woensdag 19 mei 2021

Met een peukje in de rechterhoek van zijn mond

Om één uur vanmiddag hadden we een afspraak gekregen voor het repareren van de raamwissers van Bosse. De mededeling was dat de onderdelen nu door Kabe waren geleverd en dat wij konden komen. Blij verheugd dat het nu zover was vertrokken wij om half twaalf. We hebben ongeveer één en een half uur rijden naar Stenstorp, daar waar de dealer zit. Onze reis verliep voorspoedig en wij waren om half één al ter plekke. We weten inmiddels dat het dan lunchtijd is, dat is heilige tijd in Zweden, dus wij melden ons niet en hebben een boek gepakt en zijn gaan lezen. Tegen de klok van één kwam er een man naar onze Bosse gelopen. Peukje in de mond en schroevendraaier in de hand. Gerrit zei nog ' de expert komt erbij'. Ik dacht nog: ' een reparatie met een schroevendraaier komt dan wel goed'. De schroevendraaier gebruikte hij om een dopje van de raamwissers te wippen om daarna met een sleutel de raamwissers te demonteren. Toen hij de raamwissers eraf had gehaald vroeg hij aan gerrit om de wissers even aan te zetten. Wel dat functioneerde allemaal prima. Het motortje van de raamwissers doet het goed en de stang die door dit motortje wordt aangedreven ging prachtig heen en weer. Niks aan het handje. Toen monteerde hij de raamwissers weer terug, nog steeds met het peukje in de rechterhoek van zijn mond. Hij zette ze nog even goed neer op het raam, drukte ze aan, sleutelde ze vast en vroeg toen om nog even een 'provkör' te doen. Heel mooi gingen de wissers parallel over het raam. Dus niets nieuwe onderdelen, niets ingewikkelds. De raamwissers waren gewoon in een te lage stand gemonteerd en konden daarom door het motortje niet over het laagste punt heen worden getrokken. Deze monteur heeft ze iets hoger gemonteerd en binnen 15 minuten was de reparatie, waar wij meer dan twee weken op hebben moeten wachten, gefixed!!
Gerrit zei nog tegen hem dat de chefmonteur Niklas nog wel iets van hem kon leren. Die was er namelijk een aantal uren mee bezig geweest. Hij moest even lachen en liep toen mijn zijn peuk in de mond weer terug de werkplaats in na ons nog een laatste groet te hebben gegeven. De bestelde onderdelen liggen nu ongebruikt in de werkplaats.
Wij zijn weer naar huis gereden en hebben af en toe de raamwissers even geprobeerd. Ze doen het prima.
Weer thuis aangekomen vonden we dit eigenlijk het moment om er nu eens een paar dagen met onze Bosse op uit te trekken. Alles doet het nu tenslotte! We hebben tijdens het theedrinken een lijstje gemaakt van alles wat we nog bij elkaar moesten zoeken. Dat was wel te overzien en anderhalf uur later zijn we vertrokken. Het doel was om in Habo, dat ligt heel dicht bij Jönköping, op de camping te gaan staan.  Die camping was van Rob Lenting, een NL-der en we wilden wel eens bij hem gaan kijken. Ik wist dat hij zijn camping te koop had staan en toen we aankwamen hoorden we dat die verkoop inmiddels heeft plaatsgevonden. Fijn voor Rob Lenting maar nu zullen wij hem niet meer ontmoeten denk ik. Zo gaat dat soms.
Ik dacht dat het goed zou zijn dat ik het stuk nu eens zou gaan rijden. Ik wil me ook goed met Bosse  kunnen redden. Dat ging gelukkig zonder problemen. hij rijdt als een personen auto alleen iets trager allemaal.

De weersverwachtingen zijn niet heel erg positief maar vandaag scheen de zon en was het heerlijk rijden. We hebben een mooi plekje op de camping, morgenochtend kunnen we douchen en vannacht hebben we stroom. Van alle gemakken voorzien dus. Morgen rijden we naar Småland om daar een beetje rond te toeren. We gaan zeker een rondje langs het Åsnen doen en eventjes een kijkje nemen in Åsnen National Park.

Gerrit heeft zich ingeschreven voor een cursus op internet en doet in zijn vakantie trouw zijn huiswerk (maar valt er ook wel eens even bij in slaap). De Muppets liggen lekker op hun nieuw verworven plekje en Gösta moet zijn plekje nog wat vinden. Hij is nog wat pieperig. Je moet het ook allemaal maar snappen.

Wij moeten het zelf ook nog wat leren. Het blijkt dat camper chauffeurs elkaar groeten op de weg, net zoals motorrijders en vrachtwagenchauffeurs dat doen. Een ander ding is dat campermensen vroeg gaan slapen. Het is nu 9.15 en bij ons op het veldje staat nog twee andere campers en die hebben de luiken al dicht. Overigens is het voor de rest nog zeer rustig op de camping. Voor Gerrit en mij begint de avond pas. Wij zullen morgenochtend dan ook wel iets minder vroeg op stap gaan vermoed ik.

Wel we hoeven nu niet meer regengestuurd te rijden we zullen zien hoelang we het volhouden. Thuis is het gras gemaaid en hebben de planten water gekregen en is de koelkast leeg.....dat geeft ons de ruimte. Heerlijk om weer eens te camperen (als je dat nog zo mag noemen).

Tot zover, ontvang een hartelijke groet van ons en wordt vervolgd.....