woensdag 26 mei 2021

Even bijpraten over ons reisje met Bosse

Ja we hadden een aantal dagen heel slecht bereik met ons internet zodat het bloggen er even bij in schoot. Dit zal dus wel een blogje worden van even bijpraten over ons reisje met Bosse.

Vanaf de camping bij Ryd zijn we naar Tingsryd gereden. Dat is een klein stadje en er is verder niet zo heel veel te beleven, de reden dat we er naartoe gingen is de Börjes. De Börjes is een winkel waar ik soms van droom. Ik ben niet supergek op winkelen maar een winkel waarin je lekker een beetje kunt rondneuzen en waar je van alles kunt vinden waarvan je denkt 'dat ze dit hier hebben', dat vind ik wel heel erg leuk. De Börjes is zo'n winkel, vinyl op de vloer en TL lampen aan het plafond en ik moet toegeven....iets opgeruimder dan de vorige keren dat ik er een bezoek bracht, vooral het deel met huishoudelijke artikelen. Meestal lopen we er samen te neuzen maar omdat we de honden in de garage van Bosse hebben is Gerrit bij hen gebleven en ben ik alleen gegaan. Dat was wel een beetje minder leuk dan samen. Deze keer heb ik vooral gekeken en niet veel gekocht, slechts een paar kleine dingetjes. Maar leuk om er weer eventjes te kijken en de sfeer te proeven.

na mijn bezoekje aan de Börjes zijn we door een puntje Blekinge (een ommetje) doorgereden naar de kust waar we een kleine camping vonden bij Bergkvara. We stonden daar prachtig met uitzicht op zee en super nette voorzieningen. Een plek om naar terug te keren want naar het schijnt is er ook de mogelijkheid Thais te eten. Wellicht iets voor een volgend bezoek.

De volgende ochtend reden we naar Öland. Gelukkig had ik bij de Börjes een paraplu gekocht want de rest van de dag regende het pijpenstelen. Het spoelde de gehele dag. We zagen onderweg......

de bekende molentjes op Öland

de ruine van het kasteel bij Borgholm

De tuin bij het buitenverblijf 'Solliden' van de koning

We zijn overal even geweest maar hebben niets gezien vanwege de stromende regen. Eén geluk, de raamwissers doen het prima.

We zijn doorgereden naar het noordelijkste puntje van Öland en hebben daar op een camperplek gestaan bij Grankullavik. Ik vind die plekken allemaal met mijn Ställplatser app. die heel goed werkt. Bijna alle plekken staan erop en daarbij ook een beoordeling in sterren en een beschrijving door mensen die er zijn geweest. Zo krijg je redelijk betrouwbare info over de plaatsen. De plek bij Grankullavik was ook weer prachtig met vol uitzicht op zee en super schoon sanitair. We hebben daar de buien over ons heen laten waaien en later op de avond werd het droog. Tijd voor een lekkere wandeling want ook dat hadden we nog niet gedaan en ons vee werd al een beetje ongeduldig.

Vandaag dat is dan woensdag, hebben we een heerlijke dag, het is de hele dag droog en tegen de middag brak de zon door. We zijn langs de kust weer tot halverwege het eiland afgezakt en hebben hier en daar een eind gelopen om iets te bezien. Zoals bijvoorbeeld Långe Erik.

En gewoon even lopen langs het strand, onder de indruk van de vele stenen die er liggen en die door de golven van de zee zo mooi rond afslijten, net Boulderbeach in Nieuw Zeeland.

We zijn ook nog even gestopt voor een wandeling naar een dorp uit de ijzertijd. Het schijnt dat op Öland vele van deze dorpen zijn geweest en die waar wij  waren is daarvan één van de best bewaarden. We zijn over de plek gelopen waar restanten van huizen en stallen zijn te zien. Voor ons was het eventjes 'snuiven aan' want archeologie en zeker die van de ijzertijd daarin zijn wij ziende blind.

Zo halverwege de middag hebben we een gebakje gekocht. Gisteren hoorden we namelijk van Suzanne dat ze een heel mooi aanbod heeft gekregen voor een nieuwe baan, dat aanbod dat heeft ze vandaag aangenomen. Ze is er echt superblij mee en ze gaat er een mooie nieuwe uitdaging in tegemoet.

Vannacht staan we op een ställplats bij Kårehamn, wederom een plek met prachtig uitzicht over zee. Hier kunnen echt veel campers staan maar vanavond is het rustig. Ik zie een stuk of zes collega camperrijders staan. Overal waar we staan is het muisstil, we zijn ver weg van alle drukte.
Tot nu toe bevalt het camperleven ons zeer goed. We rijden zoveel als mogelijk en met een slakkengangetje over binnenwegen en we zien wel wat de dag ons brengt. Nu de honden allemaal weer goed gezond zijn komen we de nachten ook ongeschonden door en dat helpt ook mee in het genieten.

Tot zover en weer bijgepraat!

Ontvang een hartelijke groet van ons en wordt vervolgd.......