dinsdag 26 april 2022

Nou ja....niet door de keuring?

Voor vandaag stond de agenda wederom nogal vol. We moesten vroeg opstaan omdat we om half 10 een afspraak hadden bij de camperdealer in Stenstorp. Die zou het autodeel van de camper een servicebeurt geven en nog een ander klusje aan de camper uitvoeren. Die afspraak was al een aantal weken geleden gemaakt toen we destijds met Bosse voor service naar Stenstorp waren gereden en men de afgesproken service van het autodeel (je hebt service voor het autodeel en voor het camperdeel apart) toen vergeten was uit te voeren.

Omdat het voor ons best wel een reis is naar Stenstorp, naar de Kabe dealer Erikssons husvagnar, hadden we de keuring van Bosse ook aan deze reis gekoppeld. In Zweden is het zo dat een vervoersmiddel een bepaald aantal maanden na aankoop gekeurd moet worden, de tweede keuring is dan 24 maanden na de eerste keuring en de andere keuringen steeds na 14 maanden. Die keuringen vinden niet plaats in de garage van de dealer maar in onafhankelijke keuringsstations. Wij hadden een afspraak gemaakt bij OPUS in Skövde. Het paste allemaal net. Half 10 in Stenstorp voor service, 12 uur terug in Skövde zodat we nog net een boodschapje konden doen en 13.00 uur voor de keuring. 


Wij zaten er niet echt over in, over de uitkomst van de keuring. We zijn immers in het bezit van een nieuwe camper. We lieten de keurmeester en de keurvrouw rustig hun werk doen. Een half uurtje keuren voor 100 euro. Na de keuring konden we komen en daar werd ons verteld dat Bosse niet, ja echt je leest NIET, door de keuring was gekomen. Er was namelijk een fout ontdekt in de afstelling van de lampen voor.


 We vertelden de keurmeester dat we net voordat we naar de keuring gingen een servicebeurt voor het autodeel bij de dealer hadden gehad. De keurmeester vond dat Eriksson's dan een slechte beurt maakte en blijkbaar niet naar de lichten had gekeken. Wij waren het met hem eens en reden linea recta terug naar de dealer. Weer aangekomen bij de balie stond de chef monteur net in het kantoor en keek mij aan. Ik overhandigde het keuringsrapport en vertelde dat we niet door de keuring waren gekomen. Hij vroeg nog net even waarom niet, wat dan de gebreken waren waarop ik hem vertelde over de foutieve afstelling van de lampen. Hij zei niet zoveel, behalve dan dat ze er direct naar zouden kijken.

Het stellen van de lampen is geen grote klus maar het was wederom een half uurtje wachten. De chef hebben we niet meer gezien, de monteur die de lampen heeft gesteld zei ook niet heel veel en wij zijn weer terug gereden naar het keuringsstation. Lampen gekeurd, 3 minuten werk, 25 euro betalen voor de herkeuring en toen was alles in orde. Ondertussen waren wij al 7 uur onderweg. Gelukkig, de rest van de keuring was helemaal goed en er mankeert niks aan Bosse maar inwendig kookten wij toch wel. 

Direct na aankoop van Bosse bleek in een regenbui dat de raamwissers het niet deden, er moest een nieuwe set worden besteld en die levering zou 3 weken duren, dus drie weken niet weg. De uiteindelijke reparatie nam nog geen 10 minuten in beslag en de extra set bleek helemaal niet nodig. In de zomer toen het erg warm was bleek de airco niet te werken vanwege een vastzittend ventiel als gevolg van  ongebruikt staan in de showroom en nu blijkt dat de lampen verkeerd stonden afgesteld en we niet door de keuring komen. Wanneer je nu bij de aflevering van een nieuwe camper een lijstje hebt van dingen die je moet checken en dit even afvinkt na de check dan voorkom je toch dit soort dingen. Dan voorkom je ook dat wij weet ik hoe vaak de reis naar de dealer moeten maken en er toch wat een kater aan overhouden. Onze Kabe is verder helemaal prima hoor en we kunnen er heerlijk mee reizen en er goed in vertoeven daar is nu niks mis mee. Het is een wonderschone camper. Maar dit soort dingen dat hoeft eigenlijk niet wanneer de dealer zijn werk goed doet. Daar is immers de prijs voor de service ook naar, die is ook heel goed! Je wilt toch graag dat er zorgvuldig met je camper en met de service wordt omgegaan. We hopen nu dat alle kinderziektes aan kant zijn en we dit soort van akkefietjes niet meer mee hoeven te maken. 

Eind van de middag waren we weer thuis, beiden erg moe van de frustratie. We hopen nu maar dat vanaf dit moment de zaken goed gaan lopen en dat het bij één reisje Stenstorp per jaar blijft. Wij zijn niet echt van moeilijk doen en vervelend zijn maar we zitten nu wel even aan de max.

Ondertussen zitten we nu weer gemoedelijk in onze keuken. We groeten jullie allemaal van harte en wensen iedereen vrede toe in het hart en in het leven zelf.

Wordt vervolgd......



1 opmerking:

  1. Wat een pech, dan wel slordigheid, twee keer "pech" bij dezelfde dealer...
    Misschien de volgende keer toch maar naar Kristinehamn?
    Hopelijk is de rest wel allemaal goed "geservicet".
    Nu maar gaan genieten van de camper.
    De blog over de vlaggemast vond ik interessant om te lezen. Wij hebben hem vorig jaar "gestreken". Dat ging bijna mis...de mast was al heel oudverrot dus hebben we hem maar weggehaald.
    Groet, JET

    BeantwoordenVerwijderen