dinsdag 18 februari 2020

Voortgang tvättstuga



We hebben er weer een dag werk op zitten. Zelf ben ik vanochtend al vroeg begonnen met het afkrabben van het kozijn naar de droogruimte. Hierop had ik een aantal jaren geleden Cuprinol verf aangebracht. Nu hadden Gerrit en ik het idee opgevat er een soort van antiek groen voor te kiezen. Gisteren zijn we naar Örebro gereisd om hier een aantal dingen aan te schaffen die we nog nodig hebben. Tegels voor de wand, een stortbak voor aan de muur en nog een aantal gebruiksartikelen voor de renovatie.




Omdat de Cuprinol een buitenverf is en de nieuw aangeschafte verf een binnen product is op waterbasis heb ik uit voorzorg de Cuprinol er afgebrand met een föhn. Dat was wel even krabben. De doorgang naar de droogruimte en het raamkozijn staan nu in de grondverf, het deurkozijn komt later. Daarvoor had ik geen tijd meer omdat we aan het einde van de dag wilden beginnen met het storten van de egaline.  

De eerste tegeltjes

Terwijl ik aan het afkrabben was heeft Gerrit de eerste tegeltjes geplakt. Met een mooi metalen randje op de overgang tussen de rechtop staande tegeltjes en de liggende tegeltjes, op het plateau van de wasmachines en de droger. De ruimte achter de tegeltjes hebben we volgestort met egaline en dat is goed gelukt. Ook in de droogruimte hebben we egaline gestort evenals op de rest van de vloer van de tvättstuga. Morgen doen we dit nog één keer over om die vloer helemaal egaal te maken.



De eerste tegeltjes

Het aanbrengen van de egaline was een heel karwei al zeg ik het zelf. Gerrit en ik hebben dit klusje samen geklaard, Gerrit was de menger en ik de verwerker.
het plateau voor de wasmachines



Dit is een precies werkje omdat de egaline op hetzelfde niveau moet komen als de bovenkant van de tegeltjes.Wanneer we de egaline hebben aangebracht en verdeeld met een lijmspatel rol ik het nog een keer uit met een soort van 'prikroller' om de luchtbellen eruit te rolleren.


 Hier zie je de vloer in de droogruimte. De radiator heb ik vandaag ook nog afgeschuurd en in de primer gezet.

De vloer is nu goed egaal en morgen gaan we nog een laatste toplaag aanbrengen, en gaan we verder met tegelen en met het schilderwerk.


We vorderen maar de eindstreep is nog lang niet in zicht.

Wat ik nog vergeet te beschrijven is de stroomuitval van gisteravond. Gerrit en ik hadden nog maar net tegen elkaar gezegd dat we al de tijd dat we hier wonen nog geen stroomstoring hebben meegemaakt en daar was die al. Toen we gisteren thuiskwamen uit Örebro konden we ons dorp bijna niet zien. Alles was donker. Thuisgekomen hebben we eerst de kaarsen maar aangestoken en hebben we de gehele avond bij kaarslicht doorgebracht. Met elkaar duurde deze stroomstoring meer dan vier uur. De stroom kwam tegen het middernachtelijk uur weer terug. Wij gingen naar boven bij kaarslicht en bliezen de kaarsen uit voor het slapengaan. Hoe romantisch.



Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten