zaterdag 30 september 2023

Jutland door en nu weer thuis


Gisteren maakten we een lange tocht. We reden door Zuid en Noord Jutland. Jutland is niet het meest spectaculaire deel van Denemarken als je het mij vraagt. Het is vrij vlak en er is veel weiland. Het deel dat wij erg leuk vonden is op het kaartje hierboven te vinden bij Hvide Sande. Dat deel daar waan je je op Schier. Het is een vakantie achtige omgeving met duinen en daarachter zandstrand en zee. De weg die we daar reden heeft aan de ene kant de zee en aan de andere kant het Ringkøbing Fjord. De zee zagen we niet vanwege de duinen. In de duinen is ook nog een oud vikingendorp Bork Vikingehavn. We zijn er niet geweest want het spoelde toen we daar reden, we hadden geen zin om met dat slechte weer uit de auto te gaan. Voor een gezin met kinderen lijkt het me een geweldige attractie.

foto overgenomen van de website


Omdat we toch wel enigszins verrukt waren van het duinlandschap en het fjord en de sfeer van die omgeving besloten we de weg door Noord Jutland ook te proberen. 
Op het kaartje is dat het deel boven het fjord dat Noord Jutland scheidt van Zuid Jutland. Hier echter geen Noordzeekusten met duinen maar voornamelijk landbouwgrond. Wij vonden het wat saai! Het uiteindelijke doel was Fredrikshavn voor de overtocht naar Zweden. Toen Henk ons even belde en we hem vertelden waar we waren vond hij dat we ook nog naar Skagen moesten gaan. Het is het uiterste puntje van Denemarken en de plek waar het Kattegat en het Skagerrak elkaar ontmoeten. Henk vertelde dat het een mooi stadje is was waar ook veel kunstenaars wonen en wat een leuke sfeer heeft. We bewaren dit uitje voor een volgende keer.

Wij hadden namelijk de Ferry naar Zweden gereserveerd voor de volgende dag en we kwamen al redelijk laat aan op de camperplaats bij de haven. 
Daar hebben we 's avonds samen gegeten in een leuk restaurant NerD geheten.



Vandaag was het gelukkig de hele dag droog. Rond 17.00 uur kwamen we aan in Göteborg en vanaf daar zijn we in één keer naar huis gereden.
Onderweg zagen we nog de maan heel mooi opkomen. 



Het is lekker om nu weer thuis te zijn!

Ontvang een warme en vredevolle groet van ons! Wordt vervolgd......









4 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat jullie weer veilig thuis zijn, na zo'n fantastische reis.
    Het zal weer even wennen zijn aan een "niet reizend" leven, maar er is nu weer tijd voor andere dingen en genieten van het thuis gevoel. Geniet nog maar even lekker na. Grtjs, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja... het leven is eigenlijk één grote reis hè dus we reizen gewoon weer verder :-)

      Verwijderen
  2. Dit is echt een beetje grappig…😉☺️, Johanna ! Ik dacht dat ik deze reactie op de blog van Nel en Jan had gestuurd. Maar ik zag ‘m nooit geplaatst staan. Nu komt het weleens voor dat de stroom net op is als je op een blog reageert of de verbinding valt weg, dus ik dacht dat het bericht daarom niet door gekomen was.
    Nu waren jullie ook op reis dus het leek wel alsof ik op daarop reageerde . Verder prima natuurlijk, maar ik zocht eigenlijk naar een oudere blog van jullie en toen kwam ik dit tegen…
    Nu hebben jullie toch ook een leuke reis gehad door Zweden naar Denemarken, Duitsland en Nederland, behalve dan dat jullie wat last van griep dan wel Corona hadden.
    Wij hebben van het voorjaar ook door Duitsland en Denemarken gereisd en zagen veel van de dezelfde leuke plekjes, die jij noemde en ik zag ook de foto’s. Leuk en herkenbaar.
    We zijn nu ook krap een week thuis en hebben door Frankrijk gereisd. Dat was lang geleden dat we daar geweest waren, terwijl we er vroeger veel kwamen. Wij hebben ook weer met de camper gereisd zo heerlijk die vrijheid en toch je eigen bed (en wc en douche 😉). Een heel ander leven dan 3 tot 4 keer per jaar naar Zweden. Maar we hebben er vrede mee, het was een goed besluit. Nu geen twee tuinen meer maar nog slechts een. Thuis heb ik de tuin iets verder uitgebreid met wat vaste bloeiende planten. Daar konden in de zomer van genieten. Ook kwamen alle kleinkinderen logeren, niet allemaal tegelijk hoor. Dat kan nu ook. Het leven heeft zo een nieuwe wending gekregen, en dat is leuk en goed.
    Als ik je blog lees is maar één conclusie: de herfst is bij jullie echt begonnen. Hier was het vandaag nog warm. Mooi om de camper lekker schoon te maken. Volgende week begint de herfst hier ook echt.
    Laten we er genieten! Fijn weekend.

    Groet, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er geen erg in gehad Jet! Zulke dingen overkomen mij ook wel eens hoor. Ik dacht alleen wel even toen je schreef over een fantastische reis dat ik hoop dat de reizen die wellicht nog gaan komen minder gekleurd worden door ziek worden :-) Maar ja.... we werden gelukkig ook weer beter he en dat is dan natuurlijk wel fantastisch!
      Wat fijn om te horen dat jullie met voldoening terugkijken op de beslissing over de verkoop van jullie huis in Zweden en de aankoop van de camper. Ik herken wel wat je schrijft over de dubbele belasting die de twee huizen met zich meebrengen. Zelf zijn wij ook blij dat we ons huis in Nederland hebben verkocht. Daarmee valt er toch een zorg van je schouders. We hebben er nu nog een huis en zelf kijk ik er wel naar uit dat we ook van dat huis afstand kunnen nemen.
      Ik had ietsje meegekregen van jullie reis door Frankrijk. Daar scharrelt zo in de herfst en winter volgens mij een heel legioen van grijze Nederlanders rond. Mooi dat dit kan en dat er zoveel mensen kunnen genieten en er de mogelijkheid toe hebben. In Zweden is de herfst begonnen, wij hebben samen met onze oudste dochter de zon nog even opgezocht. Heerlijk nog even de warmte te voelen voordat we de winter induiken. Wel Jet, heb het goed en tot een volgende reactie :-) Groet, Johanna

      Verwijderen