donderdag 7 april 2022

Wat een sneeuw vandaag



Wat is er vandaag veel sneeuw gevallen. Deze winter hadden we eerder ook al sneeuw maar een sneeuwbui als vandaag die hebben we overdag nog niet gehad. De hele dag sneeuwt het dikke vlokken. Het is overigens overdag boven nul dus de sneeuw dooit voor een deel ook snel weer weg. Desalniettemin is het beeld nu overal weer wit en het is glibberig op straat. 
Nu het 1 april is geweest mogen de winterbanden van de auto weer worden gewisseld. Gerrit heeft het ook al een paar keer benoemd maar steeds zijn er sneeuwverwachtingen in het weerbericht en dan blijf je toch wat voorzichtig. Vandaag zijn we niet erg veel buiten geweest, het is miezerig en koud! De zomerbanden staan kalm te wachten in het hoekje van de garage. Onze honden moesten het vandaag doen met een iets kortere wandeling dan die ze gewend zijn. Ik merk aan Gösta dat hij zijn energie nog niet helemaal kwijt is. Morgen dan maar weer.


de hele dag dikke vlokken

Tijdens ons werkoverleg aan de ontbijttafel, iets dat we elke dag doen, besloten we in de taakverdeling dat Gerrit zich zou bekommeren over een aantal gaten in de garagevloer. We hebben nog een zak beton staan en die kan hij daar mooi voor gebruiken. Die gaten zitten er al sinds we hier wonen maar nu we de boel mooi hebben opgeruimd en schoongemaakt en ook de riolering weer op orde is wil hij de gaten ook weg hebben. Ik stelde voor me te ontfermen over de ribradiator van de overloop. Eerlijk gezegd was ik die al een beetje vergeten en schreef ik een poosje terug zelfs al dat we de laatste klusjes van de overloop hadden afgerond. Een trouwe lezer van dit blog vroeg me toen of we de ribradiator ook weer ophangen of deze achterwege laten. Wel dat laatste is allerminst het geval, die hebben we echt nodig wanneer het in de winter diep koud is.
Dus vanochtend de ribradiator op de tafel in de werkplaats gelegd en zorgvuldig afgeschuurd en ontvet. De laatste ribbetjes daar kreeg ik hulp bij van Gerrit, toen hij zijn betonklus had afgerond.
Na de thee was de schuurklus klaar en konden we beginnen met het spuiten. Dit soort radiatoren doen we niet met de kwast, het is erg moeilijk om ze dan goed en mooi in de verf te krijgen. Je komt met de kwast bijna niet tussen de ribben.

Hier ligt hij klaar om gespoten te worden. Wel niet helemaal want als je goed ziet dan zie je dat de bovenkant al een beetje witter is dan de rest. We hadden echter wat opstart problemen met de verfspuit. Natuurlijk hadden we die na de vorige spuitklus goed schoongemaakt maar toch zie je dat de diverse onderdelen vast gaan zitten. We zijn eerst een uurtje bezig geweest om de verfspuit op orde te krijgen en het spuiten op zich neemt ook wel een uurtje. We kunnen namelijk niet in één keer doorspuiten met onze compressor. De druk zakt steeds onder de twee atmosfeer en dan doet de spuit het niet meer mooi. Het is dus even spuiten en weer druk opbouwen.


Op dit moment ligt de radiator te drogen, morgen herhalen we het hele proces nog een keer en dan is het denk ik wel klaar. Dit is de vierde radiator die we op deze manier onder handen nemen en ik moet eerlijk zeggen dat ze er erg van opknappen. Aanvankelijk waren we van plan er radiator kasten omheen te maken, daarvoor hadden we voor we hier definitief gingen wonen in NL ook al gevlochten bekleding gekocht, iets wat je op rollen kunt kopen. Tot op dit moment staat dit in onze opslag en ik vermoed dat we het niet gaan gebruiken. Een dergelijke kast geeft toch altijd een beetje warmteverlies en dat laatste proberen we met z'n alle tegen te gaan toch....

Nog even een laatste foto met naar ik hoop de laatste sneeuw van dit jaar.

Ontvang een hartelijke en vredevolle groet van Gerrit en mij....

Wordt vervolgd!








 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten