donderdag 19 maart 2020

Het kleine spoelbakje en Jip en Janneke laarzen om mee te tuinieren

Gisteren voelde ik me niet helemaal lekker en ik was natuurlijk al bang dat ik Corona zou hebben. We liepen gisteren naar Näs en ik kon het ene been maar amper voor het andere krijgen en ik had spierpijn in mijn benen en ik was hondsmoe. Vannacht heb ik heerlijk geslapen en vandaag is er niets meer aan de hand. Gerrit, zorgzaam als hij is, mat nog even de temperatuur in mijn oor en dat was helemaal oke. Er lijkt dus niets aan het handje. 
Na ons ontbijt hadden we vandaag geen persconferentie te beluisteren. Vanavond wel weer toen bekend werd dat minister Bruno Bruins om gezondheidsredenen ging aftreden. We volgen de berichtgeving in NL op de voet evenals die in Zweden en we hebben het er maar druk mee. In NL zijn nu 2000 bevestigde gevallen en dat getal mag je geloof ik gerust keer zes doen voor het totale aantal in de bevolking en in Zweden was vandaag het aantal bevestigde gevallen ruim 1400 en ook dat mag dus keer zes. Per dag zie je nu de toename groeien en dat is ook de verwachting. We zijn nog lang niet op de top.
Er worden nu een aantal middelen die al bestaan en al zijn goedgekeurd voor andere aandoeningen zoals o.a. Ebola en Malaria, getest op bruikbaarheid bij Corona. Het gaat om de middelen: Remdesivir, Lopinavir en Ritonvir, Interferon beta en Chloroquine. Deze middelen zouden eventueel gebruikt kunnen worden voor die mensen die heel erg ziek zijn geworden, om het ziekteproces af te remmen en zo het aantal overlijdens te beperken.
Omdat het al goedgekeurde medicijnen zijn kunnen deze op korte termijn beschikbaar zijn. Alle beetjes helpen. Zo lazen we ook dat bij de Jumbo in Dokkum nu glazen schermen bij de kassa staan om zo het personeel af te schermen van de klant. Bij het betalen komt de klant namelijk in de anderhalvemeter zone en neemt de kans op besmetting daarmee significant toe. Tijdens het boodschappen halen had ik zelf ook al eens gedacht dat zo'n caissière daar maar kwetsbaar zit. Een goed idee van meneer Jumbo in Dokkum.

Vandaag hebben we de taken wat verdeeld. Gerrit is verder gegaan met het maken van het spoelbakje. Hij vindt het een heel geknutsel en heeft er bijna net zoveel werk van als het maken van de grotere aanrechtbladen. Het zit nu in elkaar en moet nu eerst worden geschilderd alvorens het aan de wand wordt vastgezet. Nu maar hopen dat er straks water uit die kraan komt. Dat hebben we nog niet getest uit vrees dat wanneer we hem eenmaal open hebben het sluiten een probleem gaat worden. De proef op de som moet dus nog plaatsvinden. Het meubeltje wordt weer wit en onderop komt nog weer een plankje van vloerdelen net zoals bij de andere werkbladen. Het wordt een spoelbakje voor bijvoorbeeld emmers met vies sop en voor het schoonmaken van vieze dingen, zoals  verfkwasten en rollers.


Omdat het vandaag heel mooi en lenteachtig weer was ben ik een beetje gaan tuinieren. Expres schrijf ik tuinieren en niet werken. Met kerst had ik namelijk onder de kerstboom een paar nieuwe Jip en Janneke laarzen gekregen met daarbij een paar prachtig gedecoreerde tuinhandschoentjes. Dat heeft natuurlijk een reden. Want wanneer ik in de tuin aan het werk ben, of ergens anders, dan werk ik altijd alsof ik de trein moet halen. Ben ik eenmaal los dan wordt het bij mij altijd ploeteren. Ik kan daar niets aan doen het gaat vanzelf. Ik weet dan ook van geen ophouden. De stop komt pas als het klaar is. En dan ben ik meestal ook zeer voldaan en daardoor niet zo moe.
Maar ik kreeg nu dus onderstaande mooie laarzen en handschoenen en dat is materiaal om mee te tuinieren. Tuinieren is gezellig iets doen en ook eens om je heen kijken en genieten van wat er allemaal om je heen is en eigenlijk zou ik ook nog een hoedje op moeten hebben. Daar staan die laarzen voor. En zo is het nu vandaag ook gegaan. Steeds keek ik naar mijn laarzen en dat riep de gedachte op van 'tuinieren Johanna'. Ik ga deze laarzen vaker aandoen wanneer ik in de tuin aan het werk ben. Mijn ploeterlaarzen laat ik voorlopig even staan, die zijn voor het zwaardere werk.
Heel gezellige laarzen
 Ik heb slechts wat beukenootjes en bladeren bij elkaar geharkt en na een paar uurtjes ben ik zelfs gestopt. Voor vandaag was het genoeg. Maar het was heerlijk in de tuin, de temperatuur was heerlijk en de vogeltjes zongen hun hoogste lied en de sneeuwklokjes en krokussen bloeien volop. Alle heesters beginnen nu uit te lopen. Het wordt nu echt lente, een heel verschil met vorige week.


Ja en onderhand zit ik ook alweer een aantal dagen zonder een breiwerkje. Ik dacht zo, nu we meer binnen zitten met de Corona dat het wel goed zou zijn toch weer iets op mijn rondbreipennen te zetten. Overigens ben ik in het traject van breien aan de trui van Gerrit wel drie breipennetjes (die ik aan een snoertje kan schroeven) kwijtgeraakt. Gelukkig kan ik ze online bestellen zodat ik mijn setje straks weer compleet heb.
Gerrit ontfermt zich de afgelopen dagen in de avonduren over de belasting formulieren. De Nederlandse zijn nu ingevuld en aangeleverd en nu is hij met de Zweedse aan het werk. Die van mij is zomaar klaar het meeste staat ook al ingevuld maar zijn eigen formulier heeft iets meer voeten in de aarde. Wanneer hij alles klaar heeft gaan we er samen nog even naar kijken, op mijn verzoek, anders gaat alles net iets teveel langs mij heen. Maar mijn hobby is het niet!


Wanneer hij de formulieren heeft ingevuld leveren we ze digitaal aan en per kerende email krijg je dan een voorlopige aanslag die je direct kunt betalen. Alles geautomatiseerd. Dan is het ook maar weer klaar.

Wel dat waren de belevenissen van vandaag.

Wordt vervolgd.....

4 opmerkingen:

  1. Dit wurdt de tredde kear dat ik disse reactie opskriuw...

    Krekt klear seker disse blog. Wy ha krekt in healoere mei Lia stien praten. Dy fertelde dat sy no ek sa’n skerm bouwd hawwe yn de winkel en dat sy oant ferfelens ta oan de minsken moat utlisse weom at dat noadich is. Lia freeche ek noch hoe’t it by jim is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja ik hie trije keer deselde opmerking skrean troch dy. Ik moat se earst goedkeure foardat se op de blog komme. Ik ha dizze blog der krekt op stean dat kloppet. Ik hie ek al yn de krante lezen dat der yn neifolging fan de Jumbo folle winkels binne dy't ek sa'n skerm oanskaffe. Tink dat ut un goed idee is!! Kinst wol tsjin Lia sizze dat ut goed maai us gjit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah... See komme wol oan dus. Ah.. see komme will on dus. Ah... See komme wol oan dus.

      Verwijderen
    2. ja se komme wol oan, ja se komme wol oan, ja se komme wol oan!!!

      Verwijderen