woensdag 11 april 2018

Plogging....


Ik weet niet hoe het in Nederland is maar wij hebben hier heerlijk lenteweer. Dat nodigt uit om te gaan wandelen en te genieten van de prachtige natuur hier om ons heen. Dat hebben we vandaag ook uitgebreid gedaan. Onze honden hebben hier geen moeite mee. Ze vinden het net als wij heerlijk buiten.
Tijdens onze vorige wandelingen vond ik het jammer dat her en der zwerfvuil in de natuur ligt. Ik had al eens de gedachte gehad om een rugzakje mee te nemen om zo wat van dit zwerfvuil op te kunnen rapen. Vandaag dacht ik eraan dit zakje mee te nemen tijdens de wandeling. 





 Ik was nog maar net bezig of ik had al een zak vol. Gelukkig kwam ik een publieke afvalcontainer tegen op een speelplaats zodat ik mijn tas kon legen. Op de terugweg deed ik dat nog een tweede maal. De container zat daardoor bijna helemaal vol met zwerfvuil.
Het heeft een naam ook wat ik doe.....het heet plogging. Plogging is bezig de nieuwe hype in Zweden te worden. Joggen en oprapen.
Wanneer iedereen dat een dag in de week doet...moet je zien hoeveel vuil we dan uit de natuur kunnen halen. Vuil dat niet vergaat zoals plastic en blik. Beter is het natuurlijk dat het vuil er niet in komt maar we leven nu eenmaal niet in de perfecte wereld. Vandaag heb ik de ene kant van de weg gedaan, morgen kunnen we de andere kant om wandelen en dan kan ik ook de andere kant van die weg opruimen. O ja het woord 'plogging' is een samenstelling van de woorden 'jogging' (voor mij is dat wandelen want ik jogg niet) en 'att plocka' wat plukken/opruimen betekent.

Nu het weer zo lenteachtig is begin ik ook al een beetje na te denken over mijn moestuintje. Daarin staan op dit moment uitsluitend aardbeien (en die eet ik niet meer omdat ze stikken van de koolhydraten). Ik ben al eierdozen aan het verzamelen. Deze kan ik vullen met teelaarde waarin de zaadjes  kunnen ontkiemen zodat ik jonge plantjes krijg die ik vervolgens in mijn moestuin kan planten. De såjord (teelaarde) is al gekocht.
 Gerrit is vandaag weer bezig geweest met het maken van een van de koven.
 Hij heeft een stralende lach want zijn product is heel goed gelukt. Hij heeft prachtige messcherpe hoeken gemaakt aan de koven. Dit dankzij zijn nieuwe kapzaag en zijn precisie natuurlijk.
 Bovenin de koof heeft hij een stukje MDF plaat gemonteerd. Hierin kunnen we de gordijnrails straks gaan schroeven.

 Het lijkt zo op de foto wel een grafkist maar het is toch echt een koof. De schroefgaten moet ik eventjes dicht plamuren. Dan een laagje grondverf en daarna aflakken maar.
 Wanneer dat allemaal af en droog is kan hij worden gemonteerd. Daartoe zijn er hoekjes aangebracht maarmee de koof aan de wand kan worden bevestigd.
Ik heb mijn tweede gordijn halverwege zodat binnenkort het eindresultaat daar is. Het komt zo perfect voor elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten