maar elf uur....dat is me nog niet eerder overkomen. Het ontbijt werd een lunch, heerlijk omelet met groenten, daarop kunnen we wel weer een dagje werken.
Gerrit heeft nu alle tegels geplakt, eigenlijk meer dan we aanvankelijk hadden bedacht. Er waren nog wat tegels over zodat ook de wand waar het aanrecht komt te staan, nog betegeld kon worden.  Het wordt een open aanrecht waardoor de tegelwand in het zicht blijft dus dat staat straks wel netjes denk ik. Aan het einde van de dag was alles klaar en had Gerrit nog één tegel over en kon hij nog net het allerlaatste restje tegellijm uit de emmer schrapen. Mooi alles op! Daar houd ik van. 

nog een extra wandje
De laatste tegel wordt geplakt

De laatste tegel


Mijn vingers zijn langzaam aan het helen en de crash met de deur heeft gelukkig geen blijvende gevolgen gehad. 
Ik ben de dag begonnen met het afschilderen van de diverse kozijnen, gisteren had ik een eerste laag opgebracht, vandaag de tweede. Daarna heb ik met muurverf nog allerlei plekjes bijgewerkt en de nieuw gestucte muren in de droogruimte nog een keer gewit. Ook de deur heb ik afgeschilderd. Al het verfwerk is nu klaar.
De rest van de dag ben ik bezig geweest met het voegen van de tegels. Helaas had ik niet het geluk dat Gerrit had, dat van net genoeg, ik had tekort! We hebben nog wel vier zakken voegmiddel staan maar dan in een andere kleur. Die hadden we aangeschaft voor de grijze tegels maar op het laatste moment heb ik gekozen voor een parelwitte voeg, die ongeveer dezelfde kleur heeft als de verf op de kozijnen. Het gebruik van deze kleur voeg geeft de tegelwand een zachtere uitstraling. De voeg bepaalt best wel voor een groot deel de kleur. Met deze voeg komt ook de rand met kleine tegeltjes mooi uit.
De tegelwand in de droogruimte met voeg


eindstadium op de negende dag

 Wel het is een hele onderneming deze renovatie, wat hebben we er al een uren inzitten. Stel je voor dat je dit laat doen, dan ben je echt wel een kapitaal kwijt aan uren.
Morgen gaan we eerst nieuw voegmiddel kopen, ik hoop maar dat ze dit in Karlsborg hebben en anders wordt het een ritje Töreboda of Mariestad of Örebro, we zullen zien.
Gerrit gaat het luikje morgen een upgrade geven, achter dit luikje zit een ruimte met grote stenen, het is het deel onder de woonkamer, de grote stenen maken dat dit deel niet als kelder benut kon worden. Verder moet hij nieuwe balken maken aan de muur van de droogkamer om de lijnen aan te kunnen bevestigen, de huidige zijn vergaan en gaat hij nog een stroompunt in de droogkamer aanleggen.
En wellicht dat we aan het einde van de dag de vloer in de twee componenten primer kunnen zetten, wie weet.......
het luikje 

 wordt vervolgd.......












Geen opmerkingen:

Een reactie posten