zaterdag 21 september 2019

Boer en kunst en lekker eten bij Suzanne en Fredrik...

Op mijn middelbare school had ik een vriendin Hilda. Drie jaar lang heb ik trouw naast haar gezeten en we hebben in die tijd veel lol met elkaar beleefd. Hilda rook naar de boerderij, ik vond dat lekker ruiken, haar vader was boer en haar moeder was creatief en was veel in het buitenland geweest. Moeder sprak vloeiend Frans, iets wat ik niet begreep, dat je dat kon!! Ik heb goede herinneringen aan die tijd en aan Hilda en haar ouders aan boer en kunst!!


Vandaag bevond ik me wederom weer in de combinatie boer en kunst maar dan elders. In Karlsborg was het namelijk 'bondensmarknad' in combinatie met de Konstpromenad. Wij zijn met z'n drieën daarvoor naar Karlsborg gereisd. De organisatie had veel geluk met het weer want op deze eerste herfstdag was het prachtig zomerweer met bijbehorende zomerse temperaturen. Dat was wel even echt genieten.


 Zo was onze ontvangst in Karlsborg!
De Konstpromenad (konst is kunst en promenad is wandeling maar dat spreekt bijna voor zich) stond heel goed aangegeven. Een grote pijl met Konst met nog een wapperend lint aan het bord. Locale kunstenaars hadden verspreid over een wandelroute de presentatie van hun werk. Het ging om schilderkunst, beeldhouwkunst, handwerkkunst, kunst met aardewerk en fotografie. (het gevaar van een rijtje is dat je iets vergeet maar volgens mij was dit het ongeveer). De kunstenaars waren zelf aanwezig bij hun werk, iets wat mij verschrikkelijk lijkt. Zo mensen even vluchtig zien kijken naar waar jij uren met hart en ziel mee bezig bent geweest, maar goed, ik ben dan ook geen kunstenaar en het is mijn probleem niet.


Wij gingen steeds even twee bij twee omdat de honden niet mee konden naar de kunst.
Zij moesten even wachten, iets wat ze niet zo leuk vinden. Met een oor omhoog zijn ze alert tot we weer compleet zijn.


Aan het Vättern is een Bageri annex koffiehuis. Ook daar was kunst uitgestald en wij gingen daar in het atelier even kijken. Onderweg naar het atelier zagen we onderstaande tafeltjes met prachtig mozaïek. Kunstwerkjes op zich. In het atelier stond volgens Gerrit Surrealistische kunst uitgestald (samenvoegen van dingen uit de werkelijkheid op een onwerkelijke manier) Gerrit wist nog precies de definitie van hoe hij het vroeger heeft geleerd.




Wij hebben er ook even een heerlijke fika genoten nu we er toch waren en ik werd daar ook nog getrakteerd op twee prachtige Barsoi  honden. De Barsoi wordt ook wel de hond der Tsaren genoemd, het is een Russische windhond. De Barsoi was van oorsprong een hond voor de adel, en werd gebruikt voor de jacht op klein wild. Het zijn mooie, zachtaardige honden met een krullende vacht.
Maar dit alles even terzijde.
Behalve de kunst was er ook nog een boerenmarkt. Ook die hebben we bezocht. Je kon er allemaal zelf gekweekte of zelf verwerkte producten kopen. Helaas voor de boeren waren wij kijkers en geen kopers.






 Op de markt was het gezellig druk. Mensen staan genoeglijk even met elkaar te kletsen, zeker een functie van een dergelijke happening, elkaar ontmoeten.

Dit vond ik dan ook wel weer aandoenlijk. Twee Alpaca's. Wat een lief gezicht deze beesten!. Met een krullende bos haar op hun kop en de bruine had ook van die vooruit stekende tanden, wat hem een aandoenlijke uitstraling gaf.


 Maar ook de witte vond ik erg leuk.

Greetje heeft er ook nog een paar foto's van genomen:




Dit soort apparatuur dendert ook regelmatig bij ons door het dorp. Onze plaatselijke boer is voorzien van goed materieel, zoals dat op bovenstaande foto. We beseffen ons dan terdege dat we 'på landet' wonen.

Na ons bezoek aan de markt zijn we nog even door de vesting in Karlsborg gelopen. Ook daar begint de herfst al een beetje te komen.

 Maar zoals Fredrik zegt, in Zweden spreekt men pas van herfst als de gemiddelde temperatuur een week lang onder de 10 graden zakt en de score van vandaag brengt dit gemiddelde weer flink omhoog. Een heerlijke zomerse dag.

 Al met al hebben we een aantal uren over de markten gelopen. Om half vijf waren de honden uitgeput! Ze konden geen poot meer verzetten.



 Gisteren hadden we ook al zo'n leuke dag. Die dag begon met het winterklaar maken van de motor van de boot (wat ik persoonlijk dan weer een wat minder leuk klusje vind). Gerrit heeft de thermostaat eruit gehaald, dat is ergens voor nodig ik meen me te herinneren dat die eruit moet omdat de antivries anders niet in de motor wil, wanneer die nog niet warm is gaat de thermostaat niet open. Maar vergeef me wanneer ik ernaast zit met mijn uitleg. Daarna moest ik de antivries in de wierpot schenken en later het water uit het motorruim dweilen.  De boot had namelijk even zonder tent gelegen. Daarna heb ik ook het dek nog even schoongemaakt en de gangboorden want ik was toch bezig met de niet leuke werkjes.
Daarna knapte de kwaliteit van de dag hard op.We gingen weer naar Skövde. Deze keer naar het stadscentrum. Daar hadden we ook even een fika en Greetje wilde graag even naar de Indiska. Dat is een van alles wat winkel waar zij altijd leuke servetten koopt. Aan het einde van de middag hebben we inkopen gedaan voor het avondeten en zijn we naar Suzanne en Fredrik gegaan.
Daar hebben we heerlijk gegeten. Rijstevellen met allerlei ingrediënten samen met een heerlijke stukje verse zalm. Hieronder staat Fredrik de zalm te bereiden. Het is een topkok net zoals de anderen.


De chef en de groentensnijder...

De zalm...heerlijk!


 Ja en wij moesten even lachen voor de foto maar zaten eigenlijk watertandend te wachten tot een ieder aan tafel kon gaan. We hadden een  lekkere en bovenal super gezellige avond!

Inmiddels is het alweer weekend (ruimschoots) en wensen Gerrit en ik een ieder morgen nog een fijne zondag toe!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten