zondag 1 april 2018

Hoppas ni alla har en glad påsk...

Het is vandaag 1 april, eerste paasdag en Fredrik's verjaardag. We vieren ze alledrie en de laatste het meest. We hadden voor ons allemaal een lekker paasontbijt klaargemaakt met Sûkerbôle, warme broodjes en eieren. Na het ontbijt ging ik alweer de keuken in om een buddapestrulle voor Fredrik te bakken. Direct toen deze klaar was hebben we een fika (koffie met iets lekkers erbij) gedaan en de rulle, die geen rulle was maar een gebak in drie lagen, geheel opgegeten. Dat gaf ons een stevige bodem voor de rest van de dag. Vervolgens hebben we een uitstapje gemaakt naar Stenkällegården. Daar is een klein skigebied op ongeveer 20 minuten rijden van ons huis. Omdat er deze winter veel sneeuw ligt wilden we daar graag eventjes kijken. Het skigebied grenst aan Tiveden National Park en naast het skigebied ligt een mooie drie sterrencamping. Er zijn drie pistes en er is een sleeplift. Je kunt er heerlijk een dagje skiën en dat werd er ook volop gedaan. Voor 40 euro per dag kom je een heel eind met de skipas en het huren van een uitrusting. Wij kregen wel wat de kriebels toen we er waren, de pistes waren mooi geprepareerd en niet ijzig. Maar helaas, niet de goede kleding aan en eigenlijk te weinig tijd omdat de middag al een eindje onderweg was etc. We hebben er een wandeling gemaakt, zijn over de camping gelopen en hebben ook hier eventjes op het ijs gestaan. Het is zo ongeveer een van de laatste weken dat het gebied open is, de komende week wordt het warmer. Onderstaand een foto impressie:

Op onderstaande foto zie je een aantal picknick bankjes waar je kunt zitten om te barbecuen.

De camping bestaat eigenlijk uit twee delen. Het deel aan het meer zijn vooral vaste plaatsen. Je hebt er een prachtig uitzicht.

Na deze korte wintersportpret zijn we doorgereden naar Tivedstorp.  Om bij Tivedstorp te komen moesten we dwars door het nationaal park rijden. Daar kwamen we nog deze rotspartijen tegen met enorme ijspegels eraan. Een prachtig gezicht. De natuur is hier nog geheel in winterrust.

Tivedstorp daar komen we 's zomers geregeld, dan is het daar een gezellige en vrolijke boel. Je kunt er leuk zitten en iets drinken of een heerlijk bereide lunch nuttigen. Er is vaak iets te doen op het gebied van muziek en handwerken-kunst. Maar nu in het winterseizoen was het geheel in rust.

Langs het Unden meer zijn we toen weer terug naar huis gereden. Natuurlijk nog eventjes afslaan naar Tived, het dorpje bij het National Park.

Het kerkje mooi gelegen aan het meer.

Ook het Unden is geheel dichtgevroren.

Voorjaarsweer in winterse omstandigheden dat hadden we vandaag opnieuw. Vårvinter (voorjaarswinter) wordt dat hier genoemd! We genieten ervan!