maandag 2 oktober 2023

De eerste dagen weer thuis

Gösta vindt het heerlijk om weer thuis te zijn. Toen we aankwamen sprong hij met vier poten in de lucht zo blij was hij! Gisterochtend hebben we een heerlijke wandeling met hem gemaakt, door het bos. We kwamen bijna niet vooruit want hij wilde overal aan ruiken. Ook wij genieten weer van het thuis zijn al verveelde de vakantie ook nog niet.


Ik wil Ingemari ook nog bedanken. Misschien herinner je je nog dat ik mijn was aan de lijn had laten hangen. Wel het was niet een hele grote was maar voor we weggingen wilde ik mijn badjas nog net even uitwassen om deze schoon mee te kunnen nemen. Door alle drukte vergat ik hem van de waslijn af te halen. Er hing ook nog een wit laken aan de lijn dat nog even een beetje moest nadrogen. Toen we goed en wel ergens op een camperplaats stonden herinnerde ik me die was weer en schreef dat toen 's avonds in mijn blog. Ingemari heeft dat gelezen en heeft toen mijn wasgoed gered!! Stor Tack!!! Ingemari, du räddade min morgonrock!

Thuis hebben we veel te doen. Gelukkig hadden we zondag mooi weer zodat we het lange gras konden maaien. We hebben nog getracht voor het maaien de aangevroten peren op te ruimen maar dat ging zo moeilijk in dat lange gras. Gerrit heeft er daarom maar overheen gemaaid. In de hoeken waar de perenbomen staan ruikt het naar perencider. Die peren bevatten natuurlijk veel suiker en dat gaat gisten. We moeten het gras nog opborstelen maar daarvoor hebben we een volgende droge dag nodig. Bosse is ook leeggehaald en de boel is gewassen en opgeruimd, het schoonmaken komt op een ander moment.

Vanochtend was het donker weer en het regende een beetje. We gingen daarom naar Mariestad voor een aantal boodschapjes. Onderweg passeren we ook de 'Bröderna Andersson', dat is een meubelwinkel waar we op 12 juli twee stoelen hadden besteld. De levertijd zou 8 weken bedragen maar we hadden nog niets gehoord. De stoelen, zo hoorden we van de verkoopster, waren al ruimschoots binnen, ze had ons een sms gestuurd maar naar een foutief telefoonnummer zo bleek. Niet heel erg want we waren toch niet thuis. We mochten de aanhanger van hen wel even lenen op de terugweg van Mariestad naar huis. Nu hebben we de stoelen in de kamer staan. De stoelen die we daar hadden waren ook mooi maar die zaten niet lekker. Gerrit en ik hebben wat langere benen en voor ons was het zitgedeelte van de oude stoelen tekort. Voortdurend hadden we het gevoel uit de stoel te glijden. Nu kunnen we heerlijk zitten!


Gösta aanschouwt de 'nieuwkoop' ook even

De stoelen zijn in Zweden gemaakt en hoefden voor hun verblijf bij ons geen wereldreis te maken. De stof heeft een heel mooie naam vind ik. Het heet 'Falsterbo'. We hebben het oude eikenhouten tafeltje van Gerrit's tante Aaltje en Oom Pieter er nog tussenin staan. We dachten het maar eens af te schuren en het een tintje lichter te maken dan past het weer mooi bij de rest. Een mooi klusje voor de winter.

Zittend in mijn nieuwe stoel heb ik de brochure over veiligheid in Karlsborg Kommun zitten lezen. Tijdens het lezen bekruipt me een wat onbehaaglijk gevoel. De inleiding gaat nog wel, die vertelt dat we allen verantwoordelijk zijn voor onze veiligheid en wanneer je iets ziet dat niet pluis is dat je dit dan moet melden. Maar vervolgens gaat de brochure over wat je moet doen bij een ramp- of in een oorlogssituatie.


Er volgt een uitleg over het sirene geluid, hoe je een 'gewoon' sirene geluid kunt onderscheiden van een waarschuwing voor oorlog of een luchtaanval en waar de schuilkelders zich bevinden. Ook gaat het weer over het crisis pakket en dat hebben wij dan in elk geval voor elkaar :-) Ik heb ook even op internet gekeken waar onze schuilkelder zich zou bevinden (voor het geval dat....) en ontdekte dat er in ons dorp geen kelder is. Dus in geval van nood duiken wij onze eigen kelder in, daar bevindt zich ook ons noodpakket dus dat is handig.



Gerrit las, om het verhaaltje van vandaag weer positief om te buigen, dat er in het dorpshuis naast ons binnenkort Zumba lessen van start gaan. Toevallig hadden Femke en ik het over Zumba gehad omdat zij dat ook doet. Ik heb werkelijk geen idee wat het is maar voordat je definitief van start gaat met een pakket lessen kun je een introductieles volgen. Nu zit ik er stiekem aan te denken die introductie te gaan doen. Zit iemand van jullie toevallig op Zumba dan hoor ik graag hoe jullie dat vinden. Wat trek je eigenlijk aan voor zo'n proefles? 

Morgenmiddag komen Jan en Nel even bij ons aanwippen voor een kopje koffie. Dat vinden we erg leuk. Op de heenreis van hun vakantie wilden ze dat ook al maar toen hadden wij bezoek en kon het niet. Nu hebben we gelukkig alle tijd.


Dit was het weer voor vandaag. Heb het goed en ontvang een warme en vredevolle groet van ons. Wordt vervolgd.....









 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten